dissabte, 30 de juliol del 2022

Horses

Horses (Arista 1975)
Patti Smith Group

Un altre dels discos emblemàtics dels setanta. No us donaré gaire la llauna amb la dimensió històrica i cultural de Horses perquè existeixen tones d’informació i ressenyes al respecte, i com sé que sou lectors aplicats, ja us espavilareu si us interessa. Em seria molt fàcil estirar el tòpic i amollar això de la musa del punk, però la transcendència de la figura de Patti Smith és prou important per a despatxar-ho amb un clixé simplista. Ella representa la regeneració del rock en un moment, allà a mitjans de la dècada dels setanta, que semblava esgotat i que a parer seu (i el d’uns quants més) era avorrit i no connectava amb la seva generació com ho havia fet en la dècada anterior. Patti Smith i una sèrie de bandes que orbitaven al voltant d’aquell beneït antre novaiorquès anomenat CBGB, com els Ramones, Television, Talking Heads o Blondie -cito els més famosos- vindrien a obrir les finestres per fer córrer l’aire i renovar el llenguatge del rock and roll. A aquesta actitud, alguns li van dir punk i encara que la música d’alguna de les bandes abans esmentades no hi tenia res a veure, allà estaven Patti Smith i els Ramones anticipant-se a l’explosió de crestes i imperdibles que assolaria el Regne Unit un any més tard.

La nostra protagonista ja tenia un bagatge abans de dedicar-se a la música. Devota de poetes francesos del s. XIX com Rimbaud o Baudelaire i d’artesans de la paraula aplicada al rock com Bob Dylan o Lou Reed, havia escrit i publicat poesia, estrenat teatre i ressenyat discos en revistes vàries. També recitava acompanyada del seu soci -que es convertiria en la seva mà dreta- Lenny Kaye a la guitarra elèctrica. Estava escrit que el següent pas no trigaria a arribar. Un cop reclutada la banda, The Patti Smith Group, amb el mateix Kaye i Ivan Král a les guitarres, Richard Sohl al piano i Jay Dee Daugherty a la bateria, i amb Arista apostant fort per ells -ni més ni menys que l’ex Velvet Underground John Cale com a productor- l’estiu de 1975 entraven a l’estudi a enregistrar el primer àlbum.

Us ha passat alguna vegada que us agrada més una versió que l’original? Doncs es diu i ja està, per molt vaca sagrada que sigui l’autor. Jo mateix podria citar més d’un cas, per exemple All Along the Watchtower el tema de Dylan que Jimi Hendrix va propulsar fins a l’infinit. En el cas d’avui, Gloria, tema que obre Horses. A veure, ningú discutirà a Van Morrison el talent musical com a compositor i intèrpret de veu portentosa, però, amics, en mans de Patti Smith i la seva banda aquesta cançó cobra una altra dimensió. De bon principi, la cosa ja fa l’efecte que serà una versió poc ortodoxa, no gaire fidel. Vaja, han sortit termes religiosos, una altra de les obsessions de Patti Smith. “Jésus va morir pels pecats d’algú altre, no pels meus” ens anuncia d’entrada. I sí, respectant poca cosa més que la tornada, la senyora Smith converteix el que era una mesurada descripció d’una cita amorosa, en una salvatge explosió de càrrega sexual, andrògina -l’objecte del desig continua sent una dona que la nostra poetessa vol fer seva-. Patti recita, esbufega, crida amb veu ronca, retarda el clímax que sembla que no arriba mai fins que esclata la famosíssima tornada G-L-O-R-I-A mentre la banda trota de valent.

Patti ens mostra un dels seus discos preferits
Horses
funciona com un perfecte equilibri entre les febrades poètiques executades a mig camí entre l’spoken word musicat i el rock contundent de tres acords, quasi sempre tot dintre de la mateixa cançó. Escolteu si no el deliri de més de nou minuts de Birdland -una al·lucinògena història de la qual és protagonista el psicoanalista Wilhelm Reich- on les notes del piano inicial no auguren el monstre en què es convertirà el tema. La tensió, la intensitat que creix com més va amb el protagonisme absolut de la veu de Patti - això sí, amb un mar de fons d’onades de distorsió guitarrera- donen a Birland una dimensió hipnòtica. O Land, de durada similar, una mena de suite dividida en tres parts (Horses/Land of Thousand Dances/ La Mer (de)), plena d’imatges evocadores d’una orgia de violència i sexe on el personatge protagonista, Johnny, té molt de Robert Mapplethorpe, reconegut fotògraf underground -la icònica foto de la portada és seva- i company d’aventures de Patti en aquella època. Premi si reconeixeu algun rastre de Land of Thousand Dances, clàssic que popularitzà Wilson Pickett, adaptat aquí enmig d’aquesta successió de visions pertorbadores en format de descarnada poesia urbana.

