diumenge, 15 d’abril del 2018

Automatic for the People

automatic for the people-REM
Automatic for the People (Warner Bros 1992)
R.E.M 

No us enganyaré: és per a mi el millor disc de la història, tant per raons subjectives com objectives. I permeteu que us posi en antecedents personals, si m'ho permeteu.

El vaig descobrir a l'estiu de l'any següent, probablement el de la meva vida. Els d'Athens havien arribat a l'estrellat absolut de manera merescuda, i s'havien tret un disc supervendes enorme com Out of Time. Però la immediatesa de hits com Losing my Religion, Shinny Happy People o Radio Song em va fer ser molt prudent amb el seu nou disc.

Després d'haver arrassat el món a vendes, i amb la seva nova discogràfica Warner fregant-se les mans i esperant un disc continuador i trencallistes, els d'Athens entreguen com a single una de les seves cançons més "antiprimer-single": Drive, iniciadora del disc, i essent un country rock pausat amb un clixé tan simple (i efectiu) com la idea de conduir per alliberar-te de tot. «Hey kids, rock’n’roll, nobody tells you where to go, baby», i aquella guitarra elèctrica després de la tornada que t'evoca a la tempesta que està per venir al disc (i a la meva vida...).

Deixeu que faci un petit recés i us situi perquè m'entengueu: aquest disc el descobreixo a l'estiu següent gràcies a un gran amor que vaig tenir a un poble molt petit de la meseta. A ella li encantava el disc (i jo, i jo a ella), i em va dir que l'escoltés durant l'estiu. I sí, jo no ho sabia llavors, però marcaria la meva vida, i en aquelles lletres estava el meu despertar com a adult, el cim i final de l'adolescència, i també (no ho sabia) el cruel despertar, el final de l'amor i el final de la infantesa.

Com he dit, el més fàcil pels d'Athens era fer un disc continuista, però no... un cop has acabat d'escoltar Drive, Try not to Breathe et parla de la seducció de deixar de respirar, d'aquell pensament fugaç que et passa algun cop pel cap, «i si deixés de viure?» Nois, com heu passat de facturar Shiny Happy People a això? Stipe i els seus es treuen de la punta de la fava una cançó semiacústica, amb un ús de les distorsions elèctriques com a element de fons, marca del disc durant moltes estones. Més alegre en el ritme però no en el contingut: «I will try not to breathe, this decision is mine. I have lived a full life and these are the eyes that I want you to remember».

I aquest temarro ens posa en situació davant una de les millors cançons dels de Georgia i potser la més lluminosa del disc (tot i que amb cert pòsit amarg): The Sidewinder Sleeps Tonite, una cançó pop basada en el clàssic The Lion Sleeps Tonite, l'únic pont que trobarem amb el seu anterior disc Out of Time, i un prodigi d'interpretació per part de Michael Stipe.

I quan aquí esperàvem que el disc s'endinsi en els camins comercials d'Out of Time, els georgians ens aclaparen davant una de les cançons més belles que ha fet un ésser humà: Everybody Hurts. I ho sé, sé que heu plorat algun cop amb aquesta cançó (jo també), un tros de poesia que és un càntic contra la depressió, i que fins i tot va ser utilitzada en una campanya contra els suïcidis: «Everybody hurts sometimes, so hold on, hold on». Tan mític com la cançó és recordar també el seu aclapador vídeo: https://www.youtube.com/watch?v=la9QmZ53yhs

En aquest moment, el tanteig al final de la 4a cançó és immens: R.E.M ens té contra la lona, colpejant-nos a l'estómac i als budells, i sabedor que guanyarà el combat, ens atorga una treva amb New Orleans Instrumental nº1, un pont breu instrumental que ens portarà al cop de gràcia amb el que finalitzarà la cara A del disc: Sweetness Follows. En el moment que Stipe ens comença a preguntar només començar, si estem preparats per enterrar als nostres pares, ja hem caigut a la lona i l'àrbitre ha començat el compte del KO: «Readying to bury your father and your mother What did you think when you lost another?». Només de pensar-ho, el primer moment que ho vaig escoltar, tota la valentia i xuleria de l'adolescent que era se'm va fer miques i va reaparèixer el nen que encara era, plorant desconsolat només de pensar que un dia em faltaran. Sí, segueixes sent un nen. I si us plau, qui ha fet aquesta puta obra mestra de cançó, que m'està corcant i destrossant amb aquesta distorsió de fons i aquests violins que em marquen que som efímers?

