dissabte, 6 de gener del 2024

New York

New York (Sire 1989)
Lou Reed

Començo fent la pregunta que ja vaig fer fa uns mesos al twitter. És New York el millor disc de Lou Reed en solitari? Estic segur que molts aficionats i seguidors del nostre home saltaran automàticament recordant-me les excel·lències de l’exitós Transformer (1972) o del prestigiós Berlin (1973). Altres argumentaran que indiscutiblement és Rock 'n' Roll Animal (1974), i jo tindré fàcil resposta dient que els discos en directe estan exclosos. Hi haurà que es decantarà pel més assequible i pop Coney Island Baby (1975) -sobretot, penso, per la incommesurable balada del mateix títol, encara que jo sóc més del verinós Kicks- i n’hi haurà que preferiran el retorn al Reed més mordaç i corrosiu que fou el seu darrer gran disc dels setanta, Street Hassle (1978). A tots ells els diré, d’acord, grans, imprescindibles àlbums -i encara em deixo una debilitat personal, Sally Can’t Dance (1974)- però definitivament, New York és el meu preferit.

Un aspecte important és el judici que sobre l’art atorga el temps. M’explico, quan es va publicar New York, Lou Reed ja era un mite. La seva carrera discogràfica tenia ja dues dècades i havia fonamentat la seva llegenda primer amb els seus discos amb Velvet Underground a finals dels anys seixanta i després durant els setanta amb els clàssics que he mencionat abans. Un mite, sí, però en hores baixes -la seva producció als vuitanta havia estat mediocre, només salvaria The Blue Mask (1982)- i pocs donaven un duro per ell. I quan ningú no n’espera res, es treu del barret New York, un àlbum que deixa en xoc a la parròquia. D’acord, el disc és aclamat de manera universal, però ningú s’atreveix a posar-lo a l’alçada de Transformer o Berlin. Per què? La meva teoria és que no havia passat prou temps per tenir perspectiva. En 2024, sí. Trenta-cinc anys després -fixeu-vos, entre Transformer/Berlin i la publicació de New York no hi havien passat ni la meitat - permeten confrontar-los de tu a tu. Quin rotllo que us estic fotent per convèncer-us que continuo pensant que guanya New York, eh?

Que un artista com Lou Reed publiqués un àlbum amb el nom de de la seva ciutat ja era indicatiu que alguna de grossa anava a fer. Reed és a Nova York, el que James Joyce a Dublín o Toulouse-Lautrec a París. Són binomis indissociables, simbiosi perfecta entre ciutat i artista. La ciutat dels gratacels ha estat d’una manera o altra sempre present en gairebé tota la seva obra. Així que no era estrany que, com si fos un full d’instruccions, Lou recomanava en la promoció escoltar New York com qui llegeix un llibre o es mira una pel·lícula. Sí, amics, New York és el que es podria dir un àlbum conceptual, on les cançons vindrien a ser esbossos que retraten històries que tenen com a marc la seva ciutat. Per il·lustrar-ho gràficament, imagineu-vos l’àlbum com una làmina de 13 Rue del Percebe -sí, tenia ganes de retre un petit homenatