diumenge, 20 d’octubre del 2019

Appetite for Destruction

Appetite for Destruction (Geffen 1987)
Guns N’Roses


Sí, Guns N’Roses. Ja, tal. Suposo que més d’un dels que em llegiu esteu considerant que tot té un límit. Però abans que preneu la decisió d’esborrar de les vostres vides un insignificant blog que porta el nom de mil cançons, deixeu-me dir que m’importa molt poc el fet que aquest banda ja fa molts anys que és una autoparòdia o  l’aspecte que llueix avui dia Axl Rose.

I això és així perquè avui quan he punxat el vinil d’Appetite for Destruction al meu vell equip de música, he tingut la mateixa sensació que la primera vegada que ho vaig fer. Han passat trenta anys, tinc més arrugues, menys cabells i centenars de discos i desenes de bandes escoltades però la impressió no ha canviat. És sentir la introducció de Welcome to the Jungle i saber -abans i ara- que Apettite for Destrucion és un disc que havia de marcar una època. Tinc molt presents aquells anys, finals dels vuitanta, i conec la reacció que Guns N’Roses va provocar en la premsa musical, la internacional i sobretot la que es feia a casa nostra. Bàsicament es va dividir en dos bàndols. D’una banda, els que els veneraven per haver sacsejat el que consideraven l’avorrida escena musical dels vuitanta amb un disc demolidor que bevia directament dels clàssics del rock and roll per via Stones-New York Dolls-Aerosmith. I de l’altra els que els detestaven, els que els criticaven perquè semblaven sortits del túnel del temps i la seva proposta no aportava res al panorama musical, ara que l’incipient rock alternatiu començava a obrir-se pas més enllà dels cercles reduïts. Grups com Sonic Youth o els Pixies per posar un parell d’exemples, estaven als antípodes del so i la imatge que els Guns N’Roses havien tornat a situar en primer pla. Feia la impressió que no n’hi havia terme mitjà.

Guns N’Roses s’havia format a Los Angeles el 1985 i sobrevivia en el circuit local de clubs enquadrats en el que es coneixia com a glam metal que practicaven desenes de bandes angelines. Alguna cosa devia veure en ells el poderós segell Geffen per fitxar-los. La van encertar de totes totes. Les vendes del seu debut a l’estudi, Appetite for Destruction, durant el primer any van ser bones, però ja pel 1988 quan el disc es va publicar per aquí -conservo la meva còpia amb orgull tot i que l’agulla ja salta en alguns solcs del disc- la bogeria es va disparar. Avui dia superen els 35 milions i és un dels discs més venuts de la història.

Formació clàssica de Guns N'Roses: Izzy, Duff
Axl Rose, Adler i Slash
És difícil saber què fa que una banda sortida del no-res de la nit al dia vengui milions de discos i tingui un èxit tan descomunal. Sens dubte el factor promocional és imprescindible, jo crec que van jugar la carta que vint-i-cinc anys enrere havien emprat els Rolling Stones: La dels nois dolentots. Escàndols, drogues, imatge provocadora, portada censurada, declaracions incendiàries… D’altra banda també existeix el factor «estar en el lloc adequat en el moment apropiat». Penso que hi havia un públic que havia quedat una mica descol·locat veient que els seus referents rockers havien desaparegut per mort natural artística o els hi havia passat la seva millor època, mentre que el seu lloc a les llistes, la premsa, les emissores de ràdio i televisió era ocupat per artistes com Madonna, Michael Jackson, o altres artistes que no connectaven amb el públic que abans em referia. Guns N’Roses van donar a aquest públic orfe el que havia perdut -i molt important, van connectar amb una nova generació de seguidors- a saber, rock and roll d’alt voltatge, guitarres i bateria, potència sonora, imatge macarrònica i la trilogia sexe, drogues i rock and roll. Si alguna vegada havia passat de moda tot això, els Guns N’Roses havien vingut per ressuscitar-ho.

