Suicide
16 de juny de 1978. Club "L'Ancienne Belgique". Brussel·les. Tot està preparat per a un concert de la gira europea d'Elvis Costello; abans, però, actuarà el grup de suport. Els assistents no acaben d'acceptar del tot (per dir-ho finament) el minimalisme instrumental de la banda —ni guitarres, ni baix, ni bateria— i, ja des de la primera cançó, reaccionen amb una considerable divisió d'opinions. La situació no millora amb el pas dels minuts i la tensió entre els dos músics i l'audiència augmenta fins al punt que, poc després de començar l'última peça del repertori (la dramàtica Frankie Teardrop), davant la impossibilitat d'interpretar-la normalment, el cantant —que ja havia tingut un parell d'intercanvis de paraules amb alguns individus— regala als apassionats espectadors un expeditiu "SHUT THE FUCK UP!!! This is about Frankie!!!". Els ànims, però, no es van calmar gaire i els dos músics, sense aconseguir completar el tema, decidiren d'acabar l'actuació i van haver de sortir de l'escenari cames ajudeu-me per a escapar de la pluja d'objectes que començaven a rebre. El públic belga acabava de conèixer els Suicide.
Formats el 1970, Suicide (membres: el cantant Alan Bermowitz, més conegut com a Alan Vega i molt influït per Iggy Pop i Elvis Presley, i el teclista Martin Rev, de nom real Martin Reverby i amb gustos pròxims al jazz de Thelonious Monk i Cecil Taylor) s'havien conegut dos anys abans al centre MUSEUM: The House of Living Arts, un local obert a Nova York amb una beca del State Council of the Arts i que va esdevenir una espècie de punt de trobada d'artistes de la ciutat, alternatius o ja consolidats —Andy Warhol s'hi havia deixat veure— on, a més, feien de vigilants per a intentar mantenir el recinte sota control; Alan Vega hi havia actuat amb un grup d'electrònica primitiva i havia descobert l'aleshores bateria Rev durant una actuació de la seva pròpia banda —Reverend B— també al mateix local. Tots dos eren originaris de Nova York —Vega de Brooklyn, Rev es crià entre el Jamaica Queens i el Bronx— i, com que no tenien gaires recursos, feien servir el local com a base d'operacions per a compondre, assajar i actuar, però també per a viure-hi, ja que no tenien enlloc més on anar. Possiblement, aquestes dures condicions inicials i l'entorn en què es van criar van imprimir-se al caràcter dels dos membres i, com a resultat, els concerts de Suicide (sobretot els primers) no estaven pensats com a espectacles per a entretenir l'audiència. Segons deia el mateix Vega: "El públic ve als nostres shows per a divertir-se i escapar dels carrers, però amb nosaltres és com si no n'haguessin sortit".
Suicide: Alan Vega (amb un cigarret) i Martin Rev (amb ulleres de sol) |
Però el que podem sentir a "The First Album" —disc enregistrat als estudis Ultima de Nova York, segons les versions, en quatre hores o en tres dies, perquè el pressupost no els permetria d'estendre's gaire temps més— és la caixa de ritmes i un orgue Farfisa prestat (i després comprat) sobre el qual Suicide i els productors, Craig Leon i el mateix Marty Thau, van acumular capes i més capes d'efectes fins a aconseguir un so cru, irreal, quasi oníric, i que serveix de contrapunt a l'histrionisme vocal (ajudat per l'ús ocasional d'un estrany eco per a remarcar estratègicament certes parts de la lletra) i escènic de Vega. Suicide ja tenien una certa experiència a l'hora de tocar tots aquests temes (des que havien començat a actuar al CBGB i al Max's) i això també explica la rapidesa del procés d'enregistrament. Descriure els resultats és tot un repte: Synth-pop primitiu? Punk electrònic? Ràbia cibernètica? Vosaltres decidiu.
Ghost Rider és la primera cançó del disc, amb un ritme accelerat, reminiscències dels Stooges i melodies senzilles d'orgue i baix que es repeteixen contínuament, mentre al damunt la veu d'Alan Vega canta una lletra dedicada al famós personatge de còmic en què es van inspirar per a triar el nom del grup (una aventura de Ghost Rider anomenada "Suicide Satan"). Rocket USA és una mena de relat d'un viatge suïcida d'una parella en cotxe per l'autopista, acompanyat de múltiples referències a drogues com el speed. Cheree, dedicada a una antiga xicota de Martin Rev i definida a la lletra com a "My black leather lady", és l'únic senzill publicat de l'àlbum, amb una melodia melancòlica i diverses frases en francès que sonen com una paròdia-tribut-exageració (trieu el que us faci més el pes) del famós Je t'aime moi non plus de Serge Gainsbourg i Jane Birkin. Pel que fa a Johnny, tocada amb una combinació d'acords i notes similar a la d'una cançó tradicional de rock and roll, ens parla d'un individu d'aspecte intimidador a la recerca d'amor, segurament en la seva variant física i de pagament; és el tema més curt de l'àlbum però també un dels més tensos, amb una lletra senzilla i repetida de manera obsessiva per Alan Vega. I just després ve Girl, com si Vega fos l'encarnació del Johnny de la peça anterior i hagués trobat la seva "girl" i intentés, entre gemecs i udols, seduir-la d'una manera gairebé sensual, impressió accentuada pel ritme més pausat de la caixa de ritmes, amb una melodia superposada quasi pròpia d'un cabaret.
Suicide en directe al CBGB's (1977) |
Suposo que no us sorprendré si us dic que no va ser cap èxit comercial. De fet, l'actitud dels Suicide de no fer concerts amb intencions purament hedonístiques i escapistes feia que a Nova York no fossin gaire estimats; i ja no cal ni comentar la rebuda que van tenir a Europa a un festival a Metz (en llur primer concert al Vell Continent) o just després, fent de grup de suport en les gires d'Elvis Costello i The Clash. Així i tot, va rebre algunes crítiques favorables, principalment de publicacions britàniques, on el disc va ser més ben rebut que als EUA. Però (i aquest és un gran "però") l'impacte que ha tingut aquest disc i els Suicide mateixos en les següents generacions no es pot passar per alt. La llista de músics (contemporanis i posteriors) influïts per Suicide és llarguíssima i va des dels, diguem-ne, "sospitosos habituals" —és a dir: representants de diversos corrents de música electrònica, com ara D.A.F. o els Soft Cell, que van presenciar una actuació de Suicide a Edimburg— fins a músics de rock com Ric Ocasek (el líder dels Cars) o Bruce Springsteen. Sí, ho heu llegit bé: al Boss li agradaven els Suicide. Li agradaven tant que fins i tot interpretà en directe una versió de Dream Baby Dream —publicada com a single abans de l'aparició del segon disc l'any 1980— tocant un harmònium. L'admiració d'Ocasek pels Suicide el va portar a produir-los els tres discos següents; el so d'aquests tres àlbums i de l'últim (l'autoproduït American Supreme, publicat el 2002), gràcies a l'ús d'instruments cada cop més avançats, és més complex i més contemporani, però potser una mica menys aspre, menys personal; en definitiva, una mica menys "Suicide".
Suicide, el so electrònic del ghetto |
Ah, i no us penseu que la parròquia de L'Ancienne Belgique va quedar més satisfeta amb l'actuació del cap de cartell, l'Elvis Costello; aquell dia devia estar poc animat i, entre que aleshores lluïa als escenaris un personatge esquerp i malhumorat i que havia vist el tracte que el públic oferí als Suicide, va fer un concert en edició ultrarreduïda de només trenta minuts, sense bisos. El públic, ja bastant esvalotat amb el tractament electrònic de xoc a què havien estat sotmesos al principi, reaccionà amb fúria i ràbia a l'imprevist final vandalitzant les instal·lacions del club. Va haver-hi llançament generalitzat d'objectes, fins i tot càrregues de la policia, amb gasos lacrimògens... A més, alguns assistents van intentar agredir els Suicide quan ja havien arribat al cotxe que els havia de transportar fins a París. Una nit memorable, oi que sí?
Dr. Sampler
Benvolgut Dr. Sampler,
ResponEliminaA l'igual que a Bifurca, t'agraeixo molt l'obrir-me horitzonts envers sonoritats amb les quals no estic acostumat o m'agafen fora de la meva zona de comfort i, en aquest cas, ho has brodat amb aquest fenomenal retrat d'un disc i d'una època molt convulsa, musicalment parlant (sí, sembla mentida, el terratrèmol Punk pel mig, la música disco per l'altre costat, i enmig, i discos també aquell any com "Animals" de Pink Floyd, el "Rumours" de Fleetwood Mac,o l'incommensurable jazz-rock elegant d'Steely Dan amb "Aja", Com sempre, escolto primer el disc i després llegeixo l'article, per no anar i condicionar-me amb apriorismes, prenc alguna nota, i.. caram! amb quina exactitud ho has descrit, el marc del concert de Brussel.les i l'aleshores incomprensió i enuig de l'audiència (en el cas d'Elvis Costello, encara era una mica passarell i inexpert).
Ja he notat a les primeres notes i frasejos quelcom pertorbador, anguniós i transgressor i sí, una atmosfera musical crua enmig de la qual la lletra estratègicament juga també el seu eminent paper.
I recordo que m'he anotat en un paper el mot "Electro-Punk", o "Electrònica seminal" quan he començat a sentir les cançons, si bé no és ben bé ni una cosa ni l'altra. Em quedo amb aquesta actitud musical anti-hedonista que els defineix (vaja amb el CJCB, un lloc emblemàtic, històric i irreptible, una veritable "Masia" del Punk i la New Wawe) i sí, un disc inical ja arriscat però al final un llegat que va deixar petjada, com bé dius (excel·lent, la versió d'Springsteen de "Dream, Baby, Dream").
Les cançons curtes més mogudes, les he trobat instrumentalment una mica redundants,aquests acabaments de cançons apagats en breu temps (tret de la final, "Che", que l'he trobat molt adient), essent els teclats de Rev (vaja, un orgue Farfisa, era, ja em preguntava jo...) de vegades molt distorsionats i amb tota mena d'efectes, i la veu de Vega, peculiaríssima, i amb aquests crits espasmòdics. Et puc prometre de debò que havia anotat "Je t'aime (mai non plus)" de Gainbourg i Birkin, però no pensant justament en "Cheree", captivador, sí, sinó en "Girl", quan sento aquests gemecs de Vega, que semblen sí, això que semblen, i a sobre dient "Girl, You Turn Me On", he, he, o sigui que m'he apropat, i bé, jo també he senit l'angúnia existencial que supura l'estelar "Frankie Teardrop", que sí, he començat a traduir, i ja m'aclaparava, quan sentia parlar de la dona, els fills, uf, complicadeta...
Enhorabona novament per l'article, Dr. Sampler, sobre aquest duet avançat al seu temps i a totes les modes i estils, diria jo. Una abraçada, i fins una altra ocasió!
Moltes gràcies pels comentaris! Imagino que ets el Xavier G., corregeix-me si m'equivoco. Celebro veure que hem tingut impressions semblants a l'hora d'escoltar les cançons i trobar-hi referències o paral·lelismes aquí i allà. Per tot el disc plana una sensació d'inquietud, pertorbadora i angoixant, com bé dius.
EliminaTransgressor ho era també, sens dubte, sobretot per a les orelles dels consumidors acostumats al rock tradicional: només cal preguntar-ho al públic de L'Ancienne Belgique, per exemple... Però bé, moltes grans obres són així, provoquen aquestes reaccions per estar avançades a l'època, i després el temps i/o l'aparició de nous estils les col·loquen al lloc que els correspon. En el cas que ens ocupa, també li ha passat: força incomprès al seu dia, reivindicat anys després, quan ja no es feia estrany veure un grup dalt de l'escenari amb un teclat (o més d'un) com a únic instrument per a acompanyar la veu.
Gràcies de nou i fins a la pròxima ressenya!
L'enhorabona per la ressenya. Feia molts anys que no escoltava aquest àlbum. Realment la dècada dels setanta va ser un període potser no tan revolucionari com els seixanta, però déu-n'hi-do. Quan el model imperant del rock'n'roll començava a presentar símptomes d'esgotament o acomodaticis, alla hi eren un munt d'artistes disposats a fer-se escoltar amb les seves propostes trencadores. En el cas de Suicide demostrant que l'actitud -tan punk com les bandes que pul·lulaven pel Max Kansas City o el CBGB- era tan important com la música i que amb una caixa de ritmes i un orgue podia haver-hi prou per traslladar al vinil la música que aquests dos tenien el cap. No només Ghost Rider té una retirada a Stooges, a mi encara em recorda més Rocket USA -escolta 1969 del primer àlbum de la banda de Detroit- i Johnny, com bé dius,té un aire a rock'n'roll dels 50 passats pel filtre synth dels Suicide. L'autèntic tour de force de l'àlbum, suposo que estem d'acord, és Frankie Teardrop. Aquesta petjada hiperrealista en la línia del que feia un il·lustre novaiorquès, Lou Reed en àlbums com Berlin o Street Hassle i que els connecta amb "el carrer".
ResponEliminaUn àlbum difícil, que requereix diferents escoltes per assimilar-lo. Ressenyes com la teva serveixen exactament per això, com una guia per saber apreciar-lo en tota la seva dimensió. Un cop més, l'enhorabona.
T'he fet cas i he escoltat 1969; tens raó, aquestes dues cançons dels Suicide que mencionaves tenen un aire molt "stoogenc". La peça central del disc és indiscutiblement "Frankie Teardrop"; el seu tema trist és una continuació de la temàtica de discos com "Berlin", amb la història turmentada i tràgica del Jim i la Caroline. Sobre si els 70 van ser tan revolucionaris com els 60 o no... Buf, potser vistos de forma global no, però l'aparició del punk va sacsejar el món del rock, i la música electrònica va avançar molt durant aquests anys, especialment en instrumentació: compara els discos de Kraftwerk o Tangerine Dream publicats a principis i finals de la dècada i el so és clarament diferent, i alhora apareixien discos de nous grups que mesclaven els nous instruments electrònics i les estructures del pop... Però d'això ja en parlarem un altre dia.
ResponEliminaGràcies pels elogis i fins a la pròxima ressenya!