dissabte, 25 de maig del 2019

Sonic Temple

Sonic Temple (Beggars Banquet 1989)
The Cult

Confesso que no tenia ni idea quan rumiava fer aquesta ressenya de Sonic Temple que The Cult, o sigui Ian Astbury i Billy Duffy, estan immersos ara mateix en una gira pels EUA i Canadà, commemorativa del 30è aniversari del seu disc més exitós. I és que ja fa uns quants anys que els vaig perdre la pista, bàsicament perquè la seva carrera va entrar fa temps en una fase erràtica tan pel que fa a la regularitat en la publicació de discos, com en la qualitat dels continguts. Però deixeu-me afirmar amb orgull que, entre finals dels vuitanta i principis dels noranta del segle passat, The Cult va ser una de les meves bandes preferides i una màquina de rock and roll capaç de passar la mà per la cara a molts dels seus contemporanis. I estem parlant d’un període especialment brillant pel que fa a la música rock, com demostra la quantitat de grans noms i discos memorables que van sorgir en aquells anys.

És curiosa l’evolució musical de The Cult. De l’after punk, un so obscur tintat de psicodèlia dels seus inicis amb Dreamtime (1984) i Love (1985) - bons discos, sobretot el segon, amb el qual ja van tenir molt bones vendes i singles exitosos, com She Shells Sanctuary, Rain i Revolution- al contacte amb el productor estrella Rick Rubin, amb el qual reorientarien la seva carrera amb el tercer disc, Electric (1987). És probable que The Cult decebessin alguns dels seus seguidors del període en el qual eren una banda de culte, però per a milions de rockers del planeta Electric va ser poc menys que una revelació. Onze temes de rock dur i directe, riffs a l’estil AC/DC, i singles per-fec-tes com Love Removal Machine - si The Cult passen a la posteritat per una cançó, serà aquesta- Lil’ Devil o Wild Flower. The Cult havien trobat com volien sonar -l’aposta comercial els hi havia sortit bé, tampoc no ens enganyem- i la seva imatge sofisticada i glamurosa, havia donat pas a les grenyes, el cuir, i els pantalons acampanats. D’alguna manera es podria dir que més que una evolució, The Cult havia patit una regressió, back to the seventies. I jo, encantat de la vida.

Recordo perfectament l’entusiasme del desaparegut Jordi Tardà, quan al seu programa de Catalunya Ràdio, Tarda Tardà, aquella primavera de 1989 ens oferia en primícia alguns dels temes del nou disc de The Cult abans que sortís a la venda. Turbo rock, així definia ell la música de Sonic Temple, i citava una vegada i una altra els Stooges com la més gran influència de la banda britànica a l’hora d’establir el so del seu nou àlbum.

Qui deia que la pandereta no combina amb el
cuiro i les grenyes?
No seré jo qui negui la connexió stooge de Sonic Temple. La més òbvia és la participació d’Iggy Pop en el tema New York City, on recita unes línies amb veu d’ultratomba. I el detall de la portada tampoc és menor (traieu la figura central d’en Billy Duffy, fixeu-vos en la imatge difuminada d’Astbury, i tindreu una rèplica prou fidel de la portada de Fun House). Però si a Sonic Temple es nota una inspiració més que evident, aquesta té un nom i es diu Led Zeppelin.

Deixeu-me dir abans que res que Sonic Temple és un disc explosiu i, pel meu gust, el millor que mai han fet The Cult. Són deu temes (onze en la versió en CD, que conté Medicine Train) de primer ordre que podrien ser, un per un, deu potencials hits. Dit això, Astbury i Duffy no es tallen un pèl a l’hora d’inspirar-se en el gloriós llegat del zeppelin: Riffs, entrades de bateria, canvis de ritme… és innegable que quan aquests dos es van posar a la feina d’enregistrar el disc portaven ben apresa la lliçó. 