Però cap d’aquestes coses s’aguanta si darrere no hi ha el més important: La música, les cançons. Potser a altres sí, però al públic rocker no és fàcil donar-li garses per perdius. Appetite for Destruction és un torpede a la linia de flotació de l’estil de música predominant als mass media del moment. So directe com un cop de puny a la cara, energia primària i lletres que reflectien un estil de vida amb el qual podien identificar-se, ni que fos en forma d’anhel, una munió de joves i aquells que ja no ho eren tant però que encara els corria per les venes l’excitació del rock and roll de la vella escola.

Prou de xerrameca sociològica de pa sucat amb oli i, com sempre dic, feu la prova. Poseu el disc o el CD. Els acords inicials de Welcome to the Jungle i la tensió que desprenen, l’explosió de la banda al complet, el so poderós de dues guitarres cadascuna pel seu canal, i Axl Rose referint la pròpia història, la d’un noi del Mid West que arriba a la gran ciutat amb un parell de maletes, perseguint un somni. El bany de realitat, «Saps on ets, noi? Ets a la jungla… i les passaràs putes». Això és Welcome to the Jungle, un recorregut pels carrers de Los Angeles, la llei de la selva, on l’oferta de qualsevol cosa que puguis desitjar és al mercat. A partir d’aquí la cosa no té aturador, les cançons se succeeixen completant el retrat del malson -de vegades somni- urbà. L’arrencada punk de It’ So Easy a càrrec del baix Duff McKagan i els redoblaments de bateria de Steven Adler, preparen el terreny un altre cop a les guitarres bessones de Slash i Izzy Stradlin. Ara Axl fora del seu registre vocal habitual, es vanta de l’oferta sexual a la seva disposició pel fet d’estar en una banda de rock. Masclista i misogin? Tant com ho foren les lletres dels Stones, AC/DC, Iggy, Hendrix i tants altres en el passat. 

Un demolidor riff ens anuncia l’autobiogràfica Out Ta Get Me i els problemes d’Axl amb la policia del seu poble, Lafayette, Indiana. «No m’enxamparan, I’m fucking innocent». La paraula prohibida apareix tantes vegades que el disc es va guanyar merescudament l’etiqueta de parental advisory a la portada, un distintiu propi dels EUA que anuncia que el producte en qüestió conté llenguatge «explícit i ofensiu». Encara que si voleu al·lucinar, localitzeu el vídeo del concert Live at the Ritz del 88 -un dels millors concerts que he vist en la meva vida- on la retransmissió fa sonar un piiiip cada vegada que Axl diu un fuck. No ho he comptat, però deuen sonar un centenar de piiiips al llarg de l’hora aproximada que dura el concert. Absurd i ridícul.

Abans ve Nightrain que com Mr. Brownstone, són cançons dedicades a les substàncies alteradores de la consciència. La primera val a dir que és un dels millors temes de la discografia dels Gunners i no parla de cap pluja nocturna, sinó més aviat de la marca de vi preferida dels nois. No tant per la seva qualitat sinó pel preu assequible i alta graduació. Ideal per quan ets pobre com una rata i vols agafar un pet. A Mr. Browstone amb el seu inici que recorda a la versió que feien els Rolling Stones de Mona en el seu primer disc, Axl es queixa que aquest home vell -Mr. Brownstone, que no és altra cosa que el malnom de l’heroïna- no el deixarà anar fàcilment. La cara A es tanca amb un altre tema per a la posteritat, Paradise City i la seva melodia que canten les audiències als concerts «Porta’m a Paradise City on l’herba és verda i les noies són boniques». Paradise City té un final que si no t’aixeques i comences a moure el cap i fer air guitar és que no tens sang a les venes. Marededéu quina acceleració! pots sentir tots els instruments a tota castanya en un in crescendo que sembla que no té final, i quan aquest arriba et mires i remires la caràtula i la funda de l’àlbum i penses, hòstia, que bo que és això!

