diumenge, 14 de juliol del 2019

Highway 61 Revisited

Highway 61 Revisited (CBS 1965)
Bob Dylan

«Ens va donar les millors cançons per al nostre arsenal antibel·licista i de drets civils, però va decidir que ell no volia formar part d’aquesta història». Qui així parla és Joan Baez, una de les icones del folk i de l’activisme social i polític de principis dels anys seixanta. Es refereix a Robert Zimmerman, àlies Bob Dylan, el noi que amb dinou anys va arribar a Nova York fent autoestop amb una guitarra i deu dòlars a la butxaca, des del poble de mala mort on havia crescut, Hibbing, Minnesota.

El cas és que el jove Dylan va ser acollit pel cercle d’artistes que tenia l’epicentre al Greenwich Village. Artistes compromesos, vinculats a posicions d’esquerra, militants contra la segregació racial i la guerra del Vietnam. Dylan havia arribat seguint les petjades del seu ídol d’aleshores, Woody Guthrie, cantant folk que portava escrit a la seva guitarra «aquesta màquina mata feixistes» i ràpidament va despertar les simpaties d’aquest ambient que li proporcionà pisos a on dormir, discos per a escoltar, llibres per a llegir i llocs a on actuar per a poc més que sobreviure. Un any després, a diferència de molts dels seus companys, ja havia signat un contracte discogràfic amb la poderosa CBS. El 1963, durant la famosa marxa sobre Washington, en la qual Martin Luther King va pronunciar l’històric discurs que tothom coneix per la frase «I Have a Dream», Dylan era allà al costat. Des d’aquells mateixos micròfons interpretà entre d’altres, Only a Pawn in their Game, denúncia de l’assassinat de l’activista Medgar Evers només un parell de mesos enrere.

Tothom ho ha intuït des de sempre, però no va ser fins que un Dylan ja en la seixantena va accedir a ser entrevistat per a l’excel·lent documental No Direction Home (2007) de Martin Scorsese, que la (seva) veritat va quedar exposada amb tota cruesa: Aquell noi, idolatrat pels sectors més compromesos de la societat nord-americana, que denunciava els abusos contra els desposseïts, que clamava contra xacres com el racisme i la guerra, no suportava allò en què s’hi havia o l’havien convertit. Epítets com «la consciència d’Amèrica» o «la veu d’una generació» el fastiguejaven. Les paraules de Dylan en aquesta entrevista són reveladores: «Jo no volia tenir res a veure amb tot allò» i, sobretot, «No volia encasellar-me, tenia moltes altres coses al cap per a oferir».

Dit i fet. El març de 1965 Dylan publica el seu cinquè àlbum, Bringing It All Back Home Subterranean Homesick Blues - de clara influència chuckberryana- obre la cara A, tota elèctrica, mentre que la cara B la reserva encara pels temes acústics, però aquests ja no tenen lletres «de protesta», sinó més aviat surrealistes i abstractes combinades amb aspectes personals. Els puristes posen el crit al cel, Dylan s’ha passat al pop i al rock and roll, ha abraçat la comercialitat, en una paraula: els ha traït. Tot i el terratrèmol en l’ecosistema folk, les crítiques són molt bones i l’àlbum és un èxit tant als EUA com al Regne Unit. Dylan ho té clar, la seva jugada és guanyadora. No hi ha marxa enrere. 

Sessions d'enregistrament de Highway 61 Revisited. Estiu de 1965
Cinc mesos després, el nostre home dobla l’aposta, literalment. Highway 61 Revisited és un disc el qual els músics que hi participen ja tenen clar que està destinat a fer història. La guitarra de Mike Bloomfield «el millor guitarrista de blues que mai havia escoltat», l’orgue d’Al Kooper, l’harmònica i per damunt de tot la veu d’un Dylan que transmet tanta seguretat, tanta confiança en si mateix que fins i tot sona arrogant, dominen de cap a peus un disc totalment elèctric. L’única concessió, no al folk, sinó al tractament acústic en un disc de blues i rock and roll és l’èpica Desolation Row.

Res no es deixa a l’atzar a Highway 61 Revisited. El títol fa referència a l’autovia que travessa de nord a sud els EUA i que connecta Duluth, Minnesota, poble natal de Dylan, amb Tennessee, Nova Orleans i el Delta del Mississipí, és a dir el bressol del blues, el country i el rock and roll; la carretera on la llegenda explica que el bluesman Robert Johnson va fer un pacte amb el diable per aconseguir l’èxit. Tampoc és casual la fotografia de la portada, un Dylan amb samarreta motera, mirada desafiant i expressió de «si no vols caldo, dues tasses».

S’ha escrit tant a propòsit de Like a Rolling Stone, tants articles, tesis i assajos disseccionant el seu contingut que resulta difícil aportar alguna cosa a tot plegat. Columbia era reticent a publicar una cançó de més de sis minuts com a single per la impossibilitat de ser radiada i tampoc li agradava el so rocker del tema. La versió oficial diu que executius de CBS van filtrar la cançó de manera privada a un DJ per copsar la reacció del públic. La taca d’oli es va estendre de manera immediata. La resta és història.

Probablement inspirada en la musa de Warhol, Edie Sedgiwck, encara que segurament la lletra amaga una part autobiogràfica com la seva fugida de l’escena folk, el manuscrit inicial constava de «vint folis de vòmit» en paraules de l’autor. La versió final parla d’una noia de bona família que acabava pel carrer pidolant el «proper àpat», un relat de fracàs i desencís «ara ja no parles tan alt, ara ja no sembles tan orgullosa», de bany de realitat d’algú que tenia el món als seus peus i que descobreix que «quan ja no tens res, no tens res a perdre».

Llàstima que no tenia a mà els 2 milions de dòlars que es
 van pagar per aquest manuscrit de Like a Rolling Stone
La veu de Dylan carregada de cinisme -i un punt de mala llet- al llarg de les estrofes arriba al súmmum quan a la tornada interpel·la sense pietat a la protagonista: «Com et fa sentir?/Abandonada a la teva sort/ Sense trobar el camí a casa/ Ignorada per tothom/ Fent tombs sense rumb».

Like a Rolling Stone ha estat triada com la millor cançó de rock mai escrita. Una tria com qualsevol altra. A mi m’agrada la resposta de Dylan quan no fa gaire li van preguntar al respecte: «No paro atenció a aquest tipus de coses». D’acord, mestre, ja sabem que sou així, no n’esperava menys, però ben segur que internament «aquestes coses» han d’omplir-vos «d’orgull i satisfacció» encara que us deixaríeu matar abans d’admetre-ho. Classificacions i mandangues a banda, Like a Rolling Stone, per dir-ho ras i curt, va fer diana tant des del punt artístic com comercial, esdevenint un clàssic atemporal.

Tot el que té de cruesa i realisme la lletra de Like a Rolling Stone, la té de surrealisme i al·legories passades de volta Tombstone Blues. Un ritme endimoniat, no sempre tots els músics van alhora -els entesos han detectat els problemes del baixista i del mateix Dylan amb la guitarra rítmica per seguir el pas-. Un autèntic rock and roll de garatge on llueixen els puntejos de la guitarra de Bloomfield i on Dylan fa desfilar tota una galeria de personatges i situacions absurdes. Des de Jack l’esbudellador presidint la cambra de comerç, a caràcters bíblics com Joan Baptista, Jezebel, Dalila..., directors de cinema com Cecil B. de Mille, duets impossibles com la cantant de Blues Ma Rainey i Beethoven….Algunes metàfores han estat identificades més o menys pels crítics i dylanòlegs (el rei dels filisteus que envia els soldats a la jungla sembla una referència al President Johnson i la guerra del Vietnam), però jo no m’hi posaria gaire. És l’habilitat única que té Dylan per combinar imatges i paraules i, segurament també, per fotre-se’n de tots nosaltres i les nostres elucubracions.

It Takes a Lot to Laugh, It Takes a Train to Cry, havia de ser un altre rock d’alt voltatge i de pas accelerat -de fet existeix en versió alternativa que avui es pot trobar fàcilment- però per algun motiu Dylan no va quedar satisfet (ara cometré sacrilegi, però jo prefereixo la versió inicial) i va enviar el personal a dinar, quedant-se ell a l’estudi. En tornar la banda, una hora després, ja tenia preparada una nova versió, nous arranjaments, i un aire completament diferent; ara és un blues, amb un piano que li dóna una empremta country, una guitarra subtil i una harmònica majestuosa. Tanqueu els ulls i escolteu, és tan fàcil apreciar la bona música i deixar les paraules de banda… He dit abans que prefereixo la versió alternativa? Ara ja no ho sé, són dues cançons diferents, totes dues tan bones...

Torna el rock and roll amb From a Buick 6. Alguns han qualificat aquest tema com una mica per omplir. Ja m’agradaria que els temes de farcit dels meus discos preferits fossin com aquest. Aquí el protagonisme inicial se l’emporta Al Kooper i el seu orgue marcant el ritme, però el meu moment és quan apareix Bloomfield i dobla amb la guitarra l’harmònica de Dylan que bufa com un posseït. La primera cara la tanca Ballad of a Thin Man, un clàssic del seu repertori en directe i una de les seves cançons més celebrades. Un blues conduït pel piano de Mr. Zimmerman que és una autèntica cançó de protesta. No havíem quedat que havia abandonat la reivindicació social i política en aquesta nova etapa elèctrica? Sí, el que passa és que la protesta és contra el periodisme musical, un passar comptes de manera verinosa amb tots aquells que l’atabalaven amb preguntes sense solta i ni volta, que tergiversaven les seves paraules, personalitzat en la figura d’un tal Mr. Jones. «Alguna cosa està passant aquí, però no saps de què va, oi Mr. Jones?» Dylan va dir una vegada, poc després de sortir el disc que aquest, Mr. Jones, era una persona real amb un altre nom, però al llarg dels anys ha anat donant versions diferents; com he dit abans, tant em fan aquests detalls, són coses del geni de Duluth.

La segona cara té un ritme més tranquil, bàsicament perquè conté l’encisadora balada Queen Jane Approximately, on el narrador adverteix o més aviat aconsella la noia sobre les trampes de la vida, oferint-se per a quan el necessiti «No vindràs a veure’m, Queen Jane?». Si la Queen Jane es Joan Baez és una altra d’aquestes interpretacions que tant agraden als crítics i entesos. Guitarres delicades, l’orgue Hammond omnipresent i un cop més l’harmònica posant tot el sentiment al servei d’una melodia exquisida. Just Like Tom Thumb’s Blues, amb aquest so de piano bar i aires fronterers, descriu l’estada del narrador a Juárez (Mèxic), amb profusió d’elements sòrdids, putes, autoritats corruptes, drogues… fins que en el darrer vers decideix que ja n’ha tingut prou i se'n torna a Nova York. Musicalment és un tema reposat en la línia de Queen Jane, però he de dir que la versió en directe enregistrada a Liverpool l’any següent amb The Band i que va utilitzar com a cara B del senzill I Want You, té nervi i és excel·lent.

Dylan i Bloomfield a l'estudi de gravació
Cinc històries independents -totes en clau surrealista, amb referències bíbliques, polítiques i al·lusions a llegendes pròpies del blues- i amb un punt en comú com és la mítica autovia, componen Highway 61. Estilísticament pertany als temes més rockers de l’àlbum encara que més contingut, sense arribar a la contundència i velocitat de Tombstone Blues o From a Buick 6. És divertit escoltar l’efecte d’una cosa semblant a una sirena de policia, al llarg del tema, potser per posar-nos en situació que transitem per la famosa carretera.