Bé, dos no, que eren tres. The Cult ja feia temps que funcionaven com un tercet, tot i que aquest serà l’últim disc amb el baixista, teclista i ocasional guitarrista Jamie Stewart. Tip probablement d’haver d'aguantar els altres dos, plega l’any següent en acabar el tour promocional. Segurament un dels darrers moments de protagonisme de Stewart amb The Cult és només començar Sun King, el primer tema de Sonic Temple. Les seves notes de baix compassades amb uns teclats conformen una atmòsfera inquietant per a la introducció, fins que Astbury irromp per anunciar «this is where all ends». I no, no és aquí on tot acaba; al contrari, és aquí on comença un disc que manté el nivell altíssim en tot moment. Astbury pletòric, amb una veu esplèndida, rugint com un altre Ian, el Gillan de Deep Purple en els seus millors moments, i amb la profunditat de la veu d’un dels seus ídols, Jim Morrison. Sun King ja ens mostra l’evolució en el so de The Cult respecte al seu anterior treball, Electric. Si algú pensa que afegir teclats a una banda de rock dur li resta un bri de contundència i agressivitat, Sonic Temple li obrirà els ulls. No és que predominin, ni de bon tros, aquí el protagonista absolut és Billy Duffy, els seus solos i els seus riffs esmolats, però sí que engrandeixen els temes allà on són presents.

Fire Woman, com també American Horse, ens transporta per un moment a la sonoritat de Love, amb els atmosfèrics acords inicials, però la il·lusió acaba en el moment en què guitarra i bateria entren a sac. Fire Woman és l’escollida com a primer single de l’àlbum probablement pel potencial comercial de la tornada, ideal, a més, per corejar-la als concerts. Amb American Horse, Astbury ret homenatge a la nació índia -altra obsessió que comparteix amb Morrison; n’hi ha moltes més, també la de ser un bocamoll dintre i fora dels escenaris, tot sigui dit- i Duffy protagonitza un solo d’aquells que conviden al saludable art de practicar l’air guitar o guitarra imaginària. Duel de guitarra i bateria zeppelianes sense treva, perdent-se en l’infinit, mentre Astbury brama i un teclat aportant èpica apareix en l’instant just… Un dels moments àlgids del disc.

Sonic Temple Tour. Duffy amb el seu escaldat crònic; Astbury s'aferra
al micro com si li haguessin de prendre.
No sé si existeix -i si no, ho sembla- alguna clàusula que obligui per contracte a tot grup de rock dur o heavy metal a incloure una balada en el disc. Ja he comentat en alguna ocasió com, generalment, em rellisquen. Edie (Ciao Baby) és una de les excepcions, segurament perquè combina potència, una molt bona melodia i la inclusió d’una magnífica secció de corda que és tot un encert. El títol fa referència a Edie Sedgwick, actriu musa de la Factory de Warhol i a la pel·lícula que ella mateixa protagonitzà, Ciao Manhattan (1972). La cançó està dedicada a ella, a la seva vida turbulenta i mort prematura; Astbury es llueix en la interpretació i en la lletra: captivadora la línia «angel with a broken wing» (àngel amb una ala trencada).

El so d’un orgue semblant al de les esglésies introdueix Sweet Soul Sister, quart i darrer single extret de Sonic Temple. Una altra de les grans cançons de l‘àlbum, amb una tornada que un cop més sembla feta a mida per cantar-la a plens pulmons als concerts -pots triar entre la tornada o els cors, que també són irresistibles-. Per cert abans he dit que els darrers moments de protagonisme del baixista Jamie Stewart amb The Cult eren a Sun King. Fals, són les notes del seu baix les que condueixen el pont que ens porta a l’apoteosi de la tornada final.

I com dirien els amants del futbol, arribem a la jugada polèmica del partit. Sí, amigues i amics, perquè no cal recórrer al VAR per concloure que Soul Asylum és una còpia absoluta del Kashmir de Led Zeppelin. Jo sóc el primer que gaudeixo amb temes com l’esmentat American Horse o Automatic Blues. Led Zeppelin són al meu podi particular i m’agrada escoltar la seva immensa influència en les bandes que aprecio. Els seus riffs, els duels de guitarra i bateria de Page i Bonham que no són d’eixe món, els canvis de ritme, les melodies… en fi, tot això. A Automatic Blues, per exemple, aquest engega i para, aquestes entrades de bateria que doblen la guitarra són marca de la casa zeppeliana, però així i tot apareix la personalitat de The Cult. A Soul Asylum no. Des del principi es fa evident que ets davant d’un plagi descarat i com més va, pitjor encara. No puc dir més. I com algú em digui que això mateix ho han fet altres bandes, com els mateixos Zeppelin, li diré que... sí, que té raó. Willie Dixon, Howlin’ Wolf, Robert Johnson… presents!

