ABC
Si hagués de definir la trajectòria dels ABC amb dues paraules, probablement escolliria "variable" i "constant". "Com? Però això no seria una contradictio in terminis, Dr. Sampler?". Doncs sí, efectivament; i això significa que m'hauré d'explicar una mica més bé perquè s'entengui el que vull dir. "Variable" perquè a cada àlbum han intentat provar sort amb un estil diferent (quasi sempre, això sí, amb molta presència de l'electrònica) i "constant" perquè els resultats han acostumat a ser bons (una altra cosa és com el públic i la crítica han acollit cadascun d'aquests canvis, però aquí jo no hi entro).
Tot és correcte: els ABC van irrompre el 1982 –com a continuació del grup experimental Vice Versa– signant un dels millors àlbums del període (The Lexicon of Love) banyant en sintetitzadors el funk més ballable de la dècada anterior i continuarien amb Beauty Stab (1983), ple de referències al rock del Bowie més berlinès i als Led Zeppelin. Després –ja reduïts a duet, amb el cantant Martin Fry i el multiinstrumentista Mark White com a únics membres– es retrobarien amb l'electro al fantàstic How to be a... Zillionaire! (1985) per a homenatjar després Smokey Robinson i el so de la Motown a Alphabet City (1987). Amb Up (1989) Fry i White abraçaven la cultura de clubs, l'acid house i la música dance més comercial; i, havent entrat ja als 90, apareixeria aquest Abracadabra, un àlbum que mira enrere, analitza el passat discogràfic del grup i n'agafa elements estilístics d'aquí i d'allà, una mica com a resum de tot plegat.
Abracadabra és, ho acabo de dir, una mica un resum de la trajectòria anterior dels ABC i, precisament per això, també condensa al seu interior la definició que havia donat abans de la discografia del grup: Variable i constant. La referència més pròxima és l'anterior Up i, per tant, hi ha cançons ballables (però sense estridències) i, alhora, també ha estat enriquit amb peces més lentes, temes més contundents, i fins i tot una mica d'experimentació; variable, en definitiva. És, a més, un disc d'aquests que –almenys a un aficionat extrem a l'electrònica com jo– enganxen a la primera i, a més, cada vegada que el fico al reproductor o n'escolto alguna cançó per Internet mostra nous elements, nous petits detalls, resultat d'una producció cuidada i ben feta –en què intervenen alguns dels instruments electrònics més populars d'aleshores i una nodrida selecció d'artistes convidats– com la dels discos anteriors: i per això també és constant.
![]() |
Els ABC de 1991: Mark White (esquerra) i Martin Fry |
Que la música negra ha estat una de les influències de Fry i White ja es veia clarament a les notes de The Lexicon of Love, i aquí també la podem trobar manifestada de moltes maneres; com, per exemple, les melodies i les cordes pròximes al disco de Say It –el tema més ballable i comercial de l'àlbum, i escollit com a segon senzill–, o la (almenys per a mi) gran sorpresa del disc, Satori, plena de referències al jazz i al funk: aquests acords tocats amb el piano elèctric, aquest Clavinet que apareix a la meitat de la cançó (i que tan bé havia fet servir Stevie Wonder al superèxit Superstition), aquest ús del scat... També es poden trobar influències afroamericanes a Answered Prayer, amb ritmes juxtaposats sobre una base 4x4 de la TR-909, melodies senzilles de guitarra i teclats i cors de veus profundes i temàtica pseudoreligiosa ("Will you be my answered prayer?", canta Fry a la seva tornada).