A banda de l’esmentada Gloria, Horses conté també rock més convencional, és a dir cançons d’entre tres i quatre minuts. Fins i tot es cola un tema amb aires reggae, però si pensàveu, ai, que aquest ritme ens allunyaria de la cruesa del realisme social aneu equivocats, perquè Redondo Beach narra el suïcidi d’una noia abandonada per la seva amant, des del punt de vista d’aquesta última. Free Money és una crítica al sistema econòmic a partir d’una fantasia amb una butlleta premiada de loteria que els tregui de la pobresa -al·lusió a una infància marcada per l’escassetat de recursos - en la peça més rockera de l’àlbum que galopa al ritme dels seus (i meus) estimats Velvet Underground.

A la galeria de personatges il·lustres que desfilen per l’enregistrament de Horses, Cale com a productor, Mapplethorpe fotògraf…, s’ha d’afegir al Television Tom Verlaine, que coescriu amb Patti Smith i afegeix la seva guitarra a Break it Up, una història basada en un somni que la Smith va tenir on apareixia Jim Morrison. I Allen Lanier de Blue Öyster Cult -banda de rock dur amb tocs progressius dels setanta- coautor de Kimberly, un altre cop, inspirada en records d’infantesa. És en aquestes cançons més convencionals -que el rock crític Ignacio Julià va definir com antihits- on apareixen les narracions més personals, reflexives, i amb una gran qualitat literària. Elegie, tema final de Horses, és una breu i emotiva peça en record a Jimi Hendrix i com ella va declarar més tard, també als il·lustres caiguts del rock’n’roll, Janis, Morrison, Brian…

Les crítiques que va rebre l’àlbum van ser majoritàriament bones (vist amb perspectiva, si haguessin estat dolentes, tampoc passaria res. La quantitat de discos esplèndids que van ser massacrats el seu dia posats en filera farien volta al món). Horses va ser saludat com una alenada d’aire fresc i Patti Smith va recollir qualificatius com far del punk, poetessa del rock, exponent de l’art urbà i unes quantes coses més d’aquestes que tant els hi agrada escriure als crítics musicals quan els hi explota davant del nas una cosa realment trencadora.

Patti i Ivan Král en escena.
A Horses el van seguir dos excel·lents àlbums, Radio Ethiopia (1976), Easter (1978) i un que no ho va ser tant, Wave (1979), abans que Patti Smith donés per acabada la seva etapa rockanrolera. Lenny Kaye afirma que ho van deixar perquè consideraven que ja havien recorregut el camí que s’havien proposat i no tenien res més a dir. En una entrevista de l’any 79, a més, Patti afirmava que havia conegut a “la persona que havia estat esperant tota la vida” i que era hora d’obrir un altre cicle. I així va ser, es va casar amb Fred “Sonic” Smith -sí, els del MC5- va canviar Nova York per Detroit i es va dedicar a la vida familiar i a la criança dels fills. No tornaria a l’estudi fins a gairebé dues dècades després, vídua i amb els fills grandets, amb l’excepcional Gone Again (1996) -bé, abans va haver-hi el disc Dream of Life amb Fred Smith (1988) que molts consideren una relliscada, però com a mínim conté l’himne People have the Power- així com el retorn als escenaris. “Mai vaig abandonar, mai vaig marxar. Quan estava netejant el lavabo pensava en vosaltres. Quan feia la bugada pensava en vosaltres. Quan canviava bolquers, pensava en vosaltres. No us ho creieu? Doncs ho hauríeu de fer.” Així s’adreçava a l’audiència des de l’escenari a la ciutat de Toronto l’any 1995 en un dels seus primers concerts des de l’any 1979. Déu n’hi do Patti, tampoc calia, potser l’únic que ens vas quedar a deure fou aquell àlbum en viu que no va arribar mai.

Començava una segona etapa que avui dia encara dura. Puntejada per discos que són rebuts amb entusiasme per crítica i seguidors -tot i que el darrer, Banga data de 2012- i aparicions sonades com quan va rebre l’encàrrec de Bob Dylan per anar a recollir en el seu nom el Nobel de literatura l’any 2016. Patti Smith és avui una senyora de setanta-cinc anys que continua activa i en una forma envejable. Poden donar fe els afortunats que van presenciar el seu concert als Jardins de Pedralbes el passat mes de juny. No vaig poder ser-hi, però he vist fragments d’actuacions d’aquesta gira europea i me’n penedeixo de no haver estat més atent al calendari. I és que per molts anys que passin, el magnetisme i la talla artística de Patti Smith així com la màgia de les seves cançons romanen intactes.


Bifurca

3 comentaris:

  1. Benvolgut Bifurca,

    Gràcies per l'aproximació a l'univers de la gran Patti Smith, tot un referent que no s'esvaiex, a través del seu àlbum més icònic i memorable. Sí, realment poca cosa hi deu haver que no s'hagi escrit envers el mateix, però sempre és d'agrair el teu parer proper i acurat, amb les observacions personalíssimes, moltes de les quals comparteixo (sí, coincideixo en això dels temes dels tres acords, i en efecte,encara estic buscant, sí, qualsevol mínima semblança al "Land of Thousand Dances" de Wilson Pickett, al penúltim (mega) tema de l'àlbum, i m'ha fet molta gràcia el comentari dels discos massacrats per la crítica quan van sortir i que poden donar la volta al món, he,he, molt bo). No em deixa de sorprendre la valentia de Clive Davis, provinent de la CBS i que havia creat recentment el segell Arista, davant d'una proposta tan grandiosa com arriscada, a l'hora de publicar-la.