El toc de distinció de l’àlbum el posa Iggy Pop fent una breu aparició a New York City. Si havia algun tema apropiat perquè la iguana de Detroit fes acte de presència, sens dubte és aquest. Tampoc és que faci res de l’altre món, la seva intervenció es limita a recitar unes frases a duo amb Astbury sobre el frenesí de la vida nocturna a la Big Apple, però encaixa a la perfecció, sobretot perquè aporta un contrapunt a la velocitat que The Cult imprimeixen al tema. Soldier Blue recupera, a través del personatge del soldat de la cavalleria, la temàtica índia, o més ben dit el seu extermini. L’efecte és molt ben reeixit amb la percussió marcant un ritme marcial al llarg del tema. No és la millor cançó del disc, però tan Astbury com Duffy tornen a estar esplèndids a l’hora de trobar bones melodies. Com a curiositat, la lletra conté unes paraules que semblen extretes de Blade Runner, ja sabeu, les referències a Orion, a les naus en flames i a la pluja tot i que aquesta ara és de sang. Tot plegat, suposo que per afegir drama a la trista història a que refereix el tema.

Un joveníssim Astbury visita la tomba de
Jim Morrison a Paris.
No sóc capaç d’entendre com en la versió vinil de Sonic Temple, que és la que estic comentant, no van incloure Medicine Train o, si no era possible per minutatge, substituir-la pel tema que tanca el disc, Wake Up Time for Freedom. No hi ha color, encara que Wake Up... és un tema digne per posar punt final a l’àlbum. M’agrada la combinació entre el so, un cop més, de Love i la pegada hard rockera que impera des del primer minut del disc. Una tornada a cappella, a la que es va incorporant la bateria primer i la guitarra després per culminar joc, set i partit a tota castanya. Com diria el cuiner de moda de «la nostra»: ...Brutal.

Sonic Temple va marcar el moment més alt de la carrera de The Cult. Malauradament no aconseguirien mantenir-lo més enllà de la publicació del seu següent treball, l’incomprensiblement infravalorat Ceremony (1991). Per primera vegada des dels seus inicis, un àlbum publicat no superava en vendes i acceptació crítica l’anterior. La pressió per mantenir l’èxit, els hàbits poc saludables i la batalla d’egos entre Astbury i Duffy van fer la resta perquè The Cult comencés a perdre pistonada. S’hi ha d’agraïr, però, que ho continuessin intentant, mirant d’innovar i renovar el seu so, però la indústria i les seves regles no perdonen, el seu moment havia passat i a mitjans dels noranta va arribar la separació; des de llavors han anat alternant períodes d’inactivitat amb reunions puntuals, i fins avui dia que continuen al peu del canó. 

Per acabar, una anècdota sobre les males relacions entre els dos caps de The Cult i de la qual vaig ser testimoni. Sempre he pensat que això que dos músics de la mateixa banda es comportin com el gos i el gat, té molt d’estratègia publicitària. Ja sabeu, que la premsa parli bé o malament, però que en parli. De vegades, però, és real. Vaig veure dues vegades The Cult, una el 1991 al Palau d’Esports i l’altra al Zeleste l’any 1994. En aquesta darrera ocasió i després de passar-se el concert ignorant-se l’un a l’altre, en el punt culminant del bis Love Removal Machine, en l’instant de silenci abans que Duffy ataqui el solo de guitarra, Astbury crida ROMARIOOO!!!. No vaig entendre res fins que l’endemà algú em va explicar que Duffy era seguidor acèrrim d’un equip de futbol anglès -no el recordo-, el qual havia tingut la mala sort de trobar-se amb el Barça. No cal dir que l’astre blaugrana havia estat l’artífex de l’eliminació del club dels amors de Duffy. Què seria de l’amor d’una parella que fa més de trenta anys que ho són, sense aquestes petites mostres d’afecte?