Amb els ulls amarats ja i el cor en un puny, un adolescent enamorat i aclaparat per la vida que s'està obrint davant seu es disposa a donar la volta a la cinta al seu walkman Sony i a iniciar el camí de la cara B: Monty Got a Raw Deal és un joc sobre Montogomery Clift, una cançó pausada però constant que ens ajuda a agafar aire, amb aquest to acústic i amb aquest pòsit texmex que marca la mandolina. Gràcies nois, per donar-me un respir. I és en aquest moment on R.E.M descarreguen la fúria acumulada a Ignoreland, un rock furiós i ben vigent, amb aquesta harmònica ben marcada que fa de pont, elèctrica, arrauxada, i on els d'Athens reparteixen contra la imbecil·litat d'un país instal·lat al mandat de George Bush pare: «Capital collateral. Brooding duplicitous, wicked and able, media-ready,Heartless, and labeled. Super US citizen, super achiever,Mega ultra power dosing. Relax Defense, defense, defense, defense. Yeah, yeah, yeah. Ignoreland». Nois, que potser estàveu veient a la bola de vidre en Trump?

Carai, ara s'han posat elèctrics... Doncs no, R.E.M no pensa deixar que ens aburgesem i ens entrega Star me Kitten, una espècie de cançó atmosfèrica, gairebé de bressol que sembla extreta d'aquell somni meravellós que hem tingut aquesta nit: sí, allà on siguis, aquell dia vaig somniar que m'arraulies amb els teus braços mentre sonava... si allò era l'amor que estava descobrint, no volia llevar-me mai d'aquell somni...

Per explicar aquella meravellosa cançó següent, Man on the Moon, que tothom coneix, us col·loco en context: hi ha res més adient que escoltar aquesta cançó enmig d'un poble de 100 habitants (a l'estiu) de la meseta ibèrica, escoltant com la tempesta es va apropant i t'està enviant un aire amarat d'olor de terra? Us puc assegurar que no, de debò. I si ho acompanyes amb la persona que estimes, la imatge evocadora de la solitud del desert (un param) amb la plenitud de l'amor és increïble. Plenitud en deia. El que no sabia és que la imatge perfecta, el quadre, es completava amb la tempesta, que es va dilatar, però que arribaria (anys després), i que sepultaria al nen que jo també vaig ser.

Man on the Moon és un homenatge de Michael Stipe al còmic Andy Kaufmann, amb records al Rei Elvis «Hey, baby. Are we losing touch?», amb una tornada senzillament memorable, gràcies a la gran feina dels tres mosqueters: Peter Buck, Mike Mills i Bill Berry. Un dels millors temes de la història, amb uns cors i un so tan fronterer que la converteix en una joia.

D'aquí fins al final els Georgians no baixen el pistó ni deixen que recobris l'alè: Nightswimming és una peça a piano gairebé íntegrament, preciosa, intensa, bella, amb uns arranjaments brutals... l'art és això amics. I per acabar Find the River, una cançó preciosa, gairebé pastoral, que va funcionar molt bé a les emissores universitàries del Mig-Oest nord-americà, i que també contenia una premonició de la meva (i la vostra) vida:« Watch the road and memorize, This life that pass before my eyes. Nothing is going my way.»

A partir d'aquí ja coneixeu la història del grup: van seguir essent molt populars i van entregar en plena època grunge el gran i infravalorat Monster. Van seguir fent el que van voler fins que ben entrat el segle XXI ja no podien aportar res més nou i van separar els camins.

Ara bé, aquesta obra d'art amb guitarres que cremaven, orquestracions liderades pel Led Zeppelin John Paul Jones i poesia amarant cada segon és el zenit de la seva carrera. I el disc de la meva vida. I us agraeixo que narréssiu tot el que va passar, tot i que jo no ho sabia llavors. I va valer la pena.

Gràcies R.E.M. Espero que el gaudiu i us hagi agradat la lectura.

