diumenge, 11 d’agost del 2019

Goodbye

Goodbye (Polydor 1969)
Cream

Dos anys i mig. Això és el que van aguantar junts Eric Clapton, Jack Bruce i Ginger Baker. Fins i tot encara van superar algunes expectatives pel que fa a la longevitat de la banda. No calia ser un geni per saber que un projecte com Cream, una aposta deliberada de reunir els reconeguts com a millors instrumentistes del moment, en plena ebullició de l’escena musical britànica de mitjans dels anys seixanta, era arriscat. La fórmula d’acumular talents musicals no necessàriament es tradueix en èxit i, en canvi, sovint és un factor generador de tensions al si de qualsevol banda.

Cream és, tal com s’ha escrit tantes vegades, el primer supergrup de la història. Eric Clapton, una mena de nen prodigi que amb vint anys passava per ser el millor guitarrista de blues britànic, es permetia el luxe d’abandonar els Yardbirds perquè s’havien tornat massa comercials i allunyat del blues. Ginger Baker, un bateria fanàtic del jazz que havia format part ja d’incomptables bandes i Jack Bruce, de formació clàssica, vocalista, baixista, teclista, harmonicista, i el que li posessin pel davant. La idea va ser de Baker que li proposà a Clapton unir forces, aquest li va dir que d’acord si el tercer home era Bruce. Baker i Bruce ja havien coincidit en altres formacions i, per dir-ho suaument, es detestaven (hi havien hagut navalles pel mig en algun canvi d’impressions). Però Baker, que era moltes coses però no ximple, sabia que era el millor baixista que podien trobar i va accedir. A l’invent li van posar el nom de Cream (la crème de la crème per a entendre’ns), tot un exercici de modèstia. Virtuosisme instrumental, temperaments volcànics i egos superlatius. Què podia sortir malament?

Res mentre la banda va aconseguir mantenir-se unida, és a dir des de finals de juliol de 1966 fins al 26 de novembre de 1968, data dels seus concerts finals al Royal Albert Hall londinenc. Tot el contrari, tres àlbums d’estudi -Fresh Cream (1966), Disraeli Gears (1967), i Wheels of Fire (1968) doble, que contenia un disc en directe- tots ben amunt en les llistes, gires constants, una popularitat enorme i sobretot un llegat i una influència decisiva sobre el rock, el hard rock i el heavy metal que havia de venir en els anys següents.

Les lectures de clàssics del blues, juntament amb temes propis passats pel filtre de la psicodèlia que produïen a l’estudi, en directe es transformaven. Llargs passatges instrumentals, improvisacions que podien portar el tema als deu, quinze i fins i tot vint minuts. Blues rock amplificat i d’alt octanatge facturat per tres músics en competició constant entre ells mateixos. 

Un gos londinenc faltant al respecte a la divinitat Clapton
El mes de juliol de 1968, Cream ja havia anunciat de manera oficial la seva separació a finals d’any. Havien, però, de complir amb un parell de compromisos contractuals: una darrera gira pels Estats Units i un nou disc. Els tres membres de la banda van quedar en repartir-se la feina a l’hora d’aportar noves cançons, i dies abans de l’inici de la gira van entrar a l’estudi de gravació. La veritat és que els deures els portaven a mig fer perquè cadascú només es va presentar amb una cançó escrita. Sigui perquè la inspiració no els havia vingut a visitar, sigui perquè ja pensaven més en les futures carreres individuals i es reservaven les idees, tot el que tenien per enregistrar eren tres cançons. 

Descartada la idea inicial de repetir la fórmula de Wheels of Fire, (un disc d’estudi i un altre en directe) per manca de material, es va prendre la decisió que l’elapé final seria senzill, mirant d’omplir minutatge per arribar al mínim exigit amb versions en directe de la gira final que es preparava. I així va ser, Cream es va acomiadar de manera apoteòsica dels seus fans americans en un exitós Farewell Tour i en tornar de les Amèriques de la parròquia britànica a l’Albert Hall en dos concerts que van ser filmats. Fins aquí havien arribat.

Quan el febrer de 1969 es va publicar Goodbye -els nois eren aixì d’obvis, «som els millors, ens bategem Cream, fem el darrer disc, el titulem Adéu»- algunes crítiques van ser més aviat negatives. En realitat la majoria de les queixes venien perquè aquest mort mereixia un millor enterrament i no un disc de només sis temes que amb prou feines arribava als trenta minuts. En el meu cas, el que puc dir és que em vaig enamorar d’aquesta banda i d’aquest àlbum des del primer dia que el vaig escoltar. I encara que si som raonables Disraeli Gears i sobretot Wheels of Fire són més consistents i tenen més tall, Goodbye és el meu disc favorit i el que mereix aquesta ressenya.

Baker, Bruce i Clapton
Perquè no hi ha un tema que defineixi millor l’hidra de tres caps que eren Cream en viu que I’m so Glad. Bruce canta l’estrofa, a la tornada s’afegeix Clapton fent l’harmonia i au, despatxada la part vocal, tots tres músics es llencen a tota velocitat a un frenesí instrumental sense saber que hi ha darrere el revolt següent. De vegades sembla que se’n surten de la via però, com a excel·lents músics que són,  ràpidament recuperen el tempo i aconsegueixen compassar-se tots tres. Mentre escolteu I’m so Glad és un bon moment per recordar aquella anècdota que Clapton ha referit més d’una vegada: Durant un concert, en un moment donat va deixar de tocar i els altres dos van continuar el seu particular duel, sense ni tan sols adonar-se’n que la guitarra havia deixat de sonar. 

La primera vegada que vaig escoltar Goodbye, essent aquest I’m so Glad el primer tema, vaig trigar uns segons a esbrinar que aquell so amenaçador, aquell brunzit metàl·lic, una mena de tro amb infinitat de matisos al llarg de tot el tema era el baix de Jack Bruce. De debò, no havia sentit una cosa igual fins llavors. Havia escoltat bandes amb grans baixistes -John Entwistle de The Who, Chris Squire de Yes, poso només dos exemples- però això era una altra cosa. Amb una sortida de l’estèreo per a ell sol, a un volum gairebé igual -de vegades superior- a la guitarra de Clapton, Bruce és un fotut monstre a les quatre cordes. Si sou amants de l’air guitar -allò de tocar una guitarra imaginària mentre escolteu els vostres solos favorits- uns proposo practicar l’air bass amb Jack Bruce, ja us dic jo que acabareu esgotats. I sobre Clapton, en la meva humil i ignorant opinió he de dir que no l’he escoltat mai tocar d’una manera tan ferotge com en els temps de Cream. Ep, no dic millor, segurament amb els anys encara milloraria en tècnica i estil, dic prenent riscos, improvisant un riff darrere d’un altre... és clar que tampoc mai havia tingut ni tindria dos «companys» que l’empenyien com ho feien Bruce i Baker. Cal que digui alguna cosa de Ginger Baker? Millor que escolteu el seu estil gairebé tribal de tocar la bateria, de vegades canviant sobtadament el ritme i arrossegant els altres dos, de vegades anticipant la direcció per on el porten Clapton i Bruce, mai perdent pistonada, sempre dominant la direcció musical del grup damunt de l’escenari.

Els altres dos temes en viu són Politician i Sitting On Top of the World. Enregistrats, igual que I’m so Glad, al Forum de los Angeles el 19 d’octubre de 1968. Tot el que he escrit en referència al primer tema del disc és aplicable a aquests altres dos. Politician, amb el seu incendiari riff tocat a l’uníson per Clapton i Bruce, deu ser el blues més heavy metal que mai he escoltat. Sitting On Top of the World és (com I’m so Glad) un altre blues clàssic dels anys trenta, amb una gran interpretació vocal a càrrec de Bruce i facturat de manera més o menys ortodoxa, fins que Clapton deixa anar un solo estratosfèric, ple de fúria, amb el baix de Bruce sempre estalonant-lo fins a la darrera nota. Una versió explosiva. Com tot el material en directe del disc.