Izzy Stradlin, de llarg el paio amb més
estil de Guns N'Roses
Després d’una primera cara espectacular, els Guns N’Roses aixequen una mica el peu de l’accelerador amb el tema My Michelle, pel meu gust el menys bo -perquè no n’hi ha cap de dolent- de l’àlbum. Però aviat es recupera el to amb Think About You, on combinen les guitarres contundents de sempre amb elements més melòdics. És clar que, si parlem de melodia, ens hem de remetre al super èxit Sweet Child O’Mine. D’acord, tots vam quedar embafats d’aquesta cançó, sonava a totes hores i és fàcil que un acabi avorrint-la. Però siguem clars, és un gran tema i aquelles ànimes rockeres que la puguin trobar una mica endolcida que parin atenció al canvi de ritme que es produeix al minut 3:07 que és d’aquells que t’arrenca els adhesius quan passa pel teu costat. Torna el punk accelerat amb You’re Crazy. Curiós com un dels temes més ràpids -si no el que més- de Appetite for Destruction tingui la seva versió acústica. Sí, com ho sentiu, va ser publicada a Lies (1988), aquell àlbum amb quatre temes acústics en una cara i l’EP Live Like a Suicide -també quatre cançons, inclosa una versió de Mama Kin’ dels Aerosmith- a l’altra i que servia per fer temps mentre arribava l’esperat nou disc. La versió acústica de You’re Crazy, com deia, té la seva gràcia i permet veure el tema des d’una altra perspectiva. Però jo, que no tinc remei, prefereixo la força i la velocitat supersònica de la versió inclosa a Appetite.

Anything Goes té el regust d’Aerosmith pels quatre costats -no és cap novetat, tots els membres de la banda són fans de Tyler, Perry i cia- i una lletra plena de referències sexuals, encara que res comparat amb Rocket Queen. La darrera cançó de l’àlbum ens ofereix tot un compendi de sospirs i gemecs a càrrec de la rocket queen -una amiga de la banda present a l’estudi- juntament amb una col·lecció de riffs i canvis de ritme típics de la vella guàrdia rockera. Un gran tema per tancar el disc, a l’alçada dels millors de Appetite for Destruction.

Paradoxalment l’èxit aclaparador del disc va ser el principi del final de la banda. Convertits en superestrelles, els Guns N’Roses van iniciar una espiral d’autodestrucció que va començar ben aviat amb l’expulsió del seu bateria original Steven Adler. Poc temps després el cop definitiu vindria amb la marxa d’Izzy Stradlin, cofundador i peça clau en la composició i el so de la banda. Sí, perquè una cosa són la imatge i els solos de Slash i la poderosa veu d’Axl Rose (tot i que de vegades admeto que em carrega una mica) i una altra ben diferent allò que fa que Guns N’Roses no soni com una banda americana més de heavy metal. I en això, concedeixo a l’amic Izzy la màxima responsabilitat. Perquè ens entenguem, exactament com passava a AC/DC. Angus i Bon Scott (i després Brian Johnson) eren el centre de les mirades, però l’ànima musical, l’àncora en la qual s’afermava el so de la banda era el silenciós i enyorat Malcom. L’autodestrucció, com deia, va culminar als jutjats, amb l’abandonament de tots els membres originals- tret, és clar, d’Axl Rose- i una decadència lamentable d’una banda que molts havien vist que podia arribar a convertir-se en llegenda. Encara van tenir temps de publicar dos discos alhora, els supervendes Use Your Illusion (1991),  però d’això potser ja en parlarem un altre dia, que per avui ja n’hi ha prou.

Bifurca

5 comentaris:

  1. Felicitar a Bifurca por tan extraordinario, decidido y desarrollado artículo sobre Guns and Roses y su potentísimo y estupendo disco de debut de 1987. Sin embargo, lo que te digo ahora Bifurca, no es motivo de debate, es solamente una opinión mía y seguramente encontrarás a escasas personas que lo digan: Para mí, "Use your illusion"(1991) es mejor disco que el "Appetite". ¿En que me baso para decir ésto?. Claro que me encanta su debut del 87 ( como por ejemplo la gran "Welcome to the jungle", etc ,etc que tan bien has descrito aquí, Bifurca) pero creo que a pocos grupos de hard-rock ( es el género que practican ellos) les verá, la gente, apostar por un ambicioso cuadruple disco como en 1991. ---En "Illusion" están ya a otro nivel como músicos, tocan aún mejor que en 1987, se atreven a meter instrumentos como el piano, la variedad de canciones (excelentes también por cierto) es mucho mayor e incluso algunas las alargan hasta los 9 minutos etc ,etc: lo dicho están a otro nivel en 1991 ( y de lo contrario no me convencerá nadie nunca jamás por eso digo que, ni siquiera, no debatiré sobre ello y espero que la gente respete mi opinión como yo respeto la suya sobre Guns). Y si no se les hubiera ido Izzy Stradlin, en 1991 y la banda no se hubiera descompuesto luego como bien describes, quien sabe a donde hubieran llegado como virtuosos y como compositores en otros LPs futuros con Izzy, ya que en mi modesta opinión ni "Spaguetti Incident" ni ese disco de "Axl and Roses" "Chinese Democracy" (y si me apuras tampoco "Lies" de 1988, incluso con el propio Stradlin en la banda) están a la misma altura y grandiosidad que los otros dos mencionados del 87 y el 91. Te dejo link de un reflejo de este mismo parecer mío en mi artículo de mi blog, no sin antes destacar, de nuevo, tu enorme trabajo en Mil Cançons, donde te doy la razón en tu frase final "una banda que muchos habían visto que podía llegar a convertirse en leyenda" y es que (y sin que nadie se enfade) los Guns están ligeramente sobrevalorados en la historia del rock (ligeramente digo), un comentario éste que hago con máxima objetividad y rigurosidad, aunque yo sea muy seguidor de esta banda también. Hay muchas más bandas de la historia del rock con muchos más discos redondos y perfectos que los Guns como, por ejemplo, AC/DC, Aerorosmith, Doobie Brothers, Sheepdogs, etc ,etc. Un saludo, Rocker Bifurca. http://txusiglesias.blogspot.com/2018/05/guns-and-roses.html

    ResponElimina
  2. Així m'agrada, Txus. Opinions valentes. Entenc el teu punt de vista i estic d'acord amb què la varietat estilística dels Use Your Illusion és molt superior a Appetite. A més que tinguessin els collons de publicar dos discos dobles de cop demostra que els Guns N'Roses no eren precisament uns titelles en mans de la discogràfica. I et diré més, si haguessin concentrat les millors cançons dels dos discos en un, trobo que el resultat encara hauria estat millor. Però la jugada no els hi va sortir pas malament, van vendre 30 milions d'exemplars de cadascun. Jo els tinc els dos a casa i en gaudeixo molt, són plens de grans cançons.

    Però els gustos són com les opinions, cadascú té la seva i particularment prefereixo el so brut i menys sofisticat de Appetite. Però insisteixo, els Use Your Illusion són discos excel·lents.

    Gràcies per l'enllaç al teu article. Fins a una altra.