Bifurca

10 comentaris:

  1. Benvolgut Bifurca, moltes gràcies per introduir-me en el món The Cult, amb segurament, un dels discos més "de culte" per a la seva legió de seguidors/ores. Has posat a prova, a banda d'això, la resistència dels meus timpans, que ja comencen a defallir. No obstant això, han aguantat la prova, i quan començava "Medicine Train", pensava a l'inici (per fi! un harmònica! acabarà amb un blues tranquil...i va la traca final, ha, ha. La veritat és que manllevo dues de les teves paraules utilitzades en la teva entrada, per definir el so global de l'elapè: brutal! (com, en efecte, diu el nostre cuiner) i esmolat, de cap a cap, de cançó a cançó, amb una entitat pròpia i contundència individualitzada que tomba d'esquena. Gràcies també per enviar missatges per entendre les lletres dels temes, com "American Horse" o "Soldier Blue". Una llicó de rock dur que s'apren, precisament, gràcies a la qualitat de les cançons.

    ResponElimina
  2. "Sun King" és un gran tema d'obertura, que efectivament, despista a l'inici quan no saps de què anirà, amb posterioritat, i quan comencen els riffs i la contudència sonora, ja ets quedes paulatinament sense alè. "Fire Woman" enganxa molt com a single per la tornada, i el videoclip és típic de finals dels 80's, amb aquesta estètica i posada en escena tan paradigmàtica, i el so no s'atura amb "American Horse". "Edie (Ciao Baby) -graciès per explicar-ne la història sembla que dona una mica de treva, però també enganya (la considero més un mig temps que una balada, però agraeixo, en qualsevol cas, que baixi un pèl la intensitat). N'hi ha molt per parlar, del tema balades (si són bones, m'agraden molt, i la veritat és que la dels grups de rock dur i contundent, han gaudit sempre d'una àmplia acceptació per part de l'aficionat/da musical "crossover", com jo (les d'Scorpions, Def Leppard, Guns N' Roses, Toto, Quireboys, Poison, Mr. Big, Extreme, etc. m'agraden molt, en general). I torna la contundència després fins al final, amb aquesta guitarra esmolada de Duffy i gola privilegiada d'Atsburyn(amb permís, en efecte, de Gillan). finals abruptes, en determinats temes, himnes com "Wake Up Time for Freedom", i una coincidència que em fa gràcia comentar-te: quan començo a escoltar, sense haver llegit encara la teva ressenya, vaig i em dic a mi mateix: "O molt m'equivoco, o això és el "Kashmir" de Led Zeppelin", però bé, em callo, i vaig i després et llegeixo. Quin tip de riure! En qualsevol cas, queden molt bé aquests set minuts i escaig. Tota una experiència, sentir aquest àlbum!

    ResponElimina
  3. Per acabar el meu comentari, apuntar alguns matisos envers reflexions que llences. A veure, no crec que hi hagi cap clàusula escrita per als grups de rock dur o contundent perquè incloguin balades als seus treballs, però la indústria musical que coneixíem aleshores, convidava a fer brillar aquests temes, que al capdavall, els emplenaven de fama, a molts d'aquests grups. Jo també vaig veure fa poc que actuaven The Cult, i vaig pensar, com aguanten, aquests paios!, però bé, també amb ruptures i desavinences, però si em paro a pensar, de cada tres grups que conec, dos com a mínim amb acabat trencant a la brava, o reconciliant-se anys després. Molt divertida, la facècia aquesta d'en Romariooo, ha,ha. M'ha agradat també l'al·lusió al famós monòleg de "Blade Runner",i una ingerència no sé si sacrílega, per atemptar contra la trinitat rockcanrollera de bateria-guitara-baix, en confessar que sóc un ferm defensor de la introducció i pervivència del piano en el Rock and Roll (Jerry Lee Lewis, Fats Domino..),i en el Rock de les posteriors dècades fins l'actualitat. Penso que no treu ni un bri d'autenticitat als/a les artistes i grups i les seves obres, a l'igual que altres instruments de corda o la inclusió d'instruments de vent. Sempre, quan es requereixi, no perquè sí, i per enriquir (penso ara en 5:15 o Baba O'Riley, dels Who, i tantíssims altres, o la flauta de d'Ian Anderson, amb els Jethro Tull, el Rock Progressiu, el Pop Simfònic...en fi, espero no haver obert la capsa de Pandora. Enhorabona, com sempre, Bifurca, i fins aviat!