Sam Belluga

11 comentaris:

  1. FANTÀSTICA ressenya.

    Jo també vaig rebre Automatic for the People amb una mica de desconfiança. Et diré una cosa, tot i tenir cançons monumentals com Country Feedback o Losing my Religion, a mi, Out of Time em va deixar fred. No és un mal disc, en absolut, només que no em va arribar tan a dintre com Life's Rich Pageant, Document o Green.

    Però Automàtic for the People, sí, i tant. Hey Kids, Rock and roll.... No afegiré res més al que tu ja has dit, no cal, qualsevol que vulgui coneixe'l té una magnifica introducció en la teva crònica.

    ResponElimina
  2. Bon dia Bifurca,

    Com bé ha quedat exposat en el comentari anterior, la ressenya és realment FANTÀSTICA, i esdevé un testimoni personal que commou, pel que fa al sentiment i estima amb què disecciones el disc. Potser hauré de reconsiderar la meva opinió vers el mateix, després d'haver-te llegit i quan torni a escoltar-lo. Personalment el tinc com un disc força bo, però tampoc era coneixedor a fons dels temes que tractava, i amb la intensitat amb què ho feien. A mitjan de la teva ressenya, ja havia pensat: "no sé si és el millor disc de la història (aquí cadascú té la seva veritat), però sens dubte, "és el disc de la seva vida", tal com narraves, i veig que al final de l'article tu mateix ho poses de manifest. I és que al marge del significat intrínsec de la gravació, la forma i el fons com ho interioritzem, aquesta part subjectiva, és tan o més important, de vegades, que l'altra, i per molt temps que passi, és difícil que canvïi aquesta percepció.

    Jo, que sóc molt "poppy", havia gaudit amb "Stand", a finals dels 80 ("Radio Free Europe" en el seu moment,no em va dir res, però sí que és veritat tot això que has dit de les ràdios universitàries i la seva influència(anys després sortiren d'aquest àmbit grups com Matchbox 20). I després, al 91, la comercialitat d'"Out of Time" em va agradar molt (no tant "Losing my religion", molt bon tema, però amb èxit massa aclaparador, per a mi, agradant-me més cançons com l'esmentada i optimista "Shiny Happy People" a on col·laborava la Kate Pierson dels també d'Athens, crec, B-52's o " Near Wild Heaven", que penso també va ser single.

    Tan content estava jo, que com tu dius "l'anti-primer single"(ha, ha, mai abans no havia sentit aquesta denominació") "Drive", anticomercial a tope, sí, em va deixar anorreat i amb el peu canviat. Després, ja m'ha anat agradant més. "Man on the Moon" és un gran cançó, però el seu èxit fou tan aclaparador, a banda de l'efecte pel·lícula posterior, que me la tinc tan sabuda que no la presto l'atenció que mereix, centrant-me en altres peces, de, ja et dic, per a mi, un gran disc, i en concret, coincideixo amb tu amb la meravellosa "The Sidewinder Sleeps Tonite", per a mi, infravalorada, tot i que fou el tercer single de l'àlbum, i la indescriptible,pel que fa a la seva bellesa, "Everybody's Hurt", quart senzill,i que, per molt que ha estat versionda, sempre torno a l'original. No sabia això de l'antisuïcidi, però aplaudeixo la iniciativa. Un altre himnne memorable, en aquest sentit,com el "Don't Give Up" de Peter Gabriel i Kate Bush.

    Les posteriors gravacions de REM, Monster ("What's the Frequency, Kenneth?", molt agressiva la vaig trobar i el disc, molt desapercebut, per a mi, tot i arribar, suposo que per l'efecte d'"Automatic for the People, a número 1 als USA i a UK), o New adventures in Hi-fi, que tampoc em va fer el pes, només cridant-me l'atenció de la carrera ulterior de R.E.M.cançons aïllades -i superbes- com ara "At My Most Beautiful" (Up), o "Leaving New York" (Around the Sun).

    Disculpa si m'he dispersat una mica del que realment compta, aquest disc indispensable en qualsevol llar melòmana, d'aquest enyorat grup, dels més excel·lents dels conjunts del rock alternatiu, i a qui has retut un incomparable reconeixement, i un sentit agraïment, al final. Un disc, que, indiscutiblement, tal com ha quedat palès, ha estat un referent en la teva trajectòria vital. Gràcies per compartir-ho.

