Pink Floyd
El podeu veure vosaltres mateixos a la xarxa en un vídeo penjat fa uns dies. És Roger Waters destrossant Marc Zuckerberg per haver-se atrevit aquest a demanar-li permís per utilitzar Another Brick in the Wall (Part II) a la nova campanya de Facebook/Instagram. Admeto que, igual que l’audiència que l’escoltava en un acte de suport a Julian Assange a Mèxic, he rigut una bona estona escoltant Waters dient-li el nom del porc -fuck you, prick, no fucking way, idiot, bullshit...- al tal Zuckerberg. Waters potser ja no té l’aspecte d’aquell cabronàs autoritari i arrogant, aquell malson que van haver de suportar els que alguna vegada van treballar amb ell, com ara els seus companys de Pink Floyd, Gilmour, Mason i Wright. O el director de cinema Alan Parker, que va accedir a dirigir la pel·lícula de The Wall i va acabar fastiguejat de l’experiència titllant Waters de dictador. No, l’exlíder de Pink Floyd, als seus quasi setanta-vuit anys -molt ben portats per cert- s’assembla més a un vell rondinaire, però que en comptes de quedar-se a casa amb les sabatilles i vora la calefacció, continua en actiu i disparant a tort i a dret contra les injustícies del món. Waters continua igual de lúcid, incisiu i compromès que quan signava discos tan excelsos, tan eterns com The Dark Side of the Moon (1973), Wish You Were Here (1975), Animals (1977) o l’escollit d’avui, The Wall (1979).
Sóc dels que reivindico el component immediat del rock and roll, la senzillesa i un cert punt d’intranscendència, de no prendre’s a si mateix massa seriosament. Ho deia en l’anterior ressenya, quan parlava de Little Richard. Però el rock també és un vehicle per experimentar musicalment i per expressar idees i conceptes -o almenys fer-ho d’una manera més poètica o més elaborada- que tenen a veure amb el més profund de la nostra existència. El que diem les grans preguntes, el sentit de la vida, la mort i totes les qüestions existencials que en un moment o altre de la nostra vida han aparegut. D’això i de molt més va The Wall.
És irònic que la lletra de Dogs, tema del disc Animals (1977), contingui el següent vers: «Who was trained not to spit in the fan?» Que traduït ve a dir, qui va ser entrenat per no escopir al ventilador? És clar que fan també es pot traduir per això, fan, aficionat. Doncs és el que va fer Waters, escopir un pesat que no parava de cridar i fer l’idiota a primera fila en un concert a Montreal. Va ser durant la gira americana d’Animals el mil nou-cents setanta-set, i aquest incident és la gènesi de The Wall. Waters, que va definir aquella gira com una de les pitjors experiències de la seva vida, va començar a reflexionar sobre la incomunicació cada vegada més gran entre la banda i el públic que assistia als seus concerts. Durant els mesos següents la cosa va anar expandint-se i desenvolupant-se, incorporant elements autobiogràfics i també de Syd Barrett primer líder de la banda que aviat abandonà per problemes mentals. Fins que Waters va presentar a la resta de la banda la història de Pink, el protagonista, un nen que arriba a estrella del rock, però que a cada revés que pateix pel camí va col·locant un maó en el mur, una manera de protegir-se fins que acaba totalment incomunicat del món exterior, abandonant-se a la bogeria i les pulsions autodestructives.
Titelles gegantines en la representació en directe de The Wall |
I és que pel que a mi respecta, i a diferència d’altres casos, àlbum i pel·lícula són indissociables. Són un tot i això és així primer perquè només n’hi ha un parell d’anys de diferència entre un i altra, el film està rodat amb el disc encara calent i segon, no ens enganyem, pel control absolut de Waters del producte. Que li diguin al pobre Alan Parker que va haver de patir de valent discutint cada escena amb el líder de Pink Floyd. Ara, si us pregunteu si The Wall hauria estat el mateix fenomen sense la pel·lícula la meva humil opinió és que rotundament sí. La raó? Les cançons. Aquesta imbatible col·lecció de temes perdurarà pels segles dels segles.
Des de la majestuosa i guitarrera introducció de In the Flesh? el repàs a la infància de Pink és tan brillant… Com no emocionar-se amb l’aparició de la figura de la mare protectora a The Thin Ice i sobretot amb la bellíssima Mother? Com no empatitzar amb el dol per la pèrdua del pare a Another Brick in the Wall (part I) «Pare, a banda d’una foto a l’àlbum familiar, què més m’has deixat?»(clarament autobiogràfic, Waters no va conèixer el seu pare, mort a la Segona Guerra Mundial quan ell tenia mesos) o compartir la indignació pel sense sentit de la guerra a Good Bye Blue Sky «Per què hem de córrer al refugi quan ens van prometre un món nou?». Ara que el plat fort d’aquesta primera etapa de Pink és Another Brick in the Wall (part II). Un hit single número u a tot arreu, una corrosiva (i polèmica al punt de ser censurada en països com Sud-àfrica) crítica als sistemes educatius que en l’aguda mirada de Waters despersonalitzen, uniformitzen i castren la creativitat de la mainada.
