Heaven 17
Tenint en compte que la meva ressenya anterior era sobre l'àlbum Romantic? de The Human League, semblava adequat que (per una qüestió de simetria) la meva següent contribució a aquest blog hagués de ser un disc de Heaven 17, el grup "escindit". I en realitat no és simplement per simetria; els Heaven 17 m'agraden molt i són una de les bandes més importants que van sacsejar la Gran Bretanya durant els primers anys de la dècada dels vuitanta. Per tant, era d'esperar que, en un moment o un altre, decidís de prendre'm un moment per a escoltar tranquil·lament un dels seus discos i parlar-ne; una afició que, en tot cas, us recomano de practicar sovint, tant si heu de preparar una ressenya sobre el disc que trieu com si no.
La primera part de la història ja la vaig explicar fa algunes setmanes. Philip Oakey, Ian Craig Marsh, Martyn Ware i Philip Adrian Wright formen The Human League; però després de l'edició de l'àlbum Travelogue (1980), el grup pateix una forta tempesta interna i es divideix en dos. I ara ens concentrarem en l'altra meitat, la formada per Marsh i Ware: tot just després d'haver d'abandonar la Lliga Humana, els teclistes Marsh i Ware enceten un nou projecte anomenat British Electric Foundation (B.E.F.) que molt aviat editaria una cassette anomenada Music for Stowaways, dissenyada per a ser escoltada amb walkman (al principi, el walkman era conegut al Regne Unit amb el nom de Stowaway; doncs ja ho teniu, "Música per a walkmans"). Però poc després se'ls uniria el cantant Glenn Gregory, a qui ja coneixien d'abans (tots ells són originaris de Sheffield, com els ja ex-companys de The Human League i els més experimentals Cabaret Voltaire), i acabarien formant el grup Heaven 17, un nom que és un homenatge a la pel·lícula de Kubrick La taronja mecànica.
És interessant de comentar l'orientació musical dels Heaven 17: quan van començar a fer música amb Oakey i Wright, la idea era crear un estil pop totalment electrònic, però en ser ja fora del grup, les regles van canviar, els postulats inicials van quedar enrere i aleshores Marsh i Ware (empesos per l'afició comuna que tenien pel funk i el R&B nord-americans) aprofitaren l'ocasió per a donar entrada a instruments fins aleshores proscrits, com ara la guitarra, el baix (responsabilitat del músic de sessió John Wilson), el piano... Fins i tot un saxo! No us equivoqueu, eh? La base encara era molt tecnològica, però el resultat -com ja es va fer palès al senzill de debut del grup: (We don't need this) Fascist Groove Thang- tindria un irresistible regust funky. Ballables, moderns, electrònics (per exemple, part dels sons de percussió vénen d'una primitiva versió de la bateria electrònica Simmons SDS-V) i amb preocupacions político-socials (a la lletra es quedaven descansats criticant el president dels EUA, Ronald Reagan, a qui arribaven a anomenar "Fascist god in motion"): així sonaven els primers Heaven 17.
Els Heaven 17 de 1981. D'esquerra a dreta: Martyn Ware, Ian Craig Marsh i Glenn Gregory |
El disc, fent honor al seu nom, està dividit -físicament i instrumental- en dues meitats: "Pavement" és la primera, on el grup desenvolupa el so anticipat als primers senzills en una combinació que dóna com a resultat un so barroc i luxós; en contrast, les cançons de "Penthouse" són més austeres: electròniques al 100%, constitueixen un pont amb l'estil dels dos primers discos de The Human League i, a més, són deutores dels Kraftwerk més minimalistes. Un petit aclariment lingüístic: en anglès, "penthouse" (a banda de ser el nom d'una famosa revista eròtica) és un pis especial, col·locat sobre la teulada d'un bloc d'habitatges, amb acabats i equipaments de luxe i vistes privilegiades... I, en consequência, molt car. "pavement" és la vorera, però simbòlicament representa els pencaires, els qui treballen a peu de carrer, en contraposició amb els de dalt, els qui manen, que viuen al "penthouse" o treballen als despatxos dels pisos alts. "Penthouse and Pavement" o, dit d'una altra manera, "Luxe i penúria", "Riquesa i pobresa", "Els de dalt vs Els de baix". En definitiva: "Lluita de classes". M'ho sembla a mi o aquest títol és una metàfora sobre el socialisme?