El primer tema d’estudi que sona a Goodbye no només és un dels millors de Cream sinó de tota la discografia d’Eric Clapton. Badge és el que podríem anomenar un clàssic que Clapton ha interpretat al llarg de tota la seva carrera i que va ser la seva aportació a Goodbye. Val a dir que with a little help from his friend George Harrison, coautor del tema (fins i tot un altre beatle com Ringo sembla que va ficar cullerada, contribuint amb una línia) i guitarrista rítmic en l’enregistrament de la cançó. Acreditat en el disc com l'angelo misterioso, Harrison explicà que el mot badge, que no apareix en cap moment a la lletra, té l’origen quan escrivien plegats la cançó. Harrison va escriure bridge (pont) per referir-se a la part central del tema i Clapton llegí badge. I badge es va quedar. 

Ben junts i marcatge a l'home. Power trio!
Curiosament és el tema de Bruce (coescrit amb el seu lletrista de capçalera Pete Brown), Doing That Scrapyard Thing, i no Badge, el que té un so més beatle. Cantat d’una manera una mica histriònica, sobretot la tornada (juraria que fa servir algun efecte amb la veu), destaca el piano de Bruce i té un punt psicodèlic producte de l’època. Ginger Baker és l’autor del tema que tanca l’àlbum. Potser la millor cançó que mai hagi escrit, What a Bringdown rivalitza amb Badge en qualitat. Una composició enèrgica, on pots sentir les veus de tots tres, conduïda per l’orgue de Bruce, sempre amb la guitarra present de Clapton i el nervi rítmic que imprimeix l’autor del tema.

Goodbye és un disc pòstum, publicat mesos després de la dissolució de la banda. Un disc de compromís contractual. Un àlbum que, donades les circumstàncies -gires constants, poc temps per escriure cançons, tensions internes producte dels egos, desinterès donat que el final ja estava anunciat- és tot el que Cream podia oferir en aquell moment. I així i tot aconsegueixen acoblar un àlbum imprescindible. Les cançons d’estudi mostren com podia haver evolucionat el so de la banda d’haver continuat junts. Un toc potser més comercial, menys bluesy i obert a noves sonoritats. Però el destí ja estava escrit i cap dels tres tenien gens d’interès a mantenir viu el grup. Haurien de passar quasi quaranta anys perquè Clapton, Bruce i Baker toquessin altre cop junts en un escenari: quatre concerts al Royal Albert Hall i tres més al Madison Square Garden. Entrades amb preus pels núvols i esgotades en un tres i no res. Set concerts i prou perquè, pel que va transcendir, tots tres gairebé acaben a hòsties. I és que els bons costums no s’han de perdre mai.

Bifurca

7 comentaris:

