diumenge, 22 de setembre del 2019

Tattoo You

Tattoo You (Rolling Stones Records 1981)
The Rolling Stones

Imagino a Keith Richards i Mick Jagger l’estiu de 1981 escarxofats als sofàs llegint tots cofois les crítiques del nou àlbum Tattoo You a les revistes i diaris. La cosa podria anar així:

-Has llegit què diuen aquí? Escolta: «Els Rolling Stones han tornat de manera triomfant i les noves cançons sonen fresques i actuals». He, he, he. 

-Sí? Doncs escolta aquesta: «El sentiment del nou àlbum dels Stones és el d’una joventut redescoberta…». Ha, ha, ha

El motiu d’aquest descollonament s’aniria coneixent amb els anys, i és que Tattoo You és un àlbum de cançons reciclades. Material de primera, això sí, que els Stones havien anat descartant al llarg d’una dècada, quan les vaques encara eren grosses i la inspiració no faltava. Els cabrons tenien motius per estar satisfets. Havien aconseguit el que els calia perquè ja tenien preparada una gira mundial i necessitaven un àlbum per promocionar (o per fer-lo servir com a excusa). A més, Tattoo You havia obtingut el reconeixement unànime de la crítica i el número ú a les llistes americanes. Tot això com a pròleg de la imminent gira que els tindria tres mesos pels Estats Units, continuaria a Europa l’estiu de 1982 i que els reportaria milions de dòlars.

Però llavors ningú sabia de les interioritats de Tattoo You, tot i que us puc assegurar que aquell estiu, quan tenia catorze anys i escoltava una vegada i una altra Start Me Up -gravat de la ràdio en una cinta usada amb el meu radiocasset casio-, aquest detall m’hagués semblat tan irrellevant com ara. Jo en tenia prou sentint aquell riff sec i aquella veu que, tot i no entendre gairebé res, intuïa que deia coses lascives i sexualment estimulants per a un adolescent com jo. I és que Start Me Up era el single perfecte, un altre més, amb el qual els Rolling Stones anticipaven un nou àlbum. Havien estat donant-li voltes a la cançó anys enrera, fins i tot l’havien enregistrat com un reggae, però fou abandonada perquè no els acabava de convèncer. Fins que Richards va trobar el riff que convertia un tema mediocre en un hit guanyador. Afegiu una tornada breu i que tothom pot cantar, un estructura molt rítmica, una bateria que redobla en el moment adequat, ingredients tots ells que, cuinats amb l’ancestral recepta Stone, suposen satisfacció garantida.

Una horrible portada per a un gran single
A diferència d’altres grans bandes de rock and roll nascudes als anys seixanta, com Led Zeppelin o The Who, els Rolling Stones van arribar al final de la dècada dels setanta en plena forma. De fet, l’anyada de finals de 1977 a mitjan 1979 va donar una collita excel·lent amb el superb Some Gils (1978), l’innovador Emotional Rescue (1980) -d’acord, aquest potser és una mica irregular, però és que jo sóc molt fanàtic i no puc fer-hi més, ja em perdonareu- i bona part de Tattoo You. Així i tot, no quedava material suficient per a aquest darrer i, segons Richards, tampoc no tenien temps d’escriure i enregistrar noves cançons donat que la gira americana se’ls tirava a sobre. La solució va ser enviar un dels seus homes de confiança, el tècnic Chris Kimsey a capbussar-se en els arxius de la banda per veure que hi trobava. Kimsey es va presentar amb un cabàs de cançons ja enregistrades a les quals només les mancava polir, afegir unes veus aquí, una guitarra allà i un saxo més enllà. Tot plegat, unes setmanes de feina a l’estudi i feina feta per empaquetar i despatxar.

Si la carta de presentació de Tattoo You és el hit Start Me Up, Hang Fire, segon tema de l’àlbum, manté el nivell amb el seu ritme accelerat i melodia encomanadissa. Dos minuts i mig d’un híbrid entre el rockabilly i el punk, on podem sentir també la petjada de Chuck Berry en el solo de Richards. 

El funk de les sessions de Black and Blue (1976) irromp amb força amb Slave. Una jam monumental amb un riff absolutament devastador de Keith. Des que vaig decidir escriure sobre Tattoo You que el porto adherit al cervell. Un tema gairebé instrumental (tret d’una breu lletra on el falset de Jagger es queixa, pobre, de com està d’esclavitzat per una dona malvada) on cada peça encaixa a la perfecció. El contrapunt de la bateria de Charlie Watts, la percussió d’Ollie Brown, el Hammond de Billy Preston, el solo de Woody,... I el saxo afegit anys després de Sonny Rollins quan els Glimmer Twins donaven els últims retocs a l'àlbum que ocupa aquesta ressenya. Slave és un d’aquells temes que els Stones podien estar tocant trenta o quaranta minuts a l’estudi per després agafar els millors fragments i donar-los forma de cançó. És per això que en reedicions posteriors de Tattoo You podem gaudir-ne d’un minut i mig extra afegit d’aquesta meravella.

La veu rogallosa de Keith Richards ens posa al corrent de quines són les seves preferències: pit i cuixa, o per traduir literalment, mamelles i cul. Little T&A, no té precisament una lletra que aprovaria una assemblea de la CUP -ho dic pel llenguatge sexista, de fet Tattoo You en va ple- però és un tros de rock and roll de sabor tant autèntic com el paio que el canta. Black Limousine és un blues passat de revolucions, un terreny que dominen a la perfecció, i on Woody aconsegueix aparèixer com coautor -tota una proesa compartir crèdits amb Jagger/Richards-, a més de lluir-se amb el solo acompanyat per l’harmònica de Jagger. Neighbours, darrer tema de la cara A, és un dels dos únics temes nous de Tattoo You. Una onda punk rock i un divertit vídeo que és una picada d’ull a la  finestra indiscreta, la pel·lícula de Hitchcock. Us heu fixat què tenim a la primera cara? Rock, punk, rockabilly, funk, blues...i totes, absolutament totes les cançons tenen l’empremta inconfusible dels Rolling Stones. Enteneu el perquè de la seva grandesa?

Contraportada de Tattoo You
La segona cara és reservada per als mitjos temps, les balades i algun experiment. Això vol dir que, per a una ànima rockera, les cançons potser no entren a la primera, però un cop reposades -anys, si cal- descobreixes el seu ocult i irresistible encant. Entenc que Worried About You no tingués cabuda a Black and Blue perquè no segueix el patró reggae i funky d’aquell disc, però me n’alegro que finalment trobés el seu lloc a Tattoo You perquè és un tema excel·lent. Un altre cop el falset de Jagger i l’inici pausat, la progressió que va guanyant en intensitat, el sensacional solo de Wayne Perkins -no feu cas del clip, no és Ronnie Wood qui toca, és el guitarrista d’Alabama que no va acabar als Stones per un pél ocupant la plaça finalment Woody- i aquest fantàstic groove cap al final que fa ballar a Mick i a Keith tot i estar fent playback al clip promocional.

Kimsey, l’encarregat dels Stones per remenar i triar va arribar en la seva recerca fins a les sessions jamaicanes de Goats Head Soup (1973) i aquí, amigues i amics, va trobar petroli. Tops n’és un exemple. Una peça soul impecable, amb Jagger fent befa dels representants i productors musicals que se n’aprofiten dels artistes joves i inexperts «et faré una estrella, et portaré al cim». Una altra melodia d’aquelles que cada cop els hi costava més trobar als Glimmer Twins, i que en aquest tema descartat de 1972 llueix amb tota la seva esplendor. Si a sobre podem sentir la guitarra de Mick Taylor (que no va trigar un segon en demandar-los i cobrar una pasta) , un ja no pot demanar més.

Heaven és la quota experimental d’un disc dels Rolling Stones. Un extrem aquest que gairebé sempre va a càrrec de Jagger. Ell mateix canta i toca la guitarra en aquesta cançó que té un aire New Age. Amb Richards i Wood absents, Heaven és l’altra de les dues cançons de Tattoo You «noves». No està gens malament, el sintetitzador li dóna una atmosfera de vegades chill out, de vegades inquietant, i encara que té els seus fans, pel meu gust no deixa de ser una curiositat.

No Use in Crying és una altra d’aquelles cançons que si la deixes madurar, acabes per considerar-la imprescindible. Una balada soul, amb elements de blues (aquest tren que no s’atura a l’estació, aquesta finestra per la qual miro el camp, formen part de l’imaginari blues), una ruptura amorosa i el sentiment que queda que la veu de Jagger -podeu oblidar un moment el paio amb el tors nu que no para de saltar i ballar damunt l’escenari, i pensar en el gran vocalista que és?- evoca de manera magistral. Magníficament acompanyat per les harmonies vocals de Richards i Woody -qui ho havia de dir!, amb la quantitat de galls que deixen anar aquest parell- No Use in Crying és una més de les joies a descobrir de Tattoo You. I si encara no esteu rendits davant l’aclaparadora col·lecció de cançons que ofereix aquest àlbum, Waiting on a Friend és la cirereta que corona el pastís. La darrera cançó del disc, extreta com Tops del jaciment de les sessions jamaicanes de 1972, és un cant a l’amistat que es converteix en un clàssic immediat des del moment que comença a sonar el piano de Nicky Hopkins fins que acaba amb el saxo del gran Sonny Rollins. Pel mig queda un delicat riff de Richards -sí, també en sap de fer-los- una convincent interpretació vocal de Jagger i, un cop més, una memorable melodia. 

Coses que tinc per casa. Programa gira 81 i entrada Montpeller 1995
Tattoo You, suposo que ho sabeu i si no ja us ho dic ara, és el darrer gran àlbum dels Rolling Stones. El que va venir després és un progressiu descens en la capacitat de sorprendre, en la qualitat de les cançons i en l’esgotament de la font on anaven a buscar la inspiració. Admeto que esporàdicament els Stones han donat mostres del seu geni amb comptagotes en alguna cançó aquí i allà. M’és completament indiferent. Com he dit alguna vegada, els grans artistes -i aquests són els més grans- amb discografies antològiques tenen l’Olimp guanyat i per mi poden fer el que els doni la gana. Fins i tot sortir de gira sense necessitar cap nou àlbum per promocionar com fan des de fa uns anys en un pur espectacle intranscendent des del punt de vista musical, més enllà de veure llegendes vives damunt d’un escenari. No fou el cas de la gira mundial 1981-82, els Stones passejaren Tattoo You amb orgull pels escenaris, interpretant més de la meitat de les seves cançons al costat dels clàssics immortals, sabedors de la qualitat del producte que promocionaven: un àlbum a l’alçada del mite.

P.S. Val la pena que us mireu els vídeos promocionals. Els de Neighbours i Waiting on a Friend estan treballats i tenen el seu encant. Però jo prefereixo mil vegades els de Start Me Up, Hang Fire i Worried About You. Per l'amor de Déu! Jagger és l'únic que s'ho pren una mica seriosament. Richards sembla acabat d'arribar d'una nit moguda -a part de despentinat jo diria que porta un ull morat- i tant ell com Woody semblen moooolt lluny del plató, tant que ni es molesten a fer semblar creïble el playback. Pel que fa a Watts i Wyman fixeu-vos la cara que posen que tot això no va amb ells. Eren altres temps.


Bifurca

6 comentaris:

  1. Benvolgut Bifurca,

    Gràcies per una nova i entusiasta entrada del teu bloc, en què honores, un cop més a "Ses Satàniques Majestats". T'agraden a tu, a mi, i a milions d'amants de la música Rock, de la qual són, efectivament, els més llegendaris i vigents representants, i aquest àlbum, en efecte, un dels més bons, o com bé dius, l'últim dels millors. Un cop escoltat l'elapè (desconeixia la versió ampliada d'"Slave", tot i que aquesta ja m'encanta (ja deia, jo, que em sonava aquest orgue, a càrrec del malaurat Billy Preston, gran personatge sempre a l'ombra de grans com The Beatles o The Rolling Stones), i sí, meravella de saxo, també en aquest tema. Sí, ara serien, fins i tot amb la seva aura, políticament incorrectes, respecte al tema del sexisme (que bo, això de l'assemblea de la CUP), però com afirmes, a aquests, se'ls en fum, el que diguin, i poden dir i fer al marge de tots/es i de tot, com bé dius, amb o sense disc a presentar. De fet, no hi va haver gaire intèrval entre el disc anterior i "Tatto You" i desconeixia que aquest últim fos degut a què hi havia un imminent gran tour per iniciar. T'he de confessar que jo també vaig anar a l'EGB, i que també m'agradava "Emotional Rescue" (de fet, els Promo clips que poses segueixen, tret de "Neighbours" i "Waiting On a Friend", el tipus de filmació en estudi que ja va utilitzar l'esmentat disc del 80. Personalment, m'agraden més els rodats en exteriors, encara que estiguin aquests fabricats. Posats a confessar, els meus primers radiocassets gravadors eren, penso, Sony, Phillips, i Toshiba, que van acabar tots cascats de tantes cintes de ràdio que hi vaig gravar (vaig arribar molt tard als vinils, i ara aquest suport és un escurabutxaques per a col·leccionistes; als nous que se'n fabriquen, em refereixo, tot i que es nota la diferència i autenticitat dels long-plays envers cintes de K-7 i Cd's.) Parlant dels vídeos, tens raó, o està molt mal maquillat Richards, o algú li ha donat un cop de puny a l'ull esquerre; Wyman i Watts bastant inexpressius, com sempre, i més moguts sempre Ronnie Wood i l'altre bessó Glimmer, ha,ha. El seu "germà" Jagger, com bé dius, una gola prodigiosa, pel que fa als registres d'interpretació, falsets inclosos. Un enorme intèrpret (algun dia pots parlar-nos de les seves interpretacions cinematogràfiques, gairebé sempre com a secundari) i un veritable animal escènic, sens dubte, com també penso jo de la gran Tina Turner (un pòster de la qual adorna l'habitació des d'on els Stones canten "Neighbours", al promo clip. Un altre nexe amb la Turner és que la meravellosa i impressionant vocalista Lisa Fischer, va fer de corista des de finals dels 80's i 90's amb els Stones (Jagger "intimava" amb ella quan interpretaven "Gimmie Shelter"), i va acabar fent de vocalista de la banda de Tina Turner, on la presentava, a l'escenari, com a acompanyant a l'escena dels Stones i imaginava el que Mick podia arribar a fer amb ella...

    ResponElimina
  2. Pel que fa a l'àlbum, la veritat és que desconeixia que es tractés de material anteriorment descartat o a mig treballar, i el resultat final és impressionant, no hi ha cap cançó "de farcit", i realment, tant "Start Me Up" (amb aquest riff inicial llegendari i inimitable) com "Waiting On a Friend" (amb aquell piano inicial i el saxo intermedi i final de Sonny Rollins, uf!) són ambdós, per a mi, singles perfectes. No sé on vaig llegir un article envers la diferència de titular "Waiting On a Friend" en comptes de "Waiting For a Friend", i les disquisicions que hi arribaven a plantejar-se. En l'entremig del disc, corroborar sense fissures el que vens a dir de cada tema (la deshinibició de "Hang Fire", l'impressionant mig temps d'"Slave", amb electric piano inclòs, la descarada "Little T&A", la bluesera "Black Limousine", amb Jagger a l'harmònica, l'energètica "Neighbours", i sí els migs temps, balades i experiments de la segona cara, començant per la magnífica "Worried About You", l'acceleració encertada de "Tops" (gràcies per aclarir-nos de què va), el cel amb atmosferes típicament stonianes de "Heaven" amb reminiscències jaggerianes a l'estil "Miss You", el perfecte Soul i sentiment de "No Use in Crying" (corroboro el que dius de Mick) i la joia final amb què tanca l'àlbum, abans referenciada. Recordo que el directe que va resumir en vídeo la gira americana era el titulat "Let's Spend the Night Together" i que d'aquesta gira (que a Europa va recalar a Madrid a l'estadi Vicente Calderón, amb un Jagger xalant d'allò més en un ambient "colchonero") va sortir el molt interessant àlbum en directe "Still Life", el 1982, i que obria amb una intro interessant seguida d'un impressionant "Under My Thumb", i sí es barrejaven les cançons noves amb els clàssics inoblidables. En fi, una gran època, i algú com tu ho havia de (dir; perdó, rememorar). Gràcies, Bifurca, i fins a una altra!

    ResponElimina
  3. PD: per cert, magnífica foto d'acompanyament amb el programa de la gira, i el souvenir personal de l'entrada (patrocinada, ha,ha per la TF1. testimoni de l'excusrsió francesa en la gira "Vodoo Lounge" del 95), encara els vas poder veure prou bé, penso.

    ResponElimina
  4. Celebro que a tu també t'agradi Emotional Rescue. Sí, ja sé que després de l'espectacular Some Girls, la crítica el considerés un pas enrere, però vist amb perspectiva a veure qui discuteix avui Dance, Where The Boys Go, Emotional Rescue, Down in a Hole, per posar uns exemples.

    Richards, maquillat? He, he, recordo haver vist un documental de la BBC dels setanta on apareixia maquillant-se ell tot sol mentre Jagger tenia una assistent personal que el maquillava i vestia per al concert. De la mateixa manera que es tallava ell mateix el cabell perquè "no volia veure gent amb objectes punxeguts al seu voltant". Així que dubto que per als clips de Tattoo You algú se li acostés amb un llapis d'ombra d'ulls.

    No, millor no parlo de la carrera cinematogràfica de Jagger. Em vaig empassar aquella que es deia Free Jack o alguna cosa així i vaig tenir prou.

    El concert dels Stones al Vicente Calderón l'estiu del 82 va ser èpic. Jo podria haver tingut una oportunitat d'haver-los vist si no els haguessin prohibit tocar a Sarrià. Però amb quinze anys era impensable poder traslladar-me a Madrid per veure'ls. Encara recordo com Richards amenaçava de tallar-li al coll a Pablo Porta (president de la Federació Espanyola de Futbol) per no poder tocar a Barcelona. No en sabràs res tu de tot això?

    Fins a una altra, Xavi.

    ResponElimina
  5. Hola Bifurca,

    Sí, m'agraden totes les que dius d'"Emotional Rescue", i "She's So Cold", "Indian Girl"...aleshores tenia jo els 15 anys, i feia 15 anys del "Satisfaction"... En fi, vells records... No,no en sabia res, de la conspiració contra els Stones, recordo que hi va haver cert soroll perquè només van tocar a Madrid, sí, però no era tan fan dels Stones i no vaig interessar-me més profundament. Ha, ha, Richards devia tenir com a aliat al "Butanito", que la tenia ben agafada amb "Pablo, Pablito, Pablete". Els Rollings Stones al camp de l'Espanyol! (el Barça s'hauria queixat, ha, ha, però no ho va fer quan Pink Floyd i el seu "Delicate Sound of Thunder" van tocar a Sarrià el 1988. No, això de Keith Richards maquillat era sorna, devia haver tingut alguna trifulca i portava l'ull a la "birulé", ha, ha.
    El meu cas de concert frustat (en tinc més d'un) va ser pitjor, jo tampoc no era gaire gran quan va actuar Bruce Springsteen l'abril del 81 al Palau d'Esports del carrer Lleida (de Barcelona, no de Montcada, he, he), i no gosava anar sol, aleshores tampoc no era ídol de masses, aquí. I resulta que els entesos diuen que va ser el millor concert que va fer mai el Boss amb l'E. Street Band dels que van tenir lloc aquí (i amb el millor disc que per a mi va treure, el majestuós doble "The River", pur Rock and Roll, i que es va emprenyar com una mona perquè no va omplir el recinte de 6.000 seients. Després, al 98, amb 90.000 ànimes, es va treure l'espina, però llavors ja me n'havia minvat, l'interès. Gràcies per compartir el comentari, i fins aviat!

    ResponElimina
  6. Descrito y documentado, perfectamente, por parte de Bifurca, este disco "tatuado" de los Rolling Stones. Mi favorito de toda la discografía de los Stones es "Satanic Majestic Request", del 67, ( por aquello de la psicodelia) pero es más que extensísima la cantidad de los grandísimos momentos de los Jagger, Richards y el resto de la banda británica, en diversos estilos y tonalidades. También bien puestas, Bifurca, las curiosas fotos referentes a este LP de 1981. También pienso que la última parte de los años 70 y primeros 80 de los Stones son realmente buenas épocas. Un saludo para Bifurca y Xavi Gállego y gracias a ambos por vuestros comentarios foreros en mis artículos sobre Crowes y Police (muy de acuerdo en todo lo que comentáis allí de estas bandas), en la revista Muzikalia. LONG LIVE TO ROCK AND ROLL! :-)

    ResponElimina

Evidentment, els insults, i comentaris que no tinguin res a veure amb el tema, no es publicaran.