A veure un moment perquè estic parlant tota l’estona de Roger Waters i no estic sent just amb David Gilmour. Cert que a aquelles alçades Waters dirigia Pink Floyd amb mà de ferro, entre altres coses perquè era ell qui tenia les millors idees i les millors cançons, però afirmo que The Wall no seria el mateix sense les contribucions del guitarrista. Gilmour només comparteix crèdits en tres cançons de l’àlbum, totes excel·lents: la rockera i lúbrica Young Lust «I need a dirty woman» , la paranoia feixista de Run Like Hell o l’opiàcia Confortably Numb, la qual pel meu gust és el punt àlgid del disc. És que canta, sol o amb Waters -que bé que es compenetraven aquest parell en les parts vocals, la veu profunda de Gilmour funcionava de meravella en les parts més melòdiques mentre Waters més histriònic s’encarregava de les més teatrals; llàstima que acabessin com gat i gos- un terç de les cançons de The Wall, i sobretot perquè la lliçó magistral de guitarra que dóna al llarg del disc és de les que valen per tota una carrera. Que poc necessita, només una nota sostinguda, per expressar la sensació devastadora d’abandó que pateix Pink a Don’t Leave Me Now, o la desesperança a Hey You quan ja d’adult, Pink, no troba la sortida del mur que ell mateix ha construït per protegir-se. Però a és a Confortably Numb on Gilmour deixa anar el solo de la seva vida, el que té enamorats a legions de fans de Pink Floyd, tan perfecte que un no voldria que acabés mai. Confortably Numb és segurament el millor tema del disc- Pink està tan deprimit i en estat catatònic, incapaç de sortir a l’escenari. Cap problema, el metge li xuta una dosi per revifar un cavall- i en paraules de Gilmour el darrer tema que ell i Roger Waters foren capaços de treballar conjuntament, encara que pel que sembla van lluitar amb el ganivet entre les dents fins a acordar la versió final.
El professor malvat. Malson de la infantesa de Pink |
Finalment a The Trial Pink compareix a judici. El jutge és el seu inconscient qui fa desfilar tot allò que li ha fet mal a la vida «l’acusat va ser atrapat in fraganti mostrant sentiments humans» i totes aquelles persones a les qui ha fet mal. El mestre, la mare, la dona… una peça genial cantada per Waters impostant la veu de cadascú dels personatges i musicada com una opereta. La terrible sentència arriba per boca del jutge: «ja que has revelat la teva por més profunda, et condemno a exposar-te davant dels altres: Enderroca el mur». Aquesta darrera frase es repeteix implacable, fins que un gran terrabastall ens indica que el mur ha caigut. La pau arriba en forma d’epíleg amb Outside the Wall, quasi una cançó de bressol que emet un missatge ambigu, jo vull pensar que és d’esperança, però Waters mai ha volgut desvelar el seu significat.
Com passa sovint quan es publica una obra mestra, The Wall va ser rebut amb hostilitat per alguns, amb entusiasme per altres i també amb perplexitat per bona part de la crítica musical. Qui ho va tenir clar va ser el públic. The Wall, tot i ser doble, és un dels discos més venuts de tots els temps (entre vint i trenta milions d’exemplars segons les fonts). Tot aquest èxit, però, no va poder ocultar la realitat. La banda com a tal, ja era morta. No musicalment és clar, però sí com a quatre músics disposats a treballar conjuntament per tirar endavant. Durant les sessions d’enregistrament de l’àlbum Waters havia expulsat al teclista Rick Wright perquè segons ell no s’hi esforçava prou -va plantejar que si no el feien fora, el disc no sortia- i Gilmour i Mason van callar com putes.
Waters, Wright, Gilmour i Mason contra el mur |
Després de The Wall va venir la pel·lícula homònima, guanyadora de premis i elogis que, encara que com he dit per mi és indissociable amb el disc, mereix una ressenya a banda. Com la mereix el que va ser el darrer disc de Pink Floyd, The Final Cut (1983) i tot el que va venir després. La Tercera Guerra Mundial amb Waters abandonant Pink Floyd i declarant la mort de la banda i Gilmour i Mason decidits a continuar endavant. Judicis, sentències, insults i ofenses vàries a través de la premsa… un espectacle per sucar-hi pa des del punt periodístic però dolorós pels milions de fans de la banda. Potser de totes aquestes coses i més, com el disc amb el qual Pink Floyd retornaren ja sense Waters i amb Gilmour liderant la banda, A Momentary Lapse of Reason (1987) i el concert de Barcelona al ja desaparegut estadi de Sarrià on per primera vegada actuaven a casa nostra (jo hi vaig ser!) en parlarem un altre dia. Jo, o el company Atolón, si sóc capaç de convèncer-lo…
Bifurca
Siempre muy interesantes y con tu estilo particular tus artículos, Bifurca, como en el caso de hoy con Pink Floyd y "The Wall". Estoy de acuerdo contigo en que en 1979, la banda británica ya no estaba todo lo unida que se pudiese desear y por eso, para mí personalmente, su impresionante periodo de 1967 a 1977, es más atractivo y más creativo que "The Wall" y los LPs que sacaron después los geniales Floyd; aunque éstos fueran tan aplaudidos por el gran público. ----Felicidades por tu objetivo y, a la vez, fantástico artículo, Bifurca, sobre uno de los mejores grupos de la historia del rock.
