diumenge, 3 de juny del 2018

Black and Blue

Black and Blue (Rolling Stones Records 1976)
Rolling Stones

Black and Blue és el primer disc que els Stones publiquen després de la marxa de Mick Taylor. S’havia incorporat a la banda el mes de juny de 1969, quan Jagger i Richards havien fet fora Brian Jones i dies abans que aquest fos trobat surant a la seva piscina (sí, la història dels Rolling Stones és un culebrot on no hi falta de res). L'escollit, Mick Taylor, un jove desconegut i virtuós guitarrista de blues, viu una època daurada dels Stones (1969-1974) en la que el grup encadena una obra mestra darrere l'altra. A més, la seva incorporació porta el so dels directes de la banda a una nova dimensió, tal és seu talent com a lead guitar. Taylor, però, mai es va sentir apreciat com a compositor i no va poder sobreviure al monopoli creatiu Jagger-Richards. Un dia, en acabar una de les sessions de It's Only Rock'n RolI (1974), va marxar de l'estudi i ja no va tornar.

Per les sessions de gravació del nou disc, Black and Blue, passen diferents guitarristes, Jeff Beck, Rory Gallagher, Peter Frampton... però només figuren als crèdits Harvey Mandel, Wayne Perkins i... Ron Wood. Tot i la participació de diferents músics, els Stones, és a dir Mick i Keith, tenen clar el disc que volen: el més «negre» de la seva carrera, ple de funk, reggae i fins i tot alguna pinzellada de jazz.

Així doncs ens trobem amb un àlbum que conté un enèrgic funk d'entrada amb Hot Stuff. Jagger i Richards són conscients que la música negra de ball ha començat a arrasar a les discoteques de Nova York i no pensen deixar passar l'ocasió per reinventar-se. Tenen ambició i talent suficient per passar pel seu sedàs qualsevol estil musical i sortir-se'n gairebé sempre. Això no impedeix que s'oblidin del rock and roll marca de la casa com en el següent tema Hand of Fate, construït a partir d'un riff d'aquells que Richards en podia treure tres o quatre en una tarda mentre es gratava els ous i la típica lletra de mascle alfa de Jagger que liquida un marit gelós; el tema es beneficia i molt del magnífic solo de Wayne Perkins, qui entre molts altres artistes havia tocat amb Bob Marley and the Wailers.

La senyoreta Obermaier i els Glimmer Twins. Foc creuat de mirades.
Ron Wood és el guitarrista convidat en el tercer tema Cherry oh Baby, una versió molt fidel del reggae del jamaicà Eric Donaldson que va ser un gran èxit al seu país el 1971. I és en el quart tema Memory Motel on apareix la joia de la corona de Black and Blue. Una balada, sí, normalment em rellisquen bastant si no tenen alguna cosa especial, però és que Memory Motel és una refotuda meravella. Una road song, una vivència (real o no) de quan ets de gira, de ciutat en ciutat, una cançó sobre com et queda el cos quan has conegut una dona una sola nit però suficient perquè et deixi una marca que no s'esborra i saps que no la tornaràs a veure. Mick i Keith comparteixen veus, lletra, música i probablement la dona que inspira el text (la model Uschi Obermaier, tot i que altres identifiquen la memory girl com Carly Simon). Les discografies dels més grans tenen això, trobes perles dissimulades entre cançons que han tingut més projecció vés a saber el perquè.

Hey Negrita, un altre funk vigorós, és la segona i darrera intervenció del futur Stone Ron Wood en aquest disc. Bé, En realitat sembla que és bastant més que el guitarrista i que podria haver estat acreditat com a coautor del tema, però els Glimmer Twins van despatxar l'assumpte amb la menció «Inspiration by Ron Wood» als crèdits i es van quedar tan amples, recordeu el que deia de Mick Taylor al principi?

La mateixa menció van colar a Melody amb Billy Preston, músic present també en les sessions de gravació, per acreditar-se la paternitat d'aquesta peça jazzy que suposava el més allunyat del seu estil que els Stones havien fet fins a la data. Sense passar de ser un divertiment, té el seu encant i no desentona en absolut amb la resta del disc. Preston va queixar-se a la premsa de com li havien «robat» l'autoria i els Stones magnànimament se'l van emportar de gira permetent-li tocar un parell de temes propis. Fool to Cry va ser el tema escollit per publicar en single i la veritat és que aquesta balada amb tocs de soul, sense ser un tema dolent, no va tenir gaire èxit. És una cançó clarament de Jagger interpretada al piano i amb la veu en falsetto. Les males llengües parlen que Keith l'odiava fins al punt de quedar-se adormit en un concert mentre Mick seia al piano. El darrer tema Crazy Mama és un altre rock and roll Stone, ràpid, amb un ritme pesat i una lletra verinosa on Jagger, aquesta vegada en el paper de mascle misògin passa comptes de manera amenaçadora «et dispararé als genolls» amb algú que podria ser una antiga parella.