    ResponElimina
  3. Gràcies pel comentari Xavi, però tot el mérit va per en Sam Belluga que és l'autor de la ressenya. Realment trobo a faltar que no faci més aportacions al blog. Pots gaudir-ne d'una altra ressenya seva, concretament la del disc de Suede

    ResponElimina
  4. Diculpa, de debò, Bifurca, ja que ha estat després, que m'he adonat de dos grans errors, el primer, en l'autoria de l'article, que t'havia atribuït, i el segon, i no menys perdonable, haver escrit malament "Everybody Hurts". No s'hi val, a badar, a l'hora de comentar! Sí, a veure si sentim l'opinió de l'autor articulista. Moltes gràcies.

    ResponElimina
  5. Hola Sam,

    comprenc totalment la teva devoció cap aquest àlbum dels REM, però personalment no és el meu favorit de la banda d'Athens. Sé reconèixer la vàlua, però trobo que s'ha exagerat molt la seva dimensió. Per a mi el pic artístic de la banda d'en Mike Mills són les 4 darreres cançons del "Out of Time", que no són ni les més conegudes ni les més comercials. Anem a desgranar algunes cançons.
    "Drive", personalment crec que és dels millors temes d'aquest treball i una cosa que sovint la gent no veu i és que va influir en la resta de discografia d'ells, cançons posteriors com "Daysleeper" o "Überlin" hi veig rastres molt evidents.
    Sobre "Everybody Hurts" no hi ha terme mitjà i jo quan la vaig veure i sentir per primera vegada per la TV no m'ho podia creure, no la vaig suportar llavors ni avui en ple segle XXI, de fet en Peter Buck té el mateix parer que jo, l'odia a mort. Aquest ritme tan lent, repetitiu, llarguíssim i etern, en Michael impostat perquè a ell li dona la gana i que al cap de dos segons vols que es quedi atrapat per sempre més en l'autopista. Potser en positiu diria que l'orquestració està prou bé, però la resta, jo no n'aprofito res. Una cançó que trobo totalment sobredimensionada és "Man on the Moon", que no deixa de ser una tonada correcta, que si la comparéssim amb altres cançons anteriors com "Cuyahoga" o "World Leader Pretend" queda molt, molt disminuïda.
    Amb "Monty Got a Raw Deal" reprenen una mica el camí del "Out of Time" i l'encerten plenament, tots estan pletòrics. Un altre molt bon tema és "Ignoreland", el problema és que es diferencia molt amb la resta de tot l'àlbum, un tema que hauria encaixat bé en el "Document" o el "Green", aquí queda un xic desubicat i segur que li van rebaixar la dosi de guitarres per igualar-la amb la resta.
    I acabo amb "New Orleans Instrumental No. 1" un bon tema, tranquil i pausat, m'encanta aquest teclat d'en Mills, totalment màgic. No deixa de ser una peça bastant estranya en tota la carrera dels REM, em penso que és el darrer tema instrumental en un àlbum oficial seu d'estudi.
    L'"Automatic", si, un bon àlbum, però la crítica l'ha inflat moltíssim i que malauradament també és un punt d'inflexió en la seva gran discografia. Salutacions!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Gràcies pel comentari, Nahim

      Ja li he traslladat a en Sam Belluga per si vol dir la seva.

      A mi m'agrada molt l'àlbum, fins i tot més que Out of Time, tot i que aquest també em sembla un àlbum excel·lent. Curiós perquè jo precisament trobo que Out of Time sí que està una mica sobrevalorat.

      Però bé, ja sabem que tot és qüestió de gustos i el que és segur és que tots dos són àlbums fantàstics.

      Gràcies un altre cop, per fer-nos arribar les teves impressions.

      P.S. Per cert, quin és el teu àlbum preferit de R.E.M.?