Onze minuts de pur geni musical tanquen el disc. Desolation Row, d’estructura circular i amb un magnífic treball de guitarra acústica a càrrec de Charlie Mcoy, guitarrista i harmonicista de Nashville. Una altra vegada una galeria de personatges que va de la Ventafocs a Bette Davis, del Geperut de Notre-Dame al fantasma de l’òpera i d’Einstein disfressat de Robin Hood, passant per Casanova, Neró, Ofèlia i Romeu. Sempre va ser la cançó favorita d’Allen Ginsberg, amic i gran poeta beat, no és estrany perquè totes aquestes imatges formen part de la tradició dels escriptors beat en la línia de Kerouac o el mateix Ginsberg. Un cop més, com sempre passa amb l’obra de Mr. Zimmerman, existeix una legió de dylanòlegs diposats a escriure saberuts assajos que interpreten els seus textos. Jo ho deixo córrer, Dylan és un visionari i un arquitecte de les paraules amb les quals construeix edificacions que escapen moltes vegades a la comprensió per part de la resta dels mortals; jo diria que en moltes ocasions només ell sap de què està parlant, perquè és per a si mateix per a qui escriu. Personalment sempre m’ha cridat l’atenció la línia de Desolation Row que diu que des del Titànic tothom crida «de quin costat estàs?» i em ve al cap que aquesta era una de les moltes coses que el cridaven els seus seguidors folkies quan havia decidit fer el pas cap al blues i el rock and roll.

I em penso que ho deixaré aquí perquè quan parlo de Bob Dylan si no em controlo, acabaria escrivint una novel·la. Potser heu notat una mica de baba vessada en tota aquesta ressenya. No us heu equivocat, adoro a aquest paio. Segurament si hagués d’emportar-me algun disc a una illa deserta, abans triaria els Stones o Led Zep, però això no impedeix que consideri Bob Dylan com l’artista més genial, coratjós, independent, que anat sempre a la seva sense importar-li res més que la pròpia inquietud artística, el més enigmàtic, indesxifrable i talentós que ha donat mai la música popular de la nostra era.

P.S. Manchester 1966. Durant el concert de Dylan and The Band algú del públic crida: «Judes!». Dylan respon: «No et crec, ets un mentider». Immediatament es gira cap a la banda a punt de començar Like a Rolling Stone i els hi diu: «Play It Fucking Loud»

Bifurca

7 comentaris:

  1. Excepcional, decidido y detallista reportaje de Bifurca acerca de uno de los mayores genios de la historia de la música, como bien sugiere el autor casi al final de su exposición "dylaniana". También me gustó la referencia del propio Bifurca a esa magnífica canción que es "Subterranean Homesick blues". ---"Highway 61 revisited" para mí, es uno de sus mejores discos, sin embargo también opino que sin ninguna duda, el más descollante disco de Dylan es "Slow train coming", de 1979 (donde además colabora el gran Mark Knopfler). Es mi álbum favorito del legendario trovador de Duluth aunque, por supuesto, tiene muchos otros LPs también impresionantes. Salutacions al redactor Bifurca.

    ResponElimina
  2. Slow Train Coming està ben amunt en el meu rànquing particular; de fet trobo tot el període dels "gospel years" (1979-1981) fascinant.

    Però, pel meu gust,té per davant quatre o cinc àlbums.

    Gràcies pel comentari, Txus.

    ResponElimina
  3. Benvolgut Bifurca,

    M'ha complagut sobremanera l'oportunitat de "revisitar" aquesta obra mestra de Bob Dylan, en efecte, segurament el personatge més important de la música popular del segle XX i que ha influït i impressionat a milions i milions de persones durant tantes dècades, un geni que escriu per a ell i les seves particulars motivacions, i al qual se li en fum, qualsevol cosa que li puguin dir al respecte, des de "Judes" o fins que el guardonin com a Premi Nobel de Literatura. Cadascú tindrà els seus gustos, però si nomenen "Like a Rolling Stone" com la millor cançó que s'ha escrit, o "Highway 61 Revisited" com el quart millor disc de la història (ambdues tries per la revista gens casualment anomenada "Rolling Stone"), per alguna cosa serà, i jo estic plenament d'acord amb el merescut reconeixement. Sobre la cançó que obre el magistral àlbum (no hi ha cap farcit, no, ni la cançó del Buick), jo no arribaria, ha, ha, a pagar dos milions de dòlars pel seu manuscrit, però bé, són paraules majors, tant la música com la lletra. Llegendària cançó, i majestuós orgue d'Al Kooper, uf, i la tornada fins al final...indescriptible. Quan The Rolling Stones la van versionar en el seu "Striped" a mitjan dels 90, amb aquella veneració, va ser la puntilla ja d'emoció. En fi, com has dit, ni de la cançó ni de l'àlbum es pot dir gaire cosa més ja, a aquestes alçades, només apuntar el tema del minutatge (si ja es queixaven els Queen que li rebutjaven "Bohemian Rhapsody" per la durada com a single, això ja ho va passar Dylan 10 anys abans. I em sorpén també el minutatge generós de l'àlbum, vint-i-escaig minuts per cara, la segona, ja amb la impressionant crònica acústica de "Desolation Row", també m'estranya agradablement. Potser devia pensar-se ja el pas següent, fer un àlbum doble, el següent penso que ja va ser "Blonde On Blonde" un altre disc com un monument, i el millor, per a molts, de la seva carrera (de la qual també aprecio molt, tal com ha dit el company Txus Iglesias -saludos cordiales- "Slow Train Coming", entre molts altres "Blood On the Tracks", "Desire"... Buf, no podria parar...

    ResponElimina
  4. Bruce Springsteen, un altre heroi musical nord-americà, penso que ha reconegut que està en això de la música, a partir que va escoltar "Like a Rolling Stone", i es va comprar, com a primer disc "Highway 61 Revisited". Bruce també va recollir la influència de Pete Seeger i Woody Guthrie en els seus discos més introspectius, i ha compaginat la militància pels drets socials i moltes causes, política inclosa, com també els R.E.M. amb la seva carrera musical. Joan Baez, a qui et referies a l'inici del teu article, sí s'ha quedat més centrada en el Folk i les seves denúncies socials (fa poc va actuar al Festival Porta Ferrada, en la seva gira de comiat. Una altra anècdota d'un altre company de discogràfica, Billy Joel, a qui la família volia que estudiés una carrera a la universitat de Columbia, a N.Y., i ell va dir que sí, que volia anar a Columbia, però a Columbia Records, com a màxima aspiració, ja que allà tenien al seu ídol Bob Dylan. El 1997 el geni de Duluth va oferir gravar a Joel un tema seu que estava preparant per al seu àlbum "Time Out of Mind", i aquest va fer una magnífica "revisitació" de "Make You Feel My Love" (prefereixo la versió a l'original de Dylan), tema del qual també feren versions Garth Brooks i Adele.

    ResponElimina
  5. Continuant amb l'àlbum, dir-te, Bifurca, que em rendeixo amb la mestria d'Al Kooper en els diferents temes en què l'orgue toca, en Mike Bloomfield, fantàstic a la guitarra, també els arranjaments acústics de l'impressionant crònica final de "Desolation Row"..., tots, tots els temes brillants, siguin Blues o Rock and Roll, i sí, Dylan es mostra imperant, amb autoritat, sabent el que vol i el que es fa. Friso ja per veure "No Direction Home", que ja sabem d'on està extret el títol, he, he. Ara em ve al cap la trepidant versió del malaurat albí Johnny Winter que va fer de "Highway 61 Revisited" al triple concert tribut a Dylan pel trenta aniversari, al 1992, que tinc a casa en doble cd (penso que allà versionava John Mellencamp "Like a Rolling Stone"). La veu de Dylan, llavors incommensurable, i la seva harmònica, precisa i imponent del principi al fi, i quin final, el de "Desolation Row". Je suis "desolé", és a dir, em sap greu, com dirien els francesos, que s'acabi el temps per comentar perquè no acabaries mai.mCom podràs veure, Bifurca, tot i no tenir els seus discos a la tauleta de nit, reconec la importància i la mestria de Bob Dylan en el món de la música (ja com a persona, cadascú és com és, en gradació de raresa, i no s'hi pot dir res) tot i no estar gaire familiaritzat amb la seva carrera. Moltes gràcies per aquesta nova entrada, i fins una altra (uf, vaig endarrerit!) Salutacions!