Entre els instruments electrònics que Heaven 17 utilitzaren per a construir el so de Penthouse and Pavement hi ha, a més de la ja comentada bateria electrònica Simmons SDS-V, els sintetitzadors Roland System-100 i JP-4, la (quasi) omnipresent i ultraballable caixa de ritmes Linn LM-1, el Korg MiniKorg 700S o el sintetitzador de guitarra Korg X-911; sí, amics: la fabulosa melodia principal del tema que dóna títol a l'àlbum no està tocada amb un teclat, sinó amb una guitarra sintetitzada! A més la cançó compta amb la veu addicional de Josephine "Josie" James per a acabar de donar-li caliu, i una part solista de baix cap al final on John Wilson mostra el seu domini de l'instrument de les quatre cordes. He dit "solos de baix"? Doncs torneu a escoltar el de Fascist Groove Thang. O el de Soul Warfare (que, a més, conté un curiós so sintètic per a acompanyar el piano i que demostra que els sintetitzadors -un Roland JP-4 en aquest cas- també poden sonar melancòlics). Fins i tot Play to Win té una pista de baix memorable, que si bé no té tant de protagonisme com en les anteriors cançons, també fa sentir el seu slap aquí i allà. Simplement esplèndida, i una de les millors cançons del disc.
Aquí teniu el sintetitzador de guitarra Korg X-911 |
La meva porta d'entrada als Heaven 17 va ser, d'una banda, un apartat a un molt interessant llibre d'història de la música electrònica i, de l'altra, una fantàstica recopilació que el segell Virgin Records publicaria el 1992 amb els grans i no tan grans èxits del grup; aquí ja vaig poder gaudir d'un tast de la trajectòria del trio de Sheffield amb, entre d'altres, els senzills extrets de Penthouse and Pavement i els temes que havien publicat abans. Però en general la recopilació estava concentrada en la faceta més electro-funk-pop del trinomi Gregory/Marsh/Ware i, per tant, descobrir que la segona cara del disc (ja sé que, en l'era dels CDs i els MP3, parlar de cares A o B és una mica irrellevant, però segur que tots m'heu entès) tenia un so tan auster i sintètic va ser per a mi una agradable sorpresa. Analitzat com a conjunt, doncs, el debut discogràfic dels Heaven 17 és un treball de transició, que enllaça el passat més minimalista i "kraftwerkià" de Marsh i Ware amb la línia més pròxima als ritmes ballables que seguirien des d'aleshores.
Curiosament, Heaven 17 van enregistrar aquest primer àlbum als mateixos estudis on tenien lloc les sessions de Dare!, el nou disc de The Human League -recordem-ho, el grup del qual Marsh i Ware s'acabaven de separar-; sortosament, per a evitar tensions, els propietaris van reservar torns horaris diferents als dos grups, per a evitar-los escenes que probablement no serien gaire agradables. I, si bé no tindria les vendes milionàries de Dare!, sí que va ser el primer èxit tangible del trio "celestial" i aconseguiria un meritori número 14 a les llistes britàniques d'àlbums, a més d'algunes crítiques positives. Però, estranyament, els seus senzills fracassaren totalment; ni el tema titular del disc ni The Height of the Fighting (en una nova versió amb arranjaments de metall interpretats per la secció de vents del grup de jazz-funk Beggars & Co) no van superar les posicions més baixes. En conseqüència, Marsh i Ware van decidir d'aparcar momentàniament el grup i de reprendre el "projecte" secundari: així, un any després els B.E.F. publicarien Music of Quality and Distinction, ple de versions de cançons pop dels anys 60 actualitzades tecnològicament i cantades per vocalistes de categoria com ara Sandy Shaw, Billy McKenzie... O el mateix Glenn Gregory, en una espècie de reunió dels Heaven 17, reunió que seria plenament efectiva poc després.
