Kraftwerk
Situem-nos al mes de febrer de 1982. Poc després de la gira mundial amb què Kraftwerk havien promocionat llur últim treball (Computer World), el single The Model (extret del disc anterior, The Man Machine) entrava al Top 40 alemany i pujava al número 1 al Regne Unit. La principal influència (juntament amb David Bowie i Roxy Music) de l'onada de pop electrònic que s'escampava per tot el Vell Continent, un grup format per quatre alemanys en edat de maduresa, havia conquerit les llistes britàniques, el bressol del pop. Karl-Heinz Stockhausen (un altre mite de la música electrònica), el nou rock alemany (anomenat genèricament amb l'avorrida etiqueta de Krautrock) i el Schlager havien estat algunes contribucions d'Alemanya a la música contemporània, però Kraftwerk van arribar encara més lluny. El més curiós és que The Model no era un tema de llur treball més recent, i ni tan sols és la cançó més representativa de la trajectòria de Kraftwerk. Com podia ser? Com havia passat tot?
Per començar, fem un petit resum biogràfic. Ralf Hütter i Florian Schneider es coneixen a la classe d'improvisació musical del Conservatori de Düsseldorf sota la tutela de Stockhausen. Tots dos comparteixen influències i idees i el 1969 decideixen de passar a l'acció (musicalment parlant, s'entén) però, de moment, integrats a un grup anomenat Organisation. Ralf hi toca l'orgue i Florian, la flauta. El grup enregistra un únic àlbum (Tone Float, aparegut un any més tard); poc després els seus integrants se separen i aleshores Ralf i Florian decideixen de formar una banda pròpia: Kraftwerk (en alemany, "central elèctrica"). Durant els anys 70, després de treballar amb diversos col·laboradors, la formació de Kraftwerk s'estabilitza com a quartet amb l'entrada de Wolfgang Flür i Karl Bartos; tots dos s'encarreguen de les percussions electròniques, amb Ralf i Florian com a teclistes i cantants. I és amb aquesta formació amb què apareixerien els discos més aclamats de Kraftwerk, començant per Radio-Activity (1975) i culminant el 1978 amb (en la personalíssima opinió d'aquest cronista) l'obra mestra del grup: The Man Machine.
Alguns dels instruments utilitzats per Kraftwerk en les sessions de The Man Machine. De dalt a baix: Vako Orchestron, Moog Minimoog i Synthanorma Sequenzer |
Aturem-nos un moment abans de disseccionar el disc que ens ocupa: The Model no va ser, pròpiament, el primer hit dels Kraftwerk... La versió en 7" d'Autobahn ja posà aquests curiosos alemanys al mapa musical europeu i va fer que una nova generació de músics (els futurs Depeche Mode, OMD, Gary Numan, The Human League o fins i tot David Bowie) els escoltessin atentament i busquessin inspiració en l'obra dels quatre de Düsseldorf: les tornades instrumentals de la primera època d'OMD vénen d'aquí, i si algú es preguntava a qui anava dirigit el tema V-2 Schneider que Bowie havia enregistrat al segon disc de la seva "trilogia berlinesa" (l'aclamat Heroes), ara ja ho sap. Així, mentre Kraftwerk anaven fent, començà a créixer -al principi, de manera totalment underground- el moviment synth-pop que alguns anys després es faria famós arreu del món.
El disc comença amb The Robots, tota una declaració d'intencions, amb una lletra reveladora en alguns punts ("we are programmed just to do / anything you want us to") i que no tan sols va triomfar a les discoteques, sinó que esdevindria amb el pas del temps un tema imprescindible als seus concerts, els d'aleshores i els més actuals; en aquests últims, en una nova versió "interpretada" per quatre robots representant cadascun dels membres del grup. Just després ve Spacelab, dedicada als viatges espacials, i seguida per Metropolis, que tanca la cara 1. El tema és una referència a la pel·lícula de Fritz Lang i, alhora, amb el seu ritme 4x4 i un galopant seqüenciador, demostra amb claredat que Kraftwerk també paraven atenció al que passava musicalment al voltant d'ells i que, concretament, escoltaven la música de Giorgio Moroder (compareu-la amb I Feel Love, publicada tot just un any abans) més del que ells potser voldrien admetre.
Kraftwerk al 1978. D'esquerra a dreta: Florian Schneider (1947-2020), Ralf Hütter (1946), Wolfgang Flür (1947) i Karl Bartos (1952) |
Paga la pena estendre's una mica amb The Model. Un tema dedicat a una model... En un disc conceptual sobre robots i tecnologia? Segons sembla, Kraftwerk tenien la impressió que les models a la passarel·la anaven i venien de manera robòtica, i així la cançó encaixava (si bé indirectament) en el concepte del disc. La cançó desprèn pop per tots cantons. Un ritme senzill i fàcil de seguir, melodies a dojo i la veu de Ralf Hütter cantant la història d'una model a qui li agrada beure xampany quan surt de nit i que analitza els homes que veu, però, alhora, és una professional que dóna el millor de si mateixa cada vegada que una càmera la retrata i que obliga els Lagerfelds del moment a gratar-se la butxaca per la seva bellesa. Més de tres anys després de la seva edició, i enmig de l'arribada a la fama dels grups que ells mateixos havien alimentat musicalment, el públic britànic ja estava preparat per a elevar la cançó fins al número 1. Significa això que Kraftwerk anaven tres anys per davant dels músics electrònics de l'època?
Aquest disc va ser reproduït com a demostració d'un aparell Hi-Fi al Saló de la Imatge i el So de Barcelona (el famós Sonimag) de 1978, fet que demostra que l'evolució musical del grup ha portat en paral·lel una evolució en el seu so, cada vegada millor i cada vegada més nítid. Tot i que (com bona part dels discos anteriors) havia estat produït pels mateixos Ralf i Florian, comptaria amb la col·laboració a les mescles de l'enginyer de so nord-americà Leanard Jackson, que en sentir les pistes bàsiques de l'àlbum, va arribar a Düsseldorf convençut que treballaria amb quatre nois negres, de tan ballables i tan funk com eren els temes. Cosa que també demostra que es començaven a fixar en la música negra de ball, que poc després els retria homenatge d'una manera molt contundent.
Kraftwerk al Razzmatazz el 2004. Sabeu quina cancó no van tocar en aquesta gira...? Sweet Home Alabama! Però The Model, sí! |
Pel que fa al seu impacte, només cal dir que la revista New Musical Express el considerà el 57è millor disc de la història i que apareix a la llista del llibre 1001 Albums you must hear before you die. Encara avui, a les gires del grup, quatre temes són interpretats en directe; alguns tan icònics com The Robots amb els seus robots ballarins, o The Man Machine, que sol iniciar les actuacions.
I... Per què el single va trigar tres anys a arribar al número 1 de les llistes britàniques? L'explicació és senzilla i curiosa; en realitat, The Model era la cara B del single que es volia promocionar el 1981 (Computer Love, tema extret del disc Computer World, i que arribaria al número 36 al Regne Unit), però curiosament els DJ van començar a fixar-se més en la cara B, que de mica en mica es va fer més popular que la cara A. En conseqüència, EMI/Capitol Records va reeditar el single amb les cares intercanviades, amb els fantàstics resultats que hem comentat abans.
Dr. Sampler
Excel·lent estrena, Dr. Sampler, i benvingut al blog.
ResponEliminaDe les moltes coses que li faltaven, una d'elles era atendre la música electrònica i els seus derivats. I aquesta entrada no podia ser més oportuna, amb la ressenya d'una de les bandes capitals del gènere com és Kraftwerk.
Si t'he de ser sincer només conec un parell d'àlbums, Computer World i és clar The Man Machine (qui no coneix The Model). Et mentiria si et dic que sóc un fan, però sí que aprecio l'originalitat al seu moment i sobretot la influència que han tingut en el decurs de la música popular. Efectivament, David Bowie els hi deu bona part de la inspiració en la seva trilogia berlinesa (el detall concret de V-2 Schneider no el coneixia). Ah, i he conegut algun fan irreductible que els va seguir per una gira europea a principis d'aquest mil·lenni.
Res més, de moment. L'enhorabona per aquesta fantàstica ressenya i espero que en vinguin més.
Moltes gràcies pels elogis, Bifurca! I també disculpes pel retard a respondre. M'alegro que la meva primera ressenya hagi tingut una bona acollida. Però, com ja sabem (i en el món de la música en tenim exemples a grapats), el més difícil no és arribar-hi sinó mantenir-s'hi; espero que les meves futures col·laboracions siguin d'interès i, alhora, estiguin a l'alçada de la gran qualitat del blog.