    ResponElimina
  6. Òndia Xavi, ben tornat, feia uns dies que no apareixies pel blog i estava jo pensant que se t'està acumulant la feina, he, he, ...

    Sí, després de Highway 61 Revisited va venir Blonde on Blonde, enregistrat a Nashville. Què dir d'aquest disc. S'acaben els adjectius per qualificar aquesta obra d'art.

    Molt divertida l'anècdota aquesta de Billy Joel i Columbia, he, he. Tampoc sabia que va gravar una versió del tema de Make You Feel my Love, de l'excepcional Time Out of Mind. La buscaré perquè tinc curiositat i l'escoltaré amb calma.

    Et recomano, molt, però molt el documental de Scorsese "No Direction Home". Guadiràs entre moltes altres coses de l'espatarrant anècdota de com Al Kooper es va colar en la gravació de Like a Rolling Stone de pura casualitat. Jo també recordo haver vist per la tele el concert dels trenta anys de Dylan; de les actuacions que més em van quedar va ser la de Neil Young amb un tempestuós All Along the Wachtower i Lou Reed amb l'inèdit Foot of Pride, però va haver-hi molts altres que em van agradar.

    Per acabar, si no estàs familiaritzat amb la discografia de Dylan, no sé si jo sóc el millor per aconsellar perquè t'ho recomanaria gairebé tot. Però fent un esforç de síntesi i sense comptar Highway 61 i Blonde on Blonde podria anomenar John Wesley Harding (1967), Planet Waves (1973) Blood on the tracks (1975), Desire (1976), Street Legal (1978), Slow Train Coming (1979), Shot of Love (1981), Infidels (1983), Oh Mercy (1989), Time Out of Mind (1997), Love and Theft (2001).

    Això et passa per preguntar. Ah, no, que ho has preguntat. És igual. he, he.

    Gràcies pels teus comentaris i a reveure.

    ResponElimina
  7. Hola novament, Bifurca. Sí, he desconnectat massa de vacances i la feina ara se m'acumula, he, he (faré un esforç extrauterí amb Nirvana, i més endavant degustaré amb Baileys el darrer Cream, he, he). Amb Dylan ha estat un plaer, i dels àlbums que cites, la majoria m'agraden molt, tots són bons (i això que t'has deixat un fotimer fora..."Nashville Skyline", "Pat Garret & Billy the Kid", "Modern Times"... i també entre ells el "cristià" "Saved", del 80) Hi ha una cançó del 86, del "Knocked Out Loaded" que m'agrada molt, la llarga "Brownsville Girl. Ja em faré amb "No Direction Home" quan passi per les meves mans, i ara m'has fet venir de gust revisitar "The Last Walt",he, he (aquest Marty i els seus docus i concerts filmats). La versió de Billy Joel de "To Make You Feel My Love" del "Time Out of Mind" (té una cançó allà de 17 minuts) no és cap meravella, però està farcida de respecte i amb una mica d'orgue i d'harmònica, que em fa el pes. I sí, Neil Young va bordar en aquell concert "All Along the Watchtower". En fi, Bob Dylan forever, a tots agrada, també a l'stonià Gerard Quintana, que va fer amb un altre "Els miralls de Dylan". No sé què vaig sentir d'una certa rivalitat de Bob Dylan amb John Lennon, en fi, jo també ho deixo córrer. Salutacions.

    ResponElimina

Evidentment, els insults, i comentaris que no tinguin res a veure amb el tema, no es publicaran.