La Linn LM-1, una de les millors caixes de ritmes |
Curiosament, durant el període d'inactivitat dels Heaven 17 entre 1988 i 1996, Martyn Ware va tenir temps de produir als Erasure el magnífic àlbum I say I say I say (1994); deu anys abans ja havia mostrat el seu interès pel treball d'estudi i la tècnica produint-li a la gran Tina Turner un parell de temes del disc Private Dancer, un altre exemple d'excel·lència musical. I a dia d'avui només cal que comproveu l'entusiasme amb què parla dels sintetitzadors que toca en directe i de l'organització dels seus concerts. I és que el Martyn Ware, ja de jove, tenia les prioritats ben establertes; al fantàstic documental Synth Britannia del 2012 (que no l'heu vist encara? Va, reserveu-vos una hora i mitja del vostre temps i gaudiu-ne), Ware hi diu: "Quan era jove vaig haver de decidir entre comprar-me un sintetitzador (el ja comentat MiniKorg 700S) o comprar-me un cotxe de segona mà i aprendre a conduir... I bé, encara avui no sé conduir, però conservo el sintetitzador". Profètic, sens dubte!
Dr. Sampler
Benvolgut Dr. Sampler, tu sí que saps tocar les tecles, i encertar, amb les il·lustrades explicacions que els neòfits musicals en molts temes desconeixem. No desconeixia els Heaven 17, si bé els vaig conèixer i em vaig quedar amb ells arran del magnificent èxit de "Temptation" allà pel 83. Aquest disc en qüestió no el coneixia, ni que provenien de l'escissió de La Lliga Humana (que, musicalment, sempre em van agradar més), ni sabia de l'origen del seu nom provinent de "La Taronja Mecànica". Sí, es nota la querència pels sintetitzadors (a tu també se't nota la querència i l'estima per aquests teclats i sintetitzadors tan prototípics de l'època; i sí, dedicarem, el seu dia, n homenatge a la "Synth Wave" britànica que envaí els 80's.
ResponEliminaNo m'han desagradat pas el saxo, i el baix, virtuós, en algun tema, ans al contrari, a l'igual que les influències funky al tema "We don't need (this fascist groove thang)". No és estrany, aquest moviment antifeixista i anticapilsta si provenien de la zona de Sheffield, baluart de la indústria de l'acer anglesa, i sí, que reflecteix la lluita de classes (és curiós, grups anglesos dels 80's com Frankie Goes to Hollywood o els mateixos The Housemartins, els dards enverinats envers la socitetat que llançaven, i l'èxit, breu però atronador, que van tenir, a la indústria musical de l'època). M'ha cridat l'atenció el tema del sintetitzador de guitarra. A en la primera meitat de la primer dècada dels 2000s va sorgir amb èxit al Regne Unit un meritori grup, Keane, que utiitzava els teclats com a guitarra, aconseguint un so bastant aconseguit, justament quan es reivindicaven la gutiarra i la bateria dels White Stripes.
Notable disc, doncs, el que has ressenyat, del qual m'han agradat, a banda de l'esmentat "antifascist theme" els "Let's Make a Bomb", "Geisha Boys and Temple Girls" i "Height of the Fighting (He-La-Hu), gràcies per l'explicació, ja deia jo que el final de la tornada em sonava a alguna cosa que havia sentit en algun lloc, he, he. I m'ha agradat, que passés per allà Josie James, fenomenal vocalista que apareix en crèdits de discos del fantàstic grup de Jazz i Funk The Crusaders. I celebro, que aquesta gent, el cantant, ja calb, què hi farem, encara faci bolos, no havia reconegut l'esplèndida cantant dels entranyables mid-80's Propaganda. Impagable, per acabar, la confessió de Martin Ware, respecte a la disjuntiva MiniKorg-carnet de conduir.
Gràcies per una altre "masterclass·, Dr. Sampler, i fins la propera"
Per a començar, Xavi G., bon Nadal i moltes gràcies pels comentaris. No és estrany que "Temptation" fos el tema que t'atragués l'atenció sobre els Heaven 17, ja que encara avui és el seu gran èxit (a més de ser una gran cançó); "Penthouse and Pavement" havia tingut un cert èxit al RU però els senzills no havien arribat a les posicions de privilegi de les llistes, i si a casa no havien tingut gaire èxit, es feia encara més difícil d'exportar-los.