  1. Benvolgut Bifurca,

    Em trobo novament content per poder-te donar les meves humils impressions després de l'escolta activa d'aquest darrer àlbum dels Cream (recopilacions a banda). Jo sempre havia parat més atenció a "Disraeli Gears", per la qual cosa agraeixo que focalitzis en aquest disc per a mi més a l'ombra dels anteriors. Un disc estrany, la meitat de temes en directe, i l'altra meitat en estudi, i en reedicions un tema ben estrany "Anyone at Tennis", ben diferent també. Sí, clar, amb tan grans instrumentistes,la competència era ferotge, encara van aguantar bastant,ha, ha, i no sabia que en la seva rentrée que ho va petar, a nivell de taquilla, fa alguns anys, que ja vaig veure l'expectació per televisió, tornaven a engrescar-se, ha, ha. Gràcies per descobrir-me que la cosa ja venia des del bon inici i ja s'ho ensumava aquest màquina de Ginger Baker. Molts temes del grup, com "Sunshine of Your Love" després van acabar en recopilatoris integrals de Clapton, però en aquell temps en concret que van estar aquestes tres grans figures, ho van petar, en efecte. M'agrada molt el comentari sobre aquests discos menors, a l'ombra, objectivament no els millors per la crítica ni de forma consensuada,però que en un moment determinat, quan els descobreixes, et captiven, i sentimentalment ja no te'ls pots treure mai més del cor, i per molt que el cap et digui que altres són objectivament millors, sempre tornes als mateixos. Celebro que et passi amb aquest disc. Per a mi, sí, les versions en directe no superen als temes d'estudi. "I'm So Glad", sí la tornada i la frase, en efecte, t'arriben, però en la superba lluita instrumental ja em perdo. Sí que és veritat que noto molt fort el baix de Bruce, i els sons són frenètics. Molt bo, això del "air bass",ha, ha, ho hauries de patentar... "Politician" és un tema dens, i tota una declaració de principis, pel tema, i "Sitting on Top of the World", és un blues potent, sí, però no m'emociona. Els temes en estudi de Bruce i de Baker els trobo bé, molt correctes, però trobo també molt superior el "Badge" de Clapton i l'"Angelo Misterioso", ha, ha, gran tema, que també surt revisitat a l'"Unplugged" d'"slow hand" (molt bona, la foto de la famosa pintada, no l'havia vist mai amb el gos). Amb raó el seu dia no trobava al diccionari "Badge", ha, ha, després, en algun lloc, sí, vaig escoltar l'anècdota que has explicat. A veure si algun dia fan un biopic o una biografia, o algú que m'expliqui la fatal atracció d'aquesta maquíssima Patti Boyd, que no va ser ni l'última de Clapton ni l'última de Harrison. Gràcies, un cop més, per la resenya, i salutacions.

    ResponElimina
  2. M'has deixat amb el cap divagant amb el tema dels supergrups, i no he estat tranquil, fins que me n'ha acabat de sortir fum del mateix, perquè m'he posat a recordar quins supergrups podia arribar a recordar i me n'han sortit aquests, dintre del Pop-Rock (també hi ha a Clàssica, Jazz, etc.):Crosby, Stills, Nash & Young (bé,sense Young també van fer meravelles, la resta); Blind Faith, tan efímer com bo, a l'igual que Derek and the Dominos, ambdós amb l'insigne "Slow Hand", Asia (què bo, aquell primer disc), The Power Station, The Highway Men (Cash, Nelson, Jennings, Kristofferson), Tin Machine (tot i que no coneixia els altres, tret de Bowie, més que un supergrup, és potser un projecte paral·lel), els Travelling Wilburys (no calen presentacions), Slash's Snakepit (potser un altre projecte paral·lel), Jet, Zwan o Velvet Revolver. Amb relació amb l'article, comentar-te que tinc per algun calaix de casa la cassette (ara en tornen a fabricar alguns, suposo que per a fetitxistes com jo) de BBM, és a dir, Bruce, Baker i Moore, "Around the Next Dream", penso que es deia, de mitjans dels 90, suposo que aquest era l'ordre, i que vaig deixar al calaix després d'un parell d'escoltes, perquè el vaig trobar molt dens, excepte el single, que sí em va agradar. En aquella època m'agradava molt la conversió al Blues (fins que es va morir, curiosament a Andalusia), tinc alguns discos, del gran guitarrista Gary Moore, més hard, als seus inicis.Més que supergrup, em va semblar una col·laboració conjunta. En fi, Bifurca, no sé si tu, més "Rock Oriented" se t'acudeixen supergrups que ni m'han passat a mi pel cap (segur que m'he deixat un munt). Una cordial salutació, com sempre.

    ResponElimina
  3. Perdó, m'havia deixat a Emerson, Lake & Palmer, cosa imperdonable per a mi, i per a ells. Salutacions!

    ResponElimina
  4. No he parlat de Anyone for tennis perquè inicialment no anava inclosa a l'àlbum (crec que en edicions posteriors ja hi anava) i perquè en realitat em sembla molt poca cosa. Es més divertit veure el vídeo on fan playback i es nota que no estan gens interessats. Coneixent-los jo no els hauria posat mai una raqueta a les mans, estan tots tres junts, he, he.

    Normalment no paro gaire atenció a això dels supergrups perquè es veu d'una hora lluny que és més una estratègia comercial que una altra cosa. Tot i que si la música m'agrada, és el que m'importa. Dels grups que has citat, m'agraden Crosby Still and Nash però sense Young baixen un parell d'esglaons, mínim. I, és clar els Travelling Willburys, encara que els considero que són més un divertiment que una altra cosa.

    ELP? Hòstia fa segles que no els escolto. No puc dir que estiguin entre els meus preferits, però tenia un amic de la infància/adolescència que n'era molt fan. Escoltàvem a casa seva a tota castanya discos com Brain Salad Surgery, Trilogy i Tarkus, de vegades amb la llum apagada i era tota una experiència. Un dia vam recórrer Barcelona a la recerca del triple en directe "Welcome Back My Friends to the Show that never ends... Ladies and Gentlemen Emerson, Lake and Palmer" i finalment el vam trobar. A un preu prohibitiu, però què collons el meu amic el volia i vaig acabar deixant-li cinc-centes pessetes (que no vaig tornar a veure, ha, ha). I és que quan un troba una cosa que desitja és difícil fer-se enrere...

    ResponElimina
  5. Ha, ha, molt bo, això de la raqueta d'Anyone for Tennis, sí, una ximpleria musical, en comparació amb la resta, ja vaig veure el vídeo a YouTube. I ara he vist que tenia cassettes de Clapton, Bruce i Baker, per separat,en concerts en directe, tocant blues, sobretot, escoltats ja fa anys.

    No havia pensat en els supergrups (ha, ha, el tema veig que no t'apassiona) com una estratègia comercial, però ja deu ser així. Innocent de mi, jo pensava que estaven encantats tots de col·laborar-hi plegats. Pobres CS&N, com els deixes, ha, ha, no te'n recordes de "Suite:Judy Blue Eyes?".

    D'Emerson, Lake & Palmer (ha, ha, entrem en terreny Rock-Prog) recordo jo la versió que van fer de "Pictures at an Exhibition", i d'ells tinc el seu directe de 1979, molt recomanable, però no, no sóc gran fan. Em feia gràcia, el nom del disc "Tarkus", com el de "Tago Mago" (una illa balear, penso) dels alemanys Can. Pocs discos em recordo que hagi deixat de comprar pel preu, perquè miro de gastar poquet, de saldo,o segona mà, però recordo un cd d'Steely Dan, "Aja" remaster original banyat en or,24 gold karat, que em va costar 3.995 pessetes als 90, tot un sacrifici, però era agafar-lo o perdre'l per sempre, i l'àlbum era excel·lent. I molts anys després un doble elepè d'Sting en directe a l'Arena de Verona, el 1987, sonava de fàbula, però aquí ja no m'hi vaig gastar els 50 euracos que demanaven. Salutacions!

    ResponElimina
  6. Siempre imponentes los super-artículos rock de Bifurca, en esta ocasión sobre los increíbles Cream. Una pena que no siguieran más tiempo juntos el terceto de ases, los cuales sacaron un cancionero superior como banda. Saludos para el autor del blog (elegiste también muy bien las fotos Bifurca) y para el maestro Xavi Gállego.

    ResponElimina
  7. Gràcies pel comentari Txus, aquí seguim al peu del canó.

    Sobre la foto, la veritat és que buscava la famosa pintada de Clapton is God i quan vaig veure el gos pixant (encara no sé si és un muntatge) no m'hi vaig poder resistir.

    A reveure.

    ResponElimina

Evidentment, els insults, i comentaris que no tinguin res a veure amb el tema, no es publicaran.