    Desconeixia l'obscuritat i cruesa que envolten molten de les temàtiques (sí, al segon tema, el "reggae" no s'endevina d'entrada, que hagi de ser tan cru. El tercer tema, "Birland", sí que veig aquesta amalgama de canvis, spoken words, frenetisme posterior, inflexions dramàtiques, i és, potser, el meu favorit de l'àlbum. També m'agrada molt l'udol de la guitarra a "Break It Up". I l'elegíac tema cloenda, sense saber que anava destinada a tanta gent (una versió actualitzada inclouria uns quants/es més). És nota que no era una artista nouvinguda, al 1975, la Patti, ans al contrari una poetessa i gran creadora. I pel que fa al tema inicial, "Gloria", la veritat és que capgira com un mitjó la interpretació original de Van Morrison i els seus Them. Un altre tema irreoconeixible en versió superba, per a mi, és el "With a Little Help from My Friends", de Joe Cocker, tot i que no sé si és un sacrilegi dir que supera l'orginal dels Beatles. Personalment, ja que has tret el tema, Bifurca, hi ha un tema del nostre admirat Bob Dylan que, poc abans de treure el seu aclamat "Time Out Of Mind", va prestar al seu company de discogràfica Billy Joel, i la veritat és que la versió que fa aquest de "Make You Feel My Love" no només, per a mi, supera el posterior original de Dylan, sinó que és, de lluny, la millor versió del tema que després van versionar sens tant encert gent com Garth Brooks, Bryan Ferry, Thrisa Yearwood, Adele, etc. (Xavi dixit)

    Sí, existeix aquest consens sobre l'esgotament del Rock a meitat dels setanta, en relació a l'auge dels 60s, però amb perspectiva, se'm planteja que va ser una gran dècada també la dels 70's, amb el Hard-Rock, el Glam, el Progressiu, el Funky, el Reggae...,però sí que es notaven ganes de capgirar-ho tot, cosa que sí va fer el Punk, de forma fulgurant, i en aquest sentit, sí que aquest àlbum, molt ben equilibrat i produït, (sí, la connexió Cale, símbol que qualitat, la inclusió de Verlaine, que desconieixia, y Blue Öyster Cult) tenint en compte també que era un àlbum de debut, va suposar un punt d'inflexió a la història del Rock. De totes maneres, aquell 1975 també van sorgir altres àlbums significatius, com "Blood on the Tracks", de Dylan, "Physical Graffiti" de Led Zeppelin, "Born to Run", d'Springsteeen (que va regalar a Patti Smith la joia "Because the Night" per al disc "Easter", del 78) o "Wish You Were Here", dels Pink Floyd, sense anar més lluny.

    Màgica, devia ser, sens dubte, la nit recent de Pedralbes, i sí, queda en deute un directe oficial de la Patti, però bé, qualsevol nit pot sortir el Sol, com va anomenar el seu àlbum (també l'any 1975.vés per on), el nostre cantautor galàctic.

    Una abraçada, Bifurca, felicitats per l'elecció de l'àlbum i de l'artista, i fins a una altra ocasió.

    Xavi G.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hola, Xavi.

      He anat a escoltar aquesta versió del Make You Feel My Love d'en Billy Joel i efectivament és excel·lent. Si és superior a l'original no t'ho sabria dir, però m'agrada molt.

      La referència a Land of Thousand Dances, es redueix a un parell de línies (do the watusi, yeah do the watusi). Suposo que això ja obliga a acreditar pel tema royalties.

      Jo també penso que els setanta van ser una gran dècada musicalment parlant, només cal veure els grans àlbums que cites. Una altra cosa és que per sort sempre hi ha músics inquiets que no estan satisfets amb el panorama que els envolta i volen anar endavant, d'aquí també la gran varietat d'estils que sorgiren.

      Gràcies pels comentaris i fins a la propera.

      Elimina
  2. Hola Bifurca. Bé, la versió de Joel com a mínim és la que va popularitzar inicialment el tema abans que sorgís el disc de Dylan. Després ja van venir la resta. Penso, sí, que li va quedar prou bé, i amb prou respecte, ja que Bob la hi va oferir per gravar-la.
    Curiosament, la primera vegada que vaig sentir Land of Thousand Dances va ser a càrrec de ...Ted Nugent!, que la va cantar sencera... i a quin volum! Després ja em vaig rendir a l'original.
    I sí, els 70s per a la música Rock va ser una dècada irrepetible per això que dius, de la profusió d'estils, que evolucionaven, que contraatacaven (el Punk), i al costat sempre de l'auge imparable de la indústria discogràfica, que els fagocitava tots a la recerca del benefici. Avui dia el panorama ha capgirat plenament, amb l'streaming com a protagonista i un paradigma d'artista damunt l'escenari sense banda ni músics tocant (Rosalía, més aviat fenomen, que no pas musa, per a mi). Salutacions!

    ResponElimina

Evidentment, els insults, i comentaris que no tinguin res a veure amb el tema, no es publicaran.