ResponEliminaM'apunto el nom dels Crusaders, sempre va bé descobrir nous talents musicals (tot i que "nous" segurament ho són només per a mi) i més si comptaven amb la Josie James com a cantant convidada. Uns altres que també paga la pena recordar són els Keane, amb un format original (cantant + teclista/pianista + bateria) i que van agradar (i em van agradar) molt als inicis del nostre segle, amb temes com "Everybody's changing" o "Crystal ball", per dir-ne només dos. En fi, no ens apartem dels protagonistes de la ressenya, els Heaven 17. Sí, cal dir que sabien fer anar molt bé tot l'arsenal electrònic de què disposaven, i l'entrada de John Wilson i alguns altres col·laboradors va ser tot un encert. I si pots fes un cop d'ull al documental Synth Britannia, molt probablement coneixes la majoria dels artistes que hi surten però paga la pena veure'l i, a més, té alguns detalls humorístics que sempre són ben rebuts.
I, novament, bon Nadal a tu, al Bifurca i a tots els altres col·laboradors i visitants del blog. Fins a la pròxima ressenya!
És curiós com de polititzada va estar la música que es feia a les illes a finals dels setanta i a principis dels vuitanta. Diferents estils de música, el punk-rock dels Clash, l'ska de the Specials o aquesta banda que m'has descobert, els Heaven 17 i el seu synth pop, per citar només uns exemples compartien aquesta visió crítica amb el sistema -capitalisme, racisme...- suposo com una reacció a l'existència del Front Nacional.
ResponEliminaPassant a comentar l'àlbum que ens has ressenyat, és obvi que pels meus gustos prefereixo la primera cara, l'anomenada Pavement. Aquest baix funky de (We don't Need This) Fascist Groove Thang que es passeja omnipresent per tota aquesta primera part de l'àlbum i aquests cors femenins tan "negres" de Penthouse and Pavement, m'han sorprès molt agradablement (és un saxo això que sona o un sintetitzador que imita el so?). Tu ho has dit, funk i R&B, que per les meves oïdes sempre és un port segur. A Play to Win ja em sembla que el so del saxo és un teclat, però no per això perd el groove -em recorda una mica també al Bowie de Young Americans-. La segona cara, Penthouse, no té aquest regust tant "negre", però, així i tot, té bones cançons. Jo destaco la melodia a la tornada de Geisha Boys and Temple Girls i la retirada als Kraftwerk a la ballable Let's All Make a Bomb. Per cert, he escoltat també els bonus tracks i he tornat a gaudir d'aquest baix tan espectacular a Groove Thang.
Un bon disc i, com sempre, una excel·lent ressenya. Moltes gràcies i a reveure Dr. Sampler.
Doncs sí que hi havia molt d'interès per la política en aquella època, segurament derivada de les difícils condicions econòmiques de la Gran Bretanya en els últims anys del laborisme anteriors al triomf de Margaret Thatcher a les eleccions de 1979; d'altres grups com els Throbbing Gristle (representants de la música industrial) també consideraven que la música que feien era un comentari a la situació política d'aleshores.
EliminaSobre la música, celebro que t'hagi agradat. M'imaginava que les cançons amb més presència del baix i la guitarra et cridarien més l'atenció, però com bé dius hi ha bones cançons a totes dues cares. Diria que en el cas de Play To Win la melodia solista que hi ha a meitat de la cançó és un sintetitzador convencional, però bé, durant molt de temps també pensava que el solo de Penthouse And Pavement era un teclat i resulta que era una guitarra sintetitzada (a propòsit, hi ha sintetitzadors amb la interfície d'un clarinet anomenats Lyricons, aquí en tens un exemple: https://www.youtube.com/watch?v=IejsbCVSC9c). En tot cas, Penthouse And Pavement és un molt bon disc, una bona introducció al so dels discos que Heaven 17 editarien més endavant, i amb cançons de mèrit.
Bon any nou a tu i a tots els col·laboradors i lectors del blog!