      Elimina
    2. Hola Bifurca, és complicat en una gran banda com els REM quedar-me amb un àlbum. He sigut durant molts anys fan a mort del "Murmur", el que passa és que fa un temps he sentit la versió de luxe i on podem sentir els REM en directe de llavors i he de reconèixer que estan, molt, molt verds i per tant, haig de suposar que el Don Dixon va posar molta de la seva mà en aquell àlbum. Si haig de posar un podi, serien l"Out of Time", el "Green" i el "Document", havent-hi grans cançons en la resta d'àlbum exceptuant els 4 darrers àlbums, on trobem una banda sense idees, reciclant coses del passat i notant-se molt, la falta d'en Bill Berry. Et deixo un article que vaig fer amb el Midas del "Exquisiteces" sobre aquesta gran banda...

      https://nofuncionamusica.blogspot.com/2011/02/rem-cronica-acelerada.html

      Elimina
  6. Bon dia Nahim de Forvik,

    En primer lloc, t'agraeixo enormement que t'hagis aturat una estoneta per a dir la teva. T'animo també a participar en aquest blog perquè estic convençut que també ets un/a bon/a melòman/a :)

    D'altra banda, dins les valoracions de molts treballs discogràfics, en aquells en els que he tingut la sort de coincidir espai/temporalment, hi ha molts valors que transcendeixen al propi treball del grup/artista, i són les vivències personals o culturals que cadascú té/pateix/adopta (esborri's el que no sigui procedent) mentre escolta aquell disc. En el meu cas, com has pogut veure a la ressenya, hi ha aspectes personals totalment subjectius que guarneixen i fan d'embolcall al disc, i que provoquen que escoltar-lo em porti a terrenys no comuns, i més personals. És obvi que en això no hi haurà mai cap persona al món en que coincidirem :)

    D'altra banda, i cenyint-me al teu comentari, i per no donar-vos molt la tabarra, a mi "Drive" em sembla un temarral perquè s'ha de tenir molts nassos per, després del disc més supervendes, cascar-te un antisingle com aquest. Amb "Man on the Moon" em passa el mateix, crec que és un tema amb una sonoritat country gens dissimulada (no oblidem que l'explosió del country a EUA coincideix amb aquesta època daurada dels 90), i on mostren que venen de la Amèrica "profunda" i que beuen de múltiples fonts.
    Respecte a "Everybody Hurts", em sembla bestial com poden construïr un "valset" amb una simple tonada i amb el teclat, però sí que et reconec (no li diguis a ningú), que algun cop he pressionat "skip" al cd :)

    Per finalitzar, el que comparteixo és que Document o Green són dos obres australs també, i un compendi que supura "Americana" per tots cantons. Llàstima que anys després, a partir de la marxa obligada de Bill Berry, la cosa anés cap abaix (tot i que Up em sembla un discarro, i Reveal és molt aprofitable).

    Et reitero el meu agraïment per la participació, i espero tenir alguna ressenya/comentari/pensament teu més per aquí.

    Una abraçada a totes i tots.



    Al

    ResponElimina
    Respostes
    1. A mi també m'agrada molt Up i, tal com dius, Reveal és molt aprofitable amb temes excel·lents com She Just Wants to be o I'll Take the Rain.

      Salut

      Elimina
    2. L'"Up" per a mi és el darrer àlbum aprofitable dels REM, malgrat haver-hi cançons com el "Hope", carrinclona i matxacona " que em cansen o un santornemi passat de sucre com és el "At my most beautiful", hi ha cançons atmosfèriques i ben resoltes com " Diminished", recordant els temps del "Automatic..." com és "Daysleeper", "Sad Professor", " The Apologist", "Lotus", una bona collita. De fet, per la realització d'aquest àlbum van estar al caire de la separació, com expliquen al reportatge on relaten la gravació d'aquest treball. Va ser un darrer gran esforç i es van provar com a trio i els va sortir bé. La resta de la seva carrera van anar al ralentí, amb alguns temes aprofitables i molta palla. Bé, el seu darrer àlbum és com un refregit de tota la seva carrera, només "Uberlin" se salva, la resta no produeix vergonya aliena, però quasi...

      Elimina
    3. En algun lloc tinc el VHS de l'actuació de REM a un programa de TVE que es deia Séptimo de Caballeria. Potser és al youtube. Una actuacó excel·lent dels temps de Up (si la memòria no em falla).

      Elimina

Evidentment, els insults, i comentaris que no tinguin res a veure amb el tema, no es publicaran.