Però d'entre tots els temes "negroides" del disc, jo en destacaria especialment Unlock the Secrets of your Heart, amb aquests crescendos de cordes que tant recorden al principi de Love's Theme –un dels temes més famosos de Barry White, el sumptuós cantant de música disco i soul dels anys 70– i un ritme que beu directament de la influència del New Jack Swing, un dels nous estils que van aparèixer al panorama musical afroamericà a cavall entre els anys 80 i els 90, i que fins i tot va ser adoptat per Michael Jackson al seu disc Dangerous, també de 1991. La lletra és una oda a l'ambient positiu i esperançador de les festes Shoom (unes festes setmanals celebrades a diversos punts de Londres i on va iniciar-se el moviment acid house) i de The Haçienda, una enorme discoteca de Manchester gestionada pel segell discogràfic Factory Records i famosa durant l'època de l'escena "Madchester".
![]() |
Love conquers all, el primer senzill (Juliol de 1991) |
Un altre migtemps interessant amb aires funk és Welcome to the Real World, que a mi ja em va cridar l'atenció amb una intro protagonitzada per una TB-303 tractada amb delay i un baix analògic profund i repetitiu, després del qual comença el ritme i la cançó pròpiament; pel títol qualsevol es podria pensar que el Martin ens parlarà de com la realitat ha destrossat els seus ideals i somnis de joventut, però per sort el missatge és molt més positiu, i ens anima a cuidar aquest món on vivim i, pensant en les generacions que ens han de seguir, a deixar-lo millor de com l'hem trobat. Un sample d'una veu femenina repetit esporàdicament aporta una nota original i exòtica al conjunt instrumental. Més accelerat és el tema que clou el disc, This Must Be Magic –rítmicament endeutat amb 4 ever 2 gether, de The Lexicon of Love, no trobeu?–, que explica les virtuts redemptores de l'amor i com, gràcies a ell, Fry ha passat de ser un home sense sentiments i un depredador ("One angry young man in my own Vietnam", diu entre altres meravelles) a sentir-se beneït, reconstruït, reviscut. Una bona elecció per a acabar el disc animat i amb un somriure als llavis.
D'entre tots els discos que formen la trajectòria "clàssica" dels ABC, el famós The Lexicon of Love és qui s'enduu els millors elogis per part de la premsa especialitzada i dels aficionats a la música en general. El fet d'haver aparegut al lloc i al moment adequats, la qualitat de les cançons i la producció de Trevor Horn (tota una garantia) ho justifiquen, sí, però com ja he dit al principi, paga la pena donar un cop d'ull a tota la seva discografia. I aquest Abracadabra –suposo que us n'heu adonat– és, per a mi, del millor que han creat. Instruments de qualitat, bones cançons i una nodrida selecció d'artistes convidats –entre d'altres, el teclista Marius de Vries, el ja comentat guitarrista Phil Manzanera i el bateria Gota Yashiki, que més endavant col·laboraria amb Depeche Mode al disc Ultra– contribueixen a crear un àlbum fresc i atractiu.
![]() |
Say it, segon senzill (remesclat pel grup italià Black Box) |
Fry va prendre's un temps per a reflexionar i, finalment, tornaria a l'activitat musical sis anys després, amb el disc Skyscraping. Des d'aleshores Fry ha continuat ell com a únic membre d'ABC i amb una legió de col·laboradors per a cada àlbum, i fins i tot recentment s'ha "atrevit" a publicar una seqüela del disc més mític de la banda, el ja mencionat The Lexicon of Love. Pel que fa al Mark White, es passà una llarga temporada retirat de la música fins al 2014, any en què recuperà el contacte amb un altre ex-ABC (el saxofonista Stephen Singleton), que havia editat en CD el primer material d'aquell grup que havien format junts (Vice Versa) i que, amb l'entrada de Martin Fry, es transformà en ABC; Vice Versa, doncs, torna a estar en actiu, i així la saga ABC s'ha bifurcat amb dues branques paral·leles: una de més variable (Vice Versa, almenys de moment, si –com fins ara– només dóna senyals esporàdics d'activitat) i una de més constant: la que encara porta el nom del grup i que lidera l'incombustible Fry. Variables i constants: així eren i així continuen sent els membres d'ABC, junts o per separat.