EliminaSi vols aprofundir una mica més en la discografia de Kraftwerk, et recomano com a pas següent el Trans Europe Express (1977), el disc que van enregistrar abans de The Man Machine. De fet, aquest disc i els dos que comentes tu són a parer meu els millors que han enregistrat, i en el cas concret de TEE, a més d'aparèixer també al llibre "1001 records", la revista anglesa Muzik el col·locà al número 9 en una llista dels 25 millors discos de la música de ball (gener del 2002).
Durant l'època de promoció de TEE David Bowie i Kraftwerk es van conèixer en persona (a la lletra del tema titular s'hi diu "from station to station / back to Düsseldorf city / meet Iggy Pop and David Bowie"; "Station to station" és el nom d'un disc de Bowie, com segurament ja saps). Diu una anècdota que Kraftwerk (més concretament, Ralf i Florian) havien quedat amb Bowie i l'Iggy Pop (deu ser en l'època de les sessions de "The Idiot", disc produït per Bowie) a un restaurant de París. Quan van entrar-hi, Bowie i la Iguana ja hi eren; aleshores, en veure'ls, tots els presents s'aixecaren per a aplaudir-los, Bowie i Iggy Pop inclosos! L'Iggy fins i tot els feia reverències amb els braços i li deia al David: "Mira'ls, són fantàstics!". Ralf i Florian eren fans dels Stooges, o sigui que d'aquesta manera el cercle es tanca.
Fins la pròxima ressenya!
Com? Kraftwerk fans dels Stooges? Definitivament en el món de la música sempre aprens una cosa nova, per sorprenent que pugui ser.
EliminaStation to Station? Aquest àlbum és un dels meus preferits de tota la discografia de David Bowie, i el tema que el titula és, pel meu gust, del millor que ha fet mai el Camaleó. Desconeixia, un cop més, la connexió Trans Europe Express amb Bowie i Iggy i l'anècdota que refereixes, de manera que moltes gràcies per la recomanació.
Fins a una altra, Dr.Sampler!
Benvolgut Dr. Sampler,
ResponEliminaMoltíssimes gràcies per aquesta magna i superba inauguració en el blog de Mil Cançons (cal agrair-li a Bifurca la incorporació de saba nova i tan qualificada). La veritat és que l'elecció de l'àlbum i de l'artista (grup inconfusible, veritables pioners de l'elèctrònica) no podia ser més encertada, i obre aquí una finestra nova sobre un gènere que avui dia està molt expandit (no diré predominant, no ha arribat a ser així, no com el "reguetón), però "que el 1978 encara estava a les beceroles i en mans d'autèntics mags i innovadors avui en dia reverenciats. Ha estat un plaer reescoltar temes tan emblemàtics com "The Robots" o l'exitosa "The Model" (desconeixia la versió que de la mateixa van fer Servando Carballar i els seus obrers especialitzats, he, he , però qui, si no ells, els més adients). Pel que fa al comentari sobre "The Model" el 1982, els designis de les llistes d'èxits són inescrutables, i el paper dels Dj's de les emissores (aleshores locutors de ràdio), molt més poderós que no pas avui, ofegats per ràdiofórmules). Aleshores podien convèncer les discogràfiques de canviar de cares B a A (avui en dia, estem orfes d'A o B, i les discogràfiques, de criteri), però llavors sí. Com a anècdota, dir-te que el llegendari "I Will Survive" de Gloria Gaynor, no hagués passat del que era, cara B d'un senzill d'un àlbum de 1978,si no hagués estat per un locutor d'aquests que avui no existeixen.
M'has descobert també, la inspiració que van causar àlbums com "Autobahn" (o potser també "Trans Europe Express", que va sonar força) a la trilogia Berlinesa de Bowie, i no és estrany que el mateix 1978 Brian Eno (una altra connexió amb els esmentats Roxy Music) publiqués l'experimental "Music for Airports" o que el mateix compatriota Giorgio Moroder (sí, escolto "I Feel Love"a "Spacelab" i "Metropolis") publiqués també aquest 1978 "From Here to Eternity" o que estigués al darrere, anys després, a mitjan 80s, de l'acolorida versió i banda sonora del film de Fritz Lang). I sí, veig la influència d'aquest àlbum capital en les futures petjades de l'anomenat "Synth Pop" -aquí ens el vengueren com "Tecno-Pop"- amb els grups que referencies (el famós disc d'OMD que començava amb "Enola Gay" es deia "Organisation":casualitat o tribut?)i altres noms de l'època que associo també amb sonoritats properes a Kraftwerk: Visage, The Buggles o els Ultravox de Midge Ure i John Foxx, i per llindars més propers, els primigenis Mecano o Azul y Negro).
També, pel que fa a pioners de l'electrònica i els sintetitzadors als 70s en venen al cap Jean-Michel Jarre ("Oxigen", "Equinoxe") o peces de Tangerine Dream, Isao Tomita, Kitaro o el brillant Vangelis ("To the Unknown Man", per exemple; una versió més alentida de "Neon Lights" haguera cabut visualment també a "Blade Runner") abans de fer càpsules de música més personal –gens “industrial” i sí més "pop"- amb el seu vocalista fetitxe, Jon Anderson.
També de Kraftwert recordo haver viscut, després de "Computer World" l'auge comercial de "Tour de France" el 1983 i la sortida, el 1986 d'"Electric Café".
Molt adient, la referència gràfica de la portada de l'àlbum, veritable portada amb flaire "Teló d'Acer", i el recordatori a l'entranyable "Sonimag" (ara, sense Florian, ni Razzamatazz ni Sónars, suposo, on van ser ja reconeguts com a veritables patriarques d'aquest so que ha derivats en innumerables etiquetes). Moltes gràcies, doncs, Dr. Sampler, per reviscolar-nos aquest capdavanter grup i el seu àlbum més emblemàtic amb tan memorable ressenya, primera de moltes més que esperem llegir. Enhorabona, i una cordial salutació.
Xavi G.
Moltes gràcies per les amables paraules, Xavi G.! Com en el cas d'en Bifurca, demano disculpes per haver trigat a respondre.
EliminaBé, després de llegir tot el devessall de noms, poca cosa més puc dir jo... Un autèntic "Who's who" de la música electrònica. Tot és cert: si analitzem l'estil dels grups que apareixen al segon paràgraf, per poc que ens hi fixem hi trobarem la influència de Kraftwerk. OMD no tan sols havien titulat llur segon (i extraordinari) disc "Organisation" en referència al primer grup de Ralf i Florian, sinó que abans de dir-se OMD es feien dir "VCL XI", missatge aparentment críptic però que té una explicació fonamentada: a la contraportada del disc "Radio-Activity", editat el 1975 pels nostres particulars "Special K" (:D), hi ha la part posterior d'un model de ràdio alemanya dels anys 30, i s'hi pot llegir "VCL 11". VCL XI va passar a ser un dels temes del citat (i molt recomanable) disc "Organisation".
Tot i que artísticament (a parer meu) van tocar sostre amb TMM, "Computer World" és també un àlbum excel·lent, i si bé "Electric Café" és un digne successor dels treballs anteriors, ja no sonava tan únic i especial com aquells. La competència era molt ferotge i, a més, ara molta més gent tenia accés als mateixos instruments electrònics que els nostres amics alemanys.
I sí, efectivamennt els DJ's han tingut molt a veure en la popularització de cançons o estils musicals. Un altre exemple podria ser el desaparegut Kenny Everett, que punxà una vegada i una altra "Bohemian Rhapsody" durant tot un cap de setmana i provocà un fervor popular que va convèncer la discogràfica a editar la cançó en format 7", cosa que fins aleshores s'havien negat a fer. En el cas de la discotequera "I feel love" passa el mateix, i quant a la seva influència i a la de la superlativa "From here to eternity", arriba fins a l'actualitat, a través del Patrick Cowley, Bobby Orlando, els Pet Shop Boys o New Order. Però ara em fas dubtar si va aparèixer el 1977 o el 1978 (tenia entès que el 1977, almenys això diu a la versió CD que tinc).
Espero que les meves pròximes contribucions també siguin interessants. Gràcies un altre cop per les amables paraules i fins a la pròxima ressenya.
Moltes gràcies, Dr. Sampler, per les teves impressionants explicacions, farcides de detalls i sorpreses que desconeixíem, com la profunda i increïble connexió entre Kraftwerk i els OMD. Ets un pou de ciència, i no, no et rebatré que el disc de Giorgio és del 77, però com passava tot sovint llavors (a diferència d'ara, que és a temps real), els èxits trigaven mesos a popularitzar-se si venien de fora, i "From Here To Eteenity", el vaig conèixer per aquí ja ben entrat el 1978. Enhorabona novament, i esperem més sorpreses com aquesta, i igualment agradables. Salutacions!
ResponElimina