    ResponElimina
  4. PD: s'agraixen les al·lusions a Jim Morrison, i és veritat, després de llegir-te he mirat bé la portada, i és "Fun House" pur!

    ResponElimina
  5. Òndia Xavi, ja t'ho vaig dir una vegada, haurem de quedar un dia i repartir-nos feina al blog. He, he...

    Sembla que coincidim bastant en les apreciacions. Veig que has superat la prova amb Sonic Temple, molt bé. Probablement ets més de Dreamtime o de Love, si no els has escoltat, et convido que els hi donis una oportunitat. Mai se sap el que un pot descobrir.

    Molt d'acord amb tu en el tema del piano, i els teclats per extensió, en el rock and roll. Pot jugar un paper gairebé tan important com el de la guitarra. I no només en el que s'entén com rock simfònic o progressiu, ja cites tu exemples definitius com The Who, Jerry Lee Lewis, i en podríem dir molts més.

    I sí, Ian Astbury mai ha amagat la seva admiració per Jim Morrison. No sé si has entrat en l'enllaç que he posat en la paraula bocamoll quan parlava dels paral·lelismes entre tots dos. Veuràs un Astbury ebri a l'escenari amb incontinència verbal al més pur estil Jimbo. I la definitiva: a principis d'aquest segle Ray Manzarek i Robbie Krieger supervivents dels Doors van engegar un projecte amb el nom de Doors of the 21st Century, que es dedicava a fer concerts amb el repertori de la mítica banda. Qui va ocupar la plaça de cantant? Bingo. Ian Astbury.

    Fins aviat

    ResponElimina
  6. Ha, ha, molt amable, Bifurca, pel teu comentari. Jo no t'arribo, però, ni a la sola de les sabates, en l'àmbit del coneixement sobre el Rock. Ja veus, nounat en The Cult, tot i que alguns referents sí que em sonen. Ves per on, sí conec els Love d'Arthur Lee i el seu paradigmàtic "Forever Changes", però no pas aquests Dreamtime que cites. Espero doncs, que m'hi instrueixis, al respecte, tot coneixement al respecte serà positiu i enriquidor.
    Sobre el tema de piano i teclats, em congratula la teva postura favorable, hi ha molta gent intransigent que no surt de The White Stripes, per exemple. El piano (i els teclats) per a mi són instruments integradors i enriquidors en el Rock, el Blues, el Ryhtmn & Blues (Ray Charles),i el Jazz, per suposat (aprofito la meva tendència en ficar-me en temes perillosos, i confesso la meva querència per artistes com Elton John o Billy Joel -que van girar unes quantes vegades junts, guanyant molta pasta; aprofito l'avinentesa per demanar el teu parer sobre la pel·li "Rocketman", que penso que és del mateix director que "Bohemian Rhapsody". Personalment, no crec que tingui tant d'èxit, sobretot perquè Elton encara viu i no té la beatífica aura mitificadora dels roquers morts en plenitud de la seva carrera). Deixa'm, en aquest punt, reivindicar la figura de John Rebenack, el gran Dr. John, que ens acaba de deixar, un gran mestre dels teclats en l'àmbit del Blues i del Rock, i sempre amb New Orleans com a referència. No va tenir el ressò que es mereixia perquè va estar molt a l'ombra de grans figures. Ara em recordo de la seva intervenció a "The Last Waltz", el comiat de The Band filmat per Scorsese, i on va interpretar el seu gran tema "Such a Night".I sobre Astbury, no no havia clicat en el bocamoll, ara ho he fet, i sí, he pogut veure i escoltar la "f**king introduction", ha, ha. Sí tens raó, tot un personatge, aquest vocalista, i no estranya en absolut el fitxatge (té un aire,i tot, a l'incomparable Jimbo), de cara a aquest projecte reviscolador de l'obra de The Doors. Gràcies, doncs, Bifurca, salutacions, i fins a una propera ressenya.