ResponEliminaGràcies pel comentari, Txus.
EliminaEl cert és que sempre se m'han resistit els primers discos de Pink Floyd, tot i valorar l'originalitat i la capacitat d'experimentació.
El meu període favorit comença amb Atom Heart Mother. De fet inclouria Meddle en la llista dels "intocables" si no fos perquè els temes que acompanyen els fantàstics One of these Days i Echoes són molt fluixos.
Però ja se sap, cada fan és un món.
Benvolgut Bifurca,
ResponEliminaM'has agafat aquesta vegada molt desprevingut amb aquesta obra tan coneguda,de referència per a tota una generació, milionària en vendes (en efecte, essent doble, té mèrit, ja que és difícilment trobable a baix preu), objecte de nombroses monografies, venerada iconografia i simbologia, amb significands políticosocials i d'exaltació i d'autodestrucció, i bé, en el seu moment, no tant, perquè no es podia representar massa vegades, però que fa més d'una dècada va revisitar Waters amb escreix a les seves gires en solitari. No en va, era, efectivament el seu "The Wall" (caram, quin emprenyament, sí, amb Zuckerberg). Molt bo, el vídeo d'"Another Brick in the Wall"(amb els solos irregulars de Gilmore, m'agrada més la versió de "Delicate Sound Of Thunder".mira, avui l'he vist, al David, amb altres glòries de la guitarra en un DVD de 2004 de concert d'homenatge a la inigualable guitarra Fender Stratocaster (sí, la que cremà Hendrix), pel seu cinquantè aniversari). Molt bon guitarrista, per a mi, Gilmore, molt destre, i sí, Txus (una abraçada, mestre), l'etapa 67-77, és la més creativa i experimental, i potser també grandiosa amb cims com"Dark Side.." i "Wish You Where Here", però "The Wall", és "The Wall", també, i paradigma d'obra conceptual, i sempre tindré especial querència per temes com "Another Brick in the Wall part II", "Mother?". "Hey, You", "Comfortably Numb" o "Run Like Hell" (que aquí es va traduir com "Callejón infernal", el senzill). Vaja, Bifurca, vas anar a Sarrià, ei, el 88? Ja em recordo, com sobrevolava el porc gegant "Algie" (no sé si el malaurat Jordi Tardà en tenia un...) per l'estadi (no, jo no hi era, però no m'hagués importat en absolut i coneguts hi van anar. Enhorabona, i sí, a veure si pots convèncer "Atolón" perquè digui la seva. Fins a una altra ocasió!
Sí, vaig estar a Sarrià l'any 1988.
EliminaUn concert memorable encara que no exempt de polèmica si llegim les cròniques de l'època. De què es queixaven els saberuts crítics musicals? Doncs de l'espectacularitat del show, la il·luminació, els porcs voladors i els avions estavellant-se a l'escenari. Deien que si la cosa continuava així, aviat podrien prescindir dels músics a l'escenari i substituir-los per actors, o més encara per robots!
Pobres ingenus, no podien imaginar-se el que havia de venir... encara es van quedar curts amb les seves elucubracions...
I jo? No tinc paraules per explicar les emocions d'aquell concert. Estàvem allà asseguts a la gespa i vam sentir un so que no sabíem d'on venia perquè venia de totes bandes, va començar com una remor d'ocells que anava apujant la intensitat i que ens va obligar a mirar cap a l'escenari. Allà estava Gilmour, puntejant Shine On You Crazy Diamond. No oblidaré aquells moments mentre visqui.
Sí, els crítics avui, amb els hologrames actuant, a veure què dirien. Sí,deu ser impressionant escoltar Shine On You Crazy Diamond en viu trobant-te tu mateix al concert. Jo tinc el vídeo oficial que van treure d'aquella gira,el "Delicate Sound of Thunder", però fa poc vaig veure que reeditaven el cd +dvd de luxe, amb més temes inicialment no inclosos a l'àlbum en directe de la gira del 88. Sí, l'escenografia dels Pink Floyd sempre ha estat un dels punts forts, com després també es va veure a la gira "Pulse", aquella capsa amb el Led vermell que no s'apagava mai, en record de la gira que van fer per presentar "The Division Bell". Privilegiat, Bifurca.
ResponElimina