diumenge, 24 de febrer del 2019

Draw The Line

Draw The Line (Columbia 1977)
Aerosmith

Sí, Aerosmith, què? O és que us penseu que aquesta banda que s’ha passat els darrers vint-i-cinc anys fabricant en sèrie balades ensucrades ha estat sempre tan inofensiva? És normal que els amants del rock arrufin el nas quan pensen en els vídeos d’aquests singles embafadors fins a la nàusea. De vegades penso que fan les cançons aquestes amb els clips ja pensats, de manera que és abans el vídeo que la cançó. Estratègies comercials, suposo. Però fa molt, molt de temps, durant la dècada dels setanta Aerosmith era la banda de rock and roll de capçalera d’una generació de nord-americans -a Europa foren menys coneguts, tot i que encapçalaren el Festival de Reading de 1977- i el seu èxit fou descomunal. Amb un estil que venia a ser un encreuament entre els Stones (semblança física a banda) i Led Zeppelin, els bad boys de Boston, com eren coneguts, rebentaven estadis, tenien un directe atòmic i venien milions de discos. I no, no tenien precisament el favor de la premsa (almenys al principi), sempre a punt per acusar-los de ser una còpia americana dels Rolling Stones. Tant és, però, el que pogués dir la premsa quan bandes com Nirvana, Metallica, R.E.M, Guns N’Roses o Pearl Jam per citar algunes, s’han declarat fans de la banda i reconegut l’impacte que Aerosmith ha tingut en la seva música.

A principis de 1977 la banda de Steven Tyler (veu, harmònica, piano), Joe Perry i Brad Whitford (guitarres), Tom Hamilton (baix) i Joey Kramer (bateria), havien arribat al cim de l’èxit i popularitat. Havien estat reconeguts com la banda de l’any i el seu disc Rocks (1976) -per molts el millor de la seva carrera- havia venut en un tres i no res un milió d’unitats (amb el temps n’arribaria a quatre). Havien estat nou mesos de gira ininterrompuda i l’expectació generada per la seva visita al Japó aquell gener per fer set concerts amb totes les entrades venudes, havia estat definida com una nova Beatlemania.  Un cop finalitzat el tour japonès, tothom que era a prop de la banda tenia clar que era l’hora d’aturar màquines, perquè el ritme frenètic de les gires, la pressió de l’èxit i el salvatge rock and roll way of life que portaven els músics els estava passant factura d’una manera alarmant. D’una banda l’addicció del grup al complet a les drogues dures els feia cada cop més incontrolables, de l’altra, la font d’on treien les idees semblava que s’havia assecat. Dit d’una altra manera, la banda estava exhausta, sense inspiració i les tensions internes -sobretot entre Tyler i Perry- no auguraven res de bo.

Steven Tyler i Joe Perry. Toxic Twins en acció
Però lluny de concedir un descans a la banda de rock estrella del seu catàleg, Columbia no va voler treure el peu de l’accelerador. Al contrari, la seva intenció era continuar munyint la vaca que tants bons resultats oferia i ja tenia dissenyat el full de ruta per a 1977. Un nou àlbum, una nova gira pels EUA, una altra per Europa i de propina un disc en directe a final d’any per fer caixa a les festes de Nadal. A més, Columbia va pensar que per mantenir allunyada la banda dels excessos, el millor era fer una mena de concentració com si fos un equip de futbol. El lloc escollit no podia ser més extravagant: Un antic convent de 300 habitacions, conegut com The Cenacle, situat al camp enmig del no-res a l’estat de Nova York.

El que s’ha explicat de les setmanes que Aerosmith i el seu productor i home per a tot Jack Douglas van estar a The Cenacle, descriu un panorama dantesc. Hi ha una frase del mateix Douglas que ho il·lustra a la perfecció «People were shooting, butllets were flying». Drogues, armes, rallies nocturns amb els cotxes esportius terroritzant els veïns dels voltants… com Joe Perry va reconèixer anys després havien deixat de ser músics que prenien drogues per convertir-se en drogoaddictes que intentaven fer música. Escenes hilarants com Perry despertant a les quatre o cinc de la tarda i aixecant un dit per demanar un «black russian, please» servit al moment pel personal del bar que tenien muntant al convent, o surrealistes com Tyler paranoic gravant secretament els altres membres de la banda mentre assajaven, convençut que planejaven alguna cosa contra ell. Cinc paios fora de control i, el pitjor de tot, el deteriorament de les seves relacions personals, principalment entre el motor creatiu de la banda Steven Tyler i Joe Perry, es traduïa en què aquest parell només tenia tres cançons a l’hora de començar a enregistrar el nou àlbum.

La sort és que dos d’aquests temes eren Draw The Line i I Wanna Know Why, que un darrere l’altre, entren directament en la categoria d’imprescindibles en la discografia d’Aerosmith. Draw the Line, el tema, posseeix un dels riffs més brutals de la col·lecció Joe Perry -i això amics, no és cap fotesa- que combinat amb la slide condueix a un clímax on Tyler posa la veu al límit en una mostra de potència vocal que, malgrat les circumstàncies, conservava intacta. Dono per descomptada la ironia del cantant en això de «saber on traçar la línia» doncs és evident que en aquella època era incapaç de seguir el seu propi consell. I Wanna Know Why té el sabor d’un bourbon anyenc, de rock and roll de la vella escola, amb un piano que s’obre pas entre el so poderós de les guitarres de Perry i Whitford. I fins aquí la inspiració conjunta dels toxic twins, malnom amb el qual els va batejar la premsa jugant amb l’analogia Jagger-Richards, coneguts com els glimmer twins. Dic fins aquí, perquè el tercer tema que portaven, Get it Up, tot i tenir un bon riff no acaba d’enlairar-se (he, he, Tyler canta sobre una mala nit, tot repetint «Can’t Get It Up») i sembla que dóna voltes sense acabar d’anar enlloc.

Tyler a Douglas: Dona'm una cançó i ràpid
I arribats a aquest punt, és la segona unitat d’Aerosmith, Kramer, Hamilton i sobretot Brad Whitford i el productor Jack Douglas els qui treuen les castanyes del foc. Whitford, guitarra rítmic sovint eclipsat tant en l’àmbit compositiu com escènic per la ferocitat guitarrera de Perry, és qui pren la batuta musical. Douglas, que com he dit abans tan aviat fa de director musical, com d’encarregat dels arranjaments, com toca la mandolina si cal, li dóna un cop de mà amb les lletres a un Tyler que es passava els dies col·locat a la seva habitació. Es Douglas qui aporta la lletra de Critical Mass -un tema només correcte- i qui escriu a mitges amb Tyler la de Kings and Queens, una de les millors cançons de l’àlbum gràcies també al treball de Whitford que en absència de Perry s’encarrega de les guitarres rítmica i solista. Potser Kings and Queens sona una mica pretenciosa - la presència de sintetitzador i mandolina-, allunyada del so macarrònic i brut típic dels Aerosmith, però sens dubte és un dels punts àlgids de Draw The Line

The Hand that Feeds és una altra composició que manté el nivell del que s’espera dels Aerosmith clàssics, i que s’aguanta sobre una juganera línia de baix de Hamilton i uns magnífics puntejos de guitarra, un cop més, a càrrec de Brad Whitford perquè tal com va dir Joe Perry «aquell dia jo em devia quedar al llit». Tampoc és que la cosa millorés gaire el dia que va decidir sortir de l’habitació i presentar-se amb un tema propi, Bright Light Fright, a la sala on assajaven i enregistraven. La cançó no va agradar a la resta, però el guitarrista es va sortir amb la seva i finalment es va gravar, això sí, cantant-la ell, perquè Tyler es va esfumar. Inspirada en els Sex Pistols - així la va definir l’autor- no és la millor cançó que ha escrit Joe, però té un ritme accelerat, un saxo trepidant i s’agraeix l’energia que li posa el toxic twin

El funk de Sight for Sore Eyes serveix per recordar-nos com són de bons els Aerosmith quan es deixen portar per aquest ritme. Declarats fans de James Brown -Tyler li deu almenys la meitat del seu estil vocal i escènic- la discografia dels del Boston està puntejada de temes propis i versions d’aquest estil musical. I sí, van gravar el darrer tema, la versió de Milk Cow Blues que ja feien en directe, perquè no tenien res més i havien de completar minutatge per poder acabar el disc, però particularment adoro aquest tema. És sentir l’inici amb aquestes guitarres vibrants i començar a moure els peus i el cap fins que no acaba. 