Dr. Sampler
Benvolgut Dr. Sampler, moltes gràcies per la completa introducció a aquest àlbum, que m'ha semblat prou bo, tot i que no el vaig escoltar el seu día perquè efectivament, i de forma injusta, un cop l'he escoltat, va passar molt desapercebut aquí. Sí, variable en els elements musicals estilítics, i constant, perqué el substrat de qualitat que Fry aporta amb el seu bon quefer, hi és present. Em pregunto per què no va obtenir el ressò que mereixia. Potser el context musical no era el més propici, el 1991 ja vam trobar un canvi de paradigma respecte al so de sintetitzadors que definiren els 80s, dècada que va obrir, sí, l'omnipresent Trevor Horn. Hi ha un canvi molt apuntat cap al -sí, Dr. Sampler- New Jack Swing,i un R&B i l'orientació cap a un so més sec i orientat a la cultura de Club. Als 90s, ja s'esfondrarien els Spandau Ballet, els China Crisis, els Culture Club, els The Human League, i els mateixos ABC, quedant de la dècada anterior els Simply Red, els The Cure o els mítics i revifats Depeche Mode. El 91 era territori del jadiferent Dangerous de Michael Jackson, de la Mariah Carey, del Phil Collins al seu clímax, i sobretot de l'aparició i l'escombrament que va suposat el Rock Alternatiu (R.E.M, al màxim, el tsunami Nirvana, Pearl Jam...) Una dècada nova. Aquest disc em recorda el que feia també Lisa Standfield, i el que faria l'escena britànica més tard amb Eternal o M People, Dance Soul amb classe i elegància. Sí, Dr. Sampler-, he relacionat directamente el Love's Theme de Barry White al tema indicat, i bé, els singles, molt ben escollits, delicatessen de piano elèctric i de Beats, de guitarra sintetitzafa, algún magne saxo -reminiscència d'aquell meravellós When Smokey Sings, i bé, m'agraden molt Satori i All That Matters. I tot amb la veu magistral i ben sostinguda de Martín Fry. Bona cloenda temporal, tot i que els meus discos favorits són el majestuós The Lexicón of Lo e, amb The Look ok Love ei Allof My Veart, i l'àlbum Alphabet City. Gràcies, Dr. Sampler-, pels bons moments reviscolats i fins a una altra ocasió!
ResponEliminaMoltes gràcies, Xavi G., per l'amabilitat i per la llarga llista d'artistes convidats que has esmentat al teu comentari, que sembla un "Who's who" de la música popular d'aquesta dècada rica en prodigis. Efectivament, els primers anys dels noranta no eren una bona època per a la majoria d'artistes electrònics "vuitanters" i als ABC -que, d'altra banda, també havien deixat els millors moments una mica enrere- els va tocar el rebre, com també a la Human League i tants d'altres. Nous artistes emergents -com ara la Mariah Carey-, el superlatiu Michael Jackson i el seu Dangerous, estils com la nova música urbana o rock alternatiu i el grunge (que es trobava en ple apogeu...) i molts altres que ens deixem eren una competència molt forta per als ABC i per això aquest "Abracadabra" no va poder obtenir l'èxit que es mereixia.
EliminaJo també considero The Lexicon of Love com un disc majestuós, tot i que a l'hora de decidir quin és el millor que tenen em ve també al cap el "Zillionaire", que és fenomenal... Cruel dilema! I segurament Bifurca preferirà l'orientació cap al rock de Beauty Stab; tants caps, tants barrets, com diu la dita. En tot cas l'elegància que mostraven al debut l'han mantinguda sempre, i també la qualitat i el perfeccionisme, cosa que fa que sigui molt recomanable fer un cop d'ull a tota la seva discografia. Mira, justament l'Alphabet City el tinc una mica oblidat, sempre és un bon moment per a (re)descobrir-lo.
Gràcies de nou, Xavi G., i fins la pròxima ressenya!