    ResponElimina
  3. Benvolgut Bifurca,

    Moltes gràcies per aquesta nova entrada, sobre un disc que va marcar, efectivament el món musical del quart final de la dècada dels 80's, i efectivament, uns dels discos més venedors de la història, amb tot mereixement a tenor de la qualitat de les cançons, i en el seu camp, Heavy Metal, Hard-Rock, o l'etiqueta que més li escaigui, la irrupció d'una banda fenomenal (malgrat l'estètica, sí), amb un vocalista inimitable i uns músics impressionants (fa 30 anys, un cosí amant del Hard-Rock i l'Sleaze-Rock angelí, ja em va instruir una mica sobre l'origen del grup, format per membres dels L.A. Guns i dels Hollywood Rose), i un àlbum capital, en qualsevol cas. Tot i no ser el meu estil favorit, dintre del mateix va esdevenir tot un "blockbuster", i del mateix m'agraden sobretot "Welcome to the Jungle" i tota l'odissea que relata, un clàssic instantani, i que té concomitàncies també amb el tema final del disc, "Rocket Queen", molt bo també; "Nightrain" l'incloc també entre els favorits, a l'igual que "Mr. Browstone" (gràcies per l'aclariment sobre el nom, que desconeixia), i un altre tema paradigmàtic, "Paradise City". I de la resta, a la cara B, no en va, va sobresortir com una de les cançons més fulgurants de la carrera del grup,"Sweet Child Of (O') Mine", una cançó inimitable però imitada fins la sacietat, i que va esdevenir un altre clàssic imperdurable (és curiós, el Barça de futbol la utilitza aquesta temporada per amenitzar la prèvia dels partits al Camp Nou, hi deu haver un encarregat de melodies musicals al Barça, em recordo, i aquesta sí que m'atabalava fins avorrir-me, fa uns 10 anys, a l'època Guardiola, com abusaven a la prèvia dels partis, també, del "Viva la Vida" de Coldplay). Just abans que diguessis que era de pa sucat amb oli, estava pensant que et comentaria com m'estava agradant la teva anàlisi sociològica del moment musical en què van irromple Axl i els seus, l'ambien del Rock angelí, què predominava a meitat dels 80's, les influències del grup i la reflexió sobre l'auge i declivi del mateix. De pa sucat amb oli res, he gaudit rememorant-ho, ja que ho has fet amb molt d'encert, penso, i quina paciència (i emprenyament, penso també, escoltar un concert ple de "beeps",ha, ha. No entenc perquè de vegades veig la portada de la creu amb les efígies dels membres del grup,i de vegades, veig la prohibida, si m'ho pots aclarir. M'he oblidat també de dir que vaig gaudir molt un dia que vaig escoltar una emissió americana de ràdio del Billboard American Top 40, en què un entusiasta locutor va introduir "You're Crazy", en la versió contundent, no l'acústica. Recordo l'impacte d'aquest disc com un tsunami i sí, tot i no combregar amb el seu estil, senties que sonava bé, amb força descomunal, brut. En aquest sentit, agrair especialment els sempre interessantíssims comentaris, amb coneixement de causa, del mestre Txus Iglesias, brindant-nos en el cas que ens ocupa la seva inamovible opinió (ha, ha, salutacions, company!) la qual personalment coneixia. Jo, des de fora veig una mica aquest disc del 87 com més brut però autèntic en la seva essència, i els dos dobles "Use Your Illusion" del 91 com més elaborats i sofisticats, però també amb temes meravellosos com l'arxiconegut "November Rain". L'"Spaghetti Incident" era ja una altra cosa, rara, per mi, i em va sobtar que Axl Rose versionés la balada "Since I Don't Have You", i "Chinese Democracy", sincerament, ja no va copsar gens la meva atenció. Tot això no treu la, per a mi, importància d'aquest grup durant uns quants anys, i aquesta no se la treu ningú. Gràcies, Bifurca (i a Txus també, és clar), i fins a una altra ocasió.

    ResponElimina
  4. Gràcies pels comentaris Xavi,

    No et puc aclarir gaire cosa sobre la portada prohibida. Jo crec que la censura només fa afectar els Estats Units, encara que em sembla que si que es va publicar i va haver de ser retirada poc després i substituïda per aquesta de la creu que particularment trobo horrible. El meu exemplar comprat al ja desaparegut discos castelló, calculo que va ser l'any 89 o 90, tenia la portada original.

    Veig que estem d'acord pel que fa a triar Appetite abans que els Illusions, i pels mateixos motius. És qüestió de gustos, com ja vaig dir m'agraden molt els Illusions (tot i que, si per mi fos, November Rain quedaria fora, he, he), i també el Lies. L'spaghetti em deixa bastant fred i el Chinese Democracy, com va dir un polític espanyol, ja em queda molt lluny.

    A reveure

    ResponElimina
  5. Hola Bifurca,

    Home, sí que m'has aclarit, i força, sobre la portada, i m'has fet reviscolar "velles notes, vells records..." sobre discos Castelló, ha, ha. Barcelona ja no és la mateixa... I sobre la resta, sí, ja sé que "November Rain" és massa "slow" per a tu, i podria cabre en el mateix sac que les balades d'Aerosmith dels darrers vint-i-cic anys, ha, ha, sempre a voltes amb els gustos... Salutacions!

    ResponElimina

Evidentment, els insults, i comentaris que no tinguin res a veure amb el tema, no es publicaran.