Promoció del nou disc d'Aerosmith. Draw The Line (1977)
Nou temes, trenta-cinc minuts de música després de gairebé un any per enregistrar un àlbum. No és que els àlbums anteriors fossin més llargs però els enllestien en un parell de mesos. Aerosmith aquell 1977 no en donava per a més. Publicat finalment al desembre, Draw the Line és un disc irregular d’una banda en estat de xoc, o millor dit en estat catatònic, però encara resisteix bé al costat dels seus quatre predecessors. Per a alguns és el darrer disc que es pot considerar un clàssic, per a altres és el principi de la fi. L’any següent continuarien de gira, encapçalant festivals multitudinaris i venent milions de discos, però la banda estava ja fora d’aquest món. Com a mostra d'aquesta situació, una anècdota: Aerosmith que encapçala el mastodòntic festival Texxas Jam convida per fer el bis a Ted Nugent. Interpreten -de puta mare, tot s’ha de dir- Milk Cow Blues. Quan anys després en una entrevista els pregunten què tal l’experiència de tocar amb Nugent, Tyler i Perry responen que mai no ho han fet. «Però si CBS va publicar un vídeo del festival», comenta el periodista. «Un vídeo? On és la nostra pasta?» responen els toxic twins.

Un any després, a l’acabar un concert i després d’una monumental batussa entre els membres de la banda (incloses les dones) Perry abandonava deixant a mitges la gravació del nou àlbum Night on the Ruts (1979). Whitford ho faria un any després. Hauria de passar gairebé una dècada perquè uns Aerosmith desintoxicats retornessin per la porta gran, en una mena de segona joventut, a finals dels anys vuitanta amb dos grans discos, Permanent Vacation (1987) i Pump (1989). El que va venir després ja és conegut, clips insuportables a la MTV, balades insulses, indumentàries ridícules...El pitjor de tot és que Aerosmith sembla renegar del seu passat, la prova és que els fantàstics vídeos que recullen actuacions de l’època gloriosa com Texxas Jam o Video Scrapbook no s’han reeditat en DVD o Blu-Ray (jo els conservo tots dos en VHS) i estan descatalogats. Doneu-ne un cop d’ull a aquests tresors, escolteu els discos que van gravar als anys setanta i us en fareu una idea de com fou de gran aquesta banda.

Bifurca

8 comentaris:

  1. Felicitar de nuevo a Bifurca por sus estupendas y sustanciosas entradas acerca del rock en su blog Mil Cançons. En este caso de hoy sobre Aerosmith, otro de los que considero mejores grupos de toda la historia del rock; donde en mi opinión, los años 70 es su mejor época. Saludos.

    ResponElimina
  2. Gràcies Txus, ben tornat.

    Estem d'acord, la discografia dels Aerosmith dels setanta és imprescindible, fins i tot jo afegiria Night in the Ruts (1979), que Perry va deixar a mitges. Puc preguntar-te quin àlbum és el teu favorit? Jo sóc incapaç de decidir entre Toys in the Attic (1975) i Rocks (1976)

    A mi el que em fa ràbia és veure com les noves generacions de fans menyspreen la banda de Boston, només perquè tenen present la imatge i la música actual que fan. Encara que bona part de la culpa la tenen Tyler, Perry i companyia. No els demano que igualin el seu llegat, però sí que es respectin a si mateixos una mica més. Fixa't en els Stones, fa dècades que van donar el millor de si , però mantenen l'orgull d'allò que van fer en el passat; fa gairebé una dècada que van obrir els arxius i ens han regalat reedicions dels seus discos d'estudi amb temes extres i innombrables àlbums en directe de la seva era daurada.

    ResponElimina
  3. Hola Bifurca, de nuevo:
    Te comento, mi disco favorito de Aerosmith es "Get your Wings" de 1974, ya que tocan duro y a la vez hilan muy muy fino y hacen un sonido no muy accesible, virtuoso y buenísimo. De todos modos, sus 4 primeros discos me encantan: el comentado del 74 más el debut del 73 y los dos que has comentado, con acertado criterio por tu parte, el del 75 y el del 76 (míticas y geniales ambas obras, es verdad y difícil elegir entre ambas). Te dejo enlace de un artículo que hice para mi blog sobre ello. http://txusiglesias.blogspot.com/2018/05/aerosmith.html

    También decirte que entiendo lo que dices de las nuevas generaciones que les hacen de menos y no lo comparto mucho del todo, con respecto a los melómanos más jóvenes, porque tanto en los 80 como en los 90 también tienen buenos discos los Aerosmith ( aunque sin llegar al nivel de lo de los 70 tampoco), aunque como bien dices más allá, es decir en el nuevo milenio su obra ya baja de calidad, en eso sí que coincido. Aún con todo les considero a los de Boston uno de los mejores de la historia del rock a la altura de los los Queen, Led Zeppelin, AC/DC, Grand Funk, The Who etc, etc y Steven Tyler y Joe Perry de los mejores de siempre a la voz y la guitarra, respectivamente y los otros 3 siempre bien conjuntados con los dos líderes. Una banda además que practicamente siempre mantuvo su formación original intacta (salvo algún pequeño periodo), algo no tan fácil de encontrar cuando llevas tantos y tantos años tocando. Decirte que soy fan de los Rolling ( una banda que tampoco me fascina en los últimos 25 años, de todos modos) pero de los Aerosmith incluso me gustan más, sobre todo en los comentado años 70.

    Felicitarte una vez más por el gran trabajo que estás haciendo con tu blog de Mil Cançons.
    Molts anims. Salutacions de un gran fan de Steely Dan ;-)

    ResponElimina
  4. Get Your Wings... sí senyor. Cap pregunta més.

    Gràcies per l'enllaç del teu blog.

    I per si no en tenim prou amb la discografia dels setanta, un altre dia parlem de l'antològic Live! Bootleg (1978). Cada cop que sento Mother Popcorn sóc incapaç de parar quiet.

    Salutacions.

    ResponElimina
  5. Muy buen disco también "Draw the line", el cual reseñaste ampliamente aquí. Muy muy grandes Aerosmith. Gracias por escribir también a mi blog, salutacions rocker Bifurca, que continúes muy bien con Mil Cançons ;-)

    ResponElimina
  6. Bona nit Bifurca,

    I felicitats, un cop més per una altra memorable entrada, molt sentida i sincera, sobre aquest disc dels Aerosmith, que penso no és el millor, però que sí, en efecte, ve en el pack dels imprescindibles de la millor època del grup, als llunyans ja 70's. Personalment, per preferències, m'apropo jo més a "Toys in the Attic", tot i que qualsevol elecció que feu tant tu com el company Txus Iglesias (-enorme entès també sobre aquest grup, com podràs haver vist al seu blog, la veritat és que compartiu veritable passió envers aquest grup de Boston) sobre els discos d'aquesta dècada és tan benvinguda com inqÜestionable. El disc "Get Your Wings" del 74 també el trobo molt bo, i conté un dels èxits que més m'agraden d'Aerosmith d'aquesta millor etapa "hard" o "classic Rock" -so brut i macarrònic, ha, ha-, "Kept A Train Rollin'", que ja havien versionat The Yardbirds, i que penso, Bifurca, que també està inclosa en el "Live Bootleg" del 78. Jo guardo una versió en un dvd de " The Midngight Special" molt bona.
    Sobre el disc que t'ocupa (molt ocurrent, la publicitat del mateix, i de tants altres discos, que llavors es feia, i que penso ara s'ha perdut molt), dir-te que en grans línies és una inèrcia respecte als anteriors, no els supera i avança una mica la fi de l'etapa daurada, i que el tema que més m'agrada, el més complet, per a mi, és "I Wanna Know Why" (en efecte, m'encanta com s'obre pas el piano, com en altres temes, l'harmònica). Desconeixia que "completessin" l'àlbum el productor i els altres valusosos membres al rescat dels atabalats Perry i Tyler, però en efecte, com toca l'un la guitarra, i com posa la veu al límit, l'altre. Com jo sóc més "Soft-Rock", reinvindico la meva querència per "Kings and Queens", un mig temps amb un so senyorial, però coincideixo amb tu que el tancament amb aquest blues de la llet de vaca és aclaparador. Sí que el minutatge va ser breu.
    Del que heu dit tant tu com Txus poc puc afegir ja. Coincideixo amb la comparació física i sonora amb els millors Stones, i la cobdícia d'aquella època de la insaciable però insuperable llavors CBS, però no tant en la negació ulterior de la seva etapa més gloriosa. A final dels 80 i durant tots els 90 van resorgir per a un públic, nou, en efecte, i que "Criyin'" i "Crazy",carn d'MTV, totalment d'acord, i molt semblants, en estètica videoclipera (home, tant com primer fer el videoclip i després la cançó, tampoc no són tan conspiratiu,ha,ha) són una altra cosa. Em recorda una mica la història del grup de White-blues britànic Fleetwood Mac que no té res a veure musicalment el que van fer als 60s i primera meitat dels 70 amb el que van fer a partir de l'any 75, a l'etapa americana. Jo no veig que reneguin, els Aerosmith, simplement, que una nova generació diferent els ha descobert amb un nou so més...(posa el que vulguis) i qui ha conegut els discos dels 70 ja sap on ha de triar. Jo, pecador infidel moltes vegades a la línia rockera del teu blog, ha, he, ja em coneixes, he de confessar que, tot i que reconeixo la millor etapa, sento debilitat per més d'una -i de dues- balades ensucrades de la darrera època (que sí, comparteixen espai amb mig temps insulsos, també), i posats a confessar, confesso que tinc el dvd del disbarat fílmic (no s'aguanta per enlloc, la història, però visualment té moments avergonyidors i "kistch") "Sergeant Pepper's Lonely Hearts Club Band", produit per Robert Stigwood,amb Peter Frampton i els Bee Gees, Billy Preston, no sé si Alice Cooper també, Earth Wind and Fire,i...Aeroshmith, que a la peli fan de malignes interpretant "Come Together" (la banda sonora, millor que la pel·li). Això era a finals del 78, penso. Ja no distorsiono més, ha, ha. Rep una forta salutació, i fins una propera entrada.

    ResponElimina
  7. Ni tu ni en Txus aconseguireu estovar-me. He dictat sentència condemnatòria i inapel·lable contra els Aerosmith pel delicte d'alta traïció al rock and roll.

    He, he, potser sí que he estat massa dur amb els bad boys de Boston. Has d'entendre que Walk This Way, Toys in The Attic, Rats in The Cellar, Same Old Song an Dance, Draw The Line i tants altres himnes són per a mi cançons intocables i diguem que mai he paït bé el seu canvi estilístic.

    Passem a altres coses. Gràcies per citar Midnight Special. No coneixia aquesta actuació televisiva de 1974 i l'he vist al Youtube. Espectacular la versió que fan de Train Kept A Rollin', quina banda! Sí, aquest tema també apareix a l'imprescindible Live Bootleg.

    M'ha fet molta gràcia el teu qualificatiu de "disbarat fílmic" per a la pel·lícula "Sergeant Pepper's Lonely Hearts Club Band". No l'he vista però tots els comentaris que he sentit van en la línia de la teva opinió. Segons tinc entès l'aparició d'Aerosmith va perillar fins a última hora perquè segons sembla, Peter Frampton derrotava Steven Tyler en una baralla i això era una cosa que un rockstar com Tyler era impossible que acceptés. Sembla que finalment van retocar el guió -corregeix-me tu que l'has vist si vaig errat-. En qualsevol cas ha quedat la versió més que digna de Come Together, que pots trobar en la caixa recopilatòria i plena de rareses "Pandora's Box".

    Una salutació i a reveure.

    ResponElimina
  8. Sí, Bifurca, els canvis estil·lístics són ben difícils de pair, i si no, només cal veure la reacció del públic folk de Dylan quan aquest va agafar el 1965 la guitarra elèctrica. Si ens agrada un artista, els viratges i noves aventures ens les prenem malament, els fervents seguidors acostuma a passar i costa d'oblidar i perdonar.

    The Midnight Special va ser un programa musical que va durar entre el 1972 i el 1981 i a on la gran majoria d'artistes tocava en directe, i veure a Santana, James Brown, AC DC, Fleetwood Mac o els mateixos Aerosmith en plena acció realment impressionava. Fa uns quants anys van treure un seguit de dvd's que recollien el bo i millor, i és allà on vaig descobrir aquesta versió del "Train Kept A Rollin'".

    No cal dir que en una pel·li amb un argument tan pueril uns personatges tan maniqueísticament dissenyats com els de "Sergant Pepper's" el bé triomfa plenament sobre el mal, i les adolescents de l'època flipaven pels rínxols daurats de Frampton, dels quals avui no queden ni rastre (gran i honest músic, d'altra banda)per damunt de les melenes de Tyler. Em refermo en el tema del disbarat fílmic, però tampoc no em va costar més de 5€, ha, ha, i era assumible, veure aquesta mena de perilloses combinacions. Salutacions, Bifuraca, i ens "communiquem", ben aviat.

    ResponElimina

Evidentment, els insults, i comentaris que no tinguin res a veure amb el tema, no es publicaran.