Cartell promocional de Black and Blue. Impensable avui dia.
El disc va tenir una campanya de promoció, com no podia ser d'una altra manera tractant-se dels Stones, polèmica. Uns anuncis inserits a la revista Rolling Stone mostraven una model lligada i plena de blaus i, per si no n'hi havia prou, un gegantí anunci en un edifici on es veia la mateixa imatge amb la noia dient «I'm black an blue from de Rolling Stones and I love it» que vindria a ser estic plena de blaus i cardenals pels Rolling Stones i m'agrada. Evidentment, després de fortes protestes feministes, aquests anuncis van ser retirats. Black and Blue va arribar sense problemes a dalt de tot de les llistes tot i que les crítiques ja no foren tan unànimes com en el passat. No és el millor disc dels Stones ni de bon tros i tindria problemes per entrar al seu particular top ten, però és un disc pel qual moltes bandes consagrades vendrien la seva ànima al diable per fer-ne un que s'hi apropés.

Publicat l'abril de 1976, va marcar l'inici de la gira europea que portaria els Rolling Stones per primera vegada a Barcelona ja amb Ron Wood com a guitarrista convidat, on van tocar l'11 de juny a la plaça de braus Monumental, visita de la que es guarda un breu reportatge que podreu trobar aquí.

PS. Els enllaços que poso de les cançons corresponen a vídeos promocionals que es van fer a l'època.

Bifurca

5 comentaris:

  1. Benvolgut Bifurca,

    Enhorabona novament per fer un gran comentari, potser més gran el comentari que el disc en qüestió sobre el qual comentes, però fer comentaris com els que fas, tan treballats i amb afegitons com els dels vídeos que enllaces, també és una petita obra d'art, a banda del gust personal amb què els realitzes.

    Elogis i panegírics a banda, jo també penso que no és un disc "frontline" dels Stones, aquests, però que no desentona tampoc en el moment en què es va realitzar, similar al que tu dius d'altres que ja voldrien fer un disc com aquest, seria com una "gran obra menor" de la seva discografia.

    Després de l'agraïda reivindicació sobre l'aportació de Mick Taylor a la banda, i entrant en matèria, la veritat és que sobta molt sí, el primer tema, pur "funky" que no quadra, precisament, amb la "marca de la casa", però que igualment el trobo molt bo. No m'havia parat a pensar, això que dius, de com tot passava bé pel seu sedàs. "Hand of Fate" és ja, sí, clarament, un tema stonià, ja m'havia fixat, ja en el riff, abans de llegir, ha,ha, la teva `personal apreciació sobre la pasmosa facilitat de Richards per confeccionar-los. El tercer tema, un "reggae" que tampoc no és gens usual en el repertori dels Stones, em plau sobremanera. Desconeixent que es tracta d'una versió, trobo molt bona la seva execució. I pel que fa al temàs que tanca la primera cara, "Memory Motel", coincideixo amb tu que és la millor cançó del disc, tant per la temàtica de l'experiència i sentiment del que mai no tornarà a passar, com per la seva execució, magistral (per a mí, les balades al Rock, si són consistents i no toves, i amb elements interessants, m'agraden molt -i les dels grups heavy- potser de les millors). Aquesta en qúestió, en efecte, balada "roadie" o de motel, la trobo especialment encisadora, llegint especialment la lletra, escoltant les veus dels "Glimmer Twins" (instrueix-nos, Bifurca, sobre la història d'aquesta denominació tantes vegades sentida i vista, com a productors, també). Suposo que no va tenir més repercussió per la seva llarga durada i pel fet que si va sortir com a single "Fool To Cry" (amb qui guarda reminiscències per l'òrgan-piano), ja hqgués estat com un abús i s'haguessin queixat els fans més "marxosos". Sobre el tema de la senyoreta Uschi Obermaier, fa poc vaig tenir a les mans un dvd d'una pel·li alemanya sobre la seva figura, i sobre el món de les "groupies" en general. Semblava molt interessant -i crua-, però no tenia els 12 euracos que em demanaven, i és probable que ja no la torni a trobar, com a "Memory Motel", ha,ha. Parlant de Carly Simon (no crec pas aquesta altra teoria que dius, pobrissona, casada aleshores amb en "Jaume Sastre"), recordo que Jagger participà als cors de "You're So Vain",del genial "No Secrets", del 72. on tampoc no apareixia ell acreditat, quina mania, de no posar els noms!, i va figurar com a possible destinatari de la cançó, però molts anys després ja es va confirmar que el destinatari era el trapella de Warren Beatty, que es va beneficiar més senyores que el mateix Jagger.