    ResponElimina
  7. No, no, Love i Dreamtime són els dos primers discos de The Cult, en una ona més psicodèlica abans que es passessin al rock dur. Deia que potser et farien més el pes.

    No he vist la peli d'Elton John i si et sóc sincer, no crec que hi vagi. M'agraden molt algunes de les seves cançons però com diuen els anglesos he's not my cup of tea.

    No sabia de la mort de Dr. John, un dels grans, sí senyor, descansi en pau. Jo també el recordo de la peli de Scorsese i la seva gran actuació a The Last Waltz.

    I parlant de Scorsese, la veritat és que estic ansiós per veure el seu nou documental sobre Bob Dylan i la Thunder Rolling Revue, que documenta la gira de 1975. És un dels meus períodes preferits, si no el que més, de Dylan i si el documental és tan bo com el que ja va fer sobre la seva carrera des dels inicis fins al 1966, a No Direction Home, el resultat pot ser espectacular.

    Fins a una altra.

    ResponElimina
  8. Veus, Bifurca, com sí que m'has instruït? Jo buscava per altres terrenys, en comptes de buscar els antecedents de Sonic Temple, ha, ha. Gràcies, i bé, suposo que més psicodèlics serien més "suaus", no?

    Sí, el tema d'Elton John entronca ja amb el Rock i el Pop, que junts són la meva zona de comfort, ha,ha. A mi tampoc no m'agraden totes les cançons d'Elton John ("Sacrifice" no l'avorreixo, però em sembla una balada insulsa, però té temes molt bons, i va versionar el "Pinwall Wizard" a la banda sonora -i pel·li- de "Tommy") i no sabia pas, aquesta dita anglesa "he's not my cup of tea", de la qual prenc nota, ha, ha.
    Sí, pobre Dr. John, i sí a veure què fa el bo de Marty amb aquest projecte sobre aquesta etapa tan àlgida de Dylan. Scorsese ha demostrat sempre un gust musical excel·lent, i ha fet grandiosos documentals com els que has esmentat, sobre la història del Blues també, i també Shine a Light, amb els Stones,i es va ficar també amb la figura de George Harrison. Un gran del cinema. Fins aviat, Bifurca!

    ResponElimina
  9. Hola Bifurca,
    una ressenya completíssima i que hi estic majoritàriament d'acord. M'agrada molt el "Sonic Temple", però per a mi l'àlbum d'aquesta banda que sempre el considero el millor és el "Love". També m'has fet recordar les tardes escoltant el programa d'en Jordi Tardà, on la seva devoció cap a aquesta banda era totalment absoluta, va passar el "Temple" un munt de vegades al seu programa. Vull fer esment també, del reportatge escrit pel Jordi pel "Popular 1" a propòsit de la presentació de l'àlbum al Wembley Arena de Londres. Potser ha sigut un dels millors escrits per a la revista, amb un to humorístic, sarcàstic i totalment devocional i dient al baixista Jaume. És un article per emmarcar, malgrat que jo ja vaig perdre el meu exemplar fa temps em queda encara a dins i en el record. Salutacions!!!!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Gràcies, Nahim.

      Sí, recordo l'article del Tardà que esmentes, tot i que vagament. Mira, ja m'has donat l'excusa per rellegir-lo, ja que encara conservo els "popus" antics (des de finals dels 80 fins al 2002 aproximadament, que em vaig cansar d'una sèrie d'artistes que repetien una vegada i una altra...).

      Love m'agrada molt, però em va marcar definitivament la trilogia Electric-Sonic Temple-Ceremony. Salut.

      Elimina

Evidentment, els insults, i comentaris que no tinguin res a veure amb el tema, no es publicaran.