The Cramps
Vaig ser prou afortunat de veure The Cramps en directe. Fou al Zeleste (avui Razzmatazz) l’any noranta-u, en la gira on presentaven el nou disc, Look Mom, no Head! (1991). Potser eren els dies de més projecció mediàtica de la banda. Jo els havia descobert amb el seu anterior disc, Stay Sick! (1990), el qual havia estat un modest èxit sens dubte gràcies al single Bikini Girls with Machine Guns, vídeo del qual fins i tot passaven per la MTV, quelcom impensable per a un conjunt que era qualsevol cosa menys comercial.
Entre la seva reputació de banda de culte, aquesta empenteta comercial i el fet que l’any anterior havien tocat a la mateixa sala en un concert esplèndid, el Zeleste era ple de gom a gom. No us avorriré un altre cop amb la meva teoria dels arxius d’àudio i vídeo que en un futur podrien ser rescatats del cervell humà allà on estiguin emmagatzemats. Tampoc seria capaç de dir-vos quin va ser el repertori sense anar a cercar-lo per internet. Això si, la meva memòria ha salvat d’aquella nit de novembre de fa vint-i-nou anys, algunes seqüències inesborrables Jo era molt endavant, a tocar de l’escenari, just a l'extrem on estava Poison Ivy, tota sexy ella amb el seu microvestit de lluentons. Vaig ser maltractat (jo i tota la concurrència) amb les seves mirades barreja de menyspreu i indiferència mentre mastegava xiclet impassible, alhora que ens barrinava amb un riff darrere l’altre. No va canviar la seva expressió, ni quan en Lux Interior va començar a llençar ampolles amunt les quals queien deixant el terra de l'escenari ple de vidres, ni tan sols es va moure ni un pam del seu lloc. Quin element, aquest Lux, el recordo amb les seves malles ajustades i sabates de taló d’agulla fent tada mena d'animalades, el número final de les ampolles, copulant amb els amplis, intentant calar-li foc al micro…, en fi, un concert d'aquells que hi surts pensant que ha valgut la pena pagar el preu de l'entrada.
![]() |
Gómez (Lux) i Morticia (Ivy)Addams en acció |
Avui, els Cramps han assolit la categoria de clàssics. Passa sovint, ara que ja no hi són -van deixar-ho el 2006 i tres anys després Lux Interior va morir sobtadament- la seva trajectòria i discografia és reconeguda. Curiós per una banda, bé un duo, el matrimoni (artístic i real) Lux Interior (veu) i Poison Ivy (guitarra) -a partir de l’adéu de Brian (Cruella de Vil) Gregory primer i el bateria Nick Knox després, la resta sempre han estat ocasionals secundaris-, amb vocació underground, com les sèries i pel·lícules de les quals eren tan fanàtics. The Cramps s’han guanyat amb escreix ser considerats la versió musical de la família Addams.
I és que aquests Gómez i Morticia del rock and roll, col·leccionistes compulsius de foscos i desconeguts singles dels anys cinquanta, adoradors del rockabilly, un subgènere de la música del diable nascuda a partir d’una mutació del country passat de revolucions i electrificat, tenen una fórmula infal·lible. El seu rock and roll primitiu conté el component explosiu que proporcionen els riffs de guitarra importats directament d’aquella època, ritmes selvàtics i el blues més tenebrós. I, molt important, l’actitud. Res a veure amb el turmentat grunge amb el qual van conviure en el temps i del qual, tot i valorar les guitarres, se’n fotien: «massa gemecs, es tornen víctimes de les seves lletres. El rock and roll i el rockabilly han de fer vibrar a la gent, han de ser la celebració de la vida». Aquesta és la filosofia Cramp. Les lletres? Monstres de films de sèrie B, obsessions sexuals, noies malvades, friquis i incomptables referències a icones d’una època idealitzada per ells com són els anys cinquanta. Si afegim a tot això que van sorgir amb l’efervescència del punk de Nova York a finals del setanta, tenim en els Cramps un exemplar únic en la seva espècie.
El Senyor els va ensenyar les cançons, tal com prediquen al seu elapé de debut Songs the Lord Taught Us, (1980). I ells, com qui anuncia l’Evangeli, van posar-les en circulació a benefici d’una comunitat rockera que les va rebre com manà. No crec que ningú comprés aquell àlbum pensant que seria un disc de gospel, les cares de la portada dissuadirien immediatament qualsevol client despistat, però va ser la primera pedra -si no comptem singles i EP’s- en una carrera que va fer el cim almenys en popularitat entre finals dels vuitanta i principis dels anys noranta.
![]() |
La deessa va per feina |
Humor també (negríssim) a la llunàtica People Ain’t No Good; als crèdits apareixen, a banda dels músics, el cor del col·legi McMartin, el qual suposadament intervé a la cançó (certament se senten veus infantils). Pel que no ho sàpiga, aquesta escola es va veure immersa en un escàndol majúscul per suposats rituals satànics i abusos infantils. Tot va acabar en no res i sembla que va ser un episodi d’histèria col·lectiva amb acusacions infundades i invencions per part dels testimonis. Malgrat això, el títol de People Ain’t No Good ve, segons Lux Interior, d’una de les grans passions de la parella: Les pel·lícules antigues de terror. Encara tinc per casa un reportatge de Popular 1 sobre els Cramps amb imatges del soterrani de casa seva amb prestatgeries plenes de vídeos de films casposos i tota mena de fetitxes d’època. «La gent no és bona» li diu un psicòpata a la seva víctima abans d’assassinar-la. Pels curiosos, és un diàleg que apareix al film The Thrill Killers (1964). No, no crec que està doblada/subtitulada al català.
Tot i que la ciència-ficció i el terror són temàtiques omnipresents a la discografia de The Cramps, el que predomina a A Date with Elvis són les fixacions sexuals, Al·lusions vaginals a, atenció als títols: Can Your Pussy Do The Dog? - delirant tema culminat amb un cha cha cha- o The Hot Pearl Snatch, una altra vegada aquest ritme infecciós i la taxativa guitarra de Poison Ivy, on Lux, més calent que el forn d’una pizzeria, fantasieja amb l’anatomia femenina. La cosa no acaba aquí, What’s Inside a Girl -cal traduir-ho?- amb la introducció que sembla pròpia d’una sèrie televisiva vintage i el seu ritme sincopat és de les millors cançons de l’àlbum. La bogeria rockabilly de Hot Pool Of (Womanneed) amb Lux impostant la veu d’Elvis - que n’és d’encertada la definició de Lux Interior com un encreuament d’Elvis Presley i Vincent Price (mític actor de films de terror dels anys 50 i 60)- no fa més que abundar en el tema. El porno rural (o agroporno) de Cornfled Dames és el vehicle ideal perquè despleguin el caos i la diversió que presideixen els seus concerts, cinc minuts llargs de ritme tribal, velocitat rockabilly i espasmes de veu luxuriosa.
![]() |
La formació de A Date With Elvis Nick Knox, Poison Ivy i Lux Interior |
Algunes opinions afirmen que A Date with Elvis és el millor disc de The Cramps. Personalment hi ha dies que ho crec, encara que sempre acabo pensant que el seu debut Songs the Lord Taught Us és superior. El que sí que tinc clar és que A Date with Elvis és la porta d’entrada ideal per introduir-se al maligne reialme de The Cramps. Si no podeu amb aquest disc, deixeu-ho estar. Si, al contrari, us captiva, esteu d’enhorabona perquè teniu per davant una discografia fascinant per descobrir.
Bifurca
Benvolgut Bifurca, gràcies per l'entrada sobre aquest grup de culte, sens dubte, i del qual coneixia la peculiar estètica, totalment en línia amb la música que facturaven, de la qual aquest disc és un ckar exponent. Sí, Rockabilly Punk, amb certes influències, trobo, amb els Talking Heads o els B-52's, tot i que amb lletres de temàtiques i títols realment explícita (sí, ben curiós, aixö del cor dels nens). Tot i això, musicalment és assequible i entretingut, i curiós sí, que l'MTV emetés més endavant alguns vídeos seus. Quina personatges, sí, aquests Lux Interior (ja finat, pobre) i Poison Ivy (wntrabyable senyora gran, seu ser ja), ja m'imagino prou bé el reportatge aquest que esmentes, del Popu, i en qualsevol cas, celebro que els veiessis encara en bon moment, tot i que no seblaven gaire condescendents amb el públic. Quin poc respecte per l'audiència (ara em recordo que el difunt també Miles Davis, o el mateix Bob Dylan tampoc no interactuaven gaire amb el respectable). En fi, Bifurca, gràcies per aquesta nova i instructiva entrada, i fins una altra ocasió!
ResponEliminaHola, Xavi. Doncs mira, jo prefereixo que els artistes es mostrin com són a què mirin de fer-s els simpàtics que de vegades queda molt fals. Ja sé que n'hi ha gent que són bon jan tipus Springsteen i que a més suen la samarreta en cada concert, i de debò xapó per ells. No saps la poca gràcia que em fan coses "Hola Barcelona, sou estupends" i coses així que deuen repetir l'endemà a qualsevol altra ciutat, només canviant el nom. Després passen coses com el "Viva Honduras" i coses així.
EliminaPoison Ivy és un personatge. Com he dit una Morticia Addams que es preocupa més de sonar com cal que de somriure a la concurrència. I creu-me que si actués d'una altra manera, perdria part del seu encant. Això no impedeix que en la distància curta estic segur que és una persona molt accessible. Però els Cramps no somriuen, són políticament incorrectes i el seu espectacle no és apte per tots els públics.
Hola Bifurca. Sí, en efecte, hi ha artistes de tot tipus, els que busquen la complacència del públic (bona part), els autèntics (the Cramps, tot i ser políticsment incorrectes), o els antipàtics, com Van Morrison. Coincideixo que el que realment importa en l'espectacle és la música. Salutacions!
ResponEliminaVan Morrison, he, he. Aquest guanyaria el premi a l'antipatia personificada, tot i que molt disputat amb Lou Reed i Ritchie Blackmore.
EliminaSí, també m'havia passat pel cap esmentar a Lou Reed, i és veritat que Blackmore no emana afecte, tampoc, he, he.
ResponElimina