    ResponElimina
  2. Ja a la cara B (parlant encara de format elapè o cinta musicassette), també em sobta molt aquest "Hey Negrita", però per bé, que quedi clar. Sí, és curiós, això que dius de la negritud del disc, no havia reflexionat al respecte. M'hauré de fixar més en això que dius del toc Jazz. A mi em sembla una suite honky tonk, desconeixia que toqués el piano allà el bo de Billy Preston (no em cansaré de reivindicar-lo, al ja difunt artista, que va participar a les sessions de "Let It Be", va tocar al concert del terrat d'Abbey Road, i que també va escriure la gran i senzilla balada "You Are So Beautiful", en benefici del també desaparegut Joe Cocker). He vist en el breu enllaç de la Monumental de Barcelona que també hi va tocar allà, el teclista negre, però al vídeo promocional (tots semblen de la mateixa sessió) que passes, a "Hey Negrita", no se'l veu gaire content, al Billy, i llegint el que expliques, ja pot ser així... Desconeixia el gran planter de guitarristes no acreditats que també hi participaren Beck, Gallagher, Frampton (que llavors s'enlairava en solitari, i com!)."Melody" també és agradable de sentir, blues "in crescendo", i no sé on carai l'he sentit més, per activa o per passiva, que algú l'ha copiat o samplejat, aquesta melodia. "Fool to Cry", tot i no tenir gaire èxit comercial, aporta pau i serenor davant l'huracà stonià en general, i un toc soul i piano-gòspel també encisador. La considero una bona balada, tot i que m'agrada més, com a tal, "Angie". "Crazy Mama", en efecte, és un final stonià en tota regla, a aquest disc destacable (si fas això amb aquestes obres, què no hauràs, de comentar, de les obres mestres!). Sobre la promoció publicitària, tan polèmica, efectivament, com impensable, en aquests dies d'avui! Gràcies novament, Bifurca, per l'entrada, i fins a una altra!

    ResponElimina
  3. Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina
  4. Òndia Xavi, haurem de quedar un dia i repartir-nos la feina del blog, he, he, perquè aquests comentaris que fas són realment un apèndix de categoria a les ressenyes que penjo.

    A mi m'agrada molt Black and Blue; coincidim en el fet que no és ni de bon tros el seu millor disc, però valoro molt que els Stones continuessin endavant explorant nous territoris (en lloc de repetir la fórmula una vegada i una altra) i el que és més important, que conservessin alhora intacta la seva personalitat i el seu segell indiscutible. Crec que a Black and Blue ho aconsegueixen.

    Pel que fa al nom de "Glimer Twins" la història és força coneguda. A finals dels seixanta Jagger i Richards anaven de vacances al Brasil, van coincidir al vol amb una parella britànica d'edat avançada que els hi sonava molt la seva cara però no encertaven a endevinar qui eren. Com Mick i Keith no volien revelar la seva identitat, la senyora no feia mes que dir-los: doneu-me almenys una pista (a glimmer). La cosa va fer gràcia i ells van adoptar aquest nom com a productors a partir de l'àlbum It's Only Rock and Roll (1974).

    Més coses, el toc de jazz és òbviament a Melody, la cançó que els Glimmer Twins van manllevar a Billy Preston. Normal que no li fes gens de gràcia. Com bé dius, un excepcional músic que va treballar amb els artistes més grans. I sí, algun dia m'hi posaré amb les obres mestres stonianes, encara que hauré d'anar a buscar les paraules al diccionari perquè amb aquests discos trobo que em faltaran paraules per fer-los justícia.

    A reveure.

    ResponElimina
  5. Gràcies, Bifurca, per la història dels "Glimmer Twins", així com les precises i sempre preades puntualitzacions, i perles teves amables envers els meus comentaris d'aficionat, i quedes emplaçat algun dia a lluir-te glossant-nos alguna de les obres mestres dels Stones, que en tenen vàries, i que no te perquè ser la sempre exemplificada "Exile On Main Street". A reveure!

    ResponElimina

Evidentment, els insults, i comentaris que no tinguin res a veure amb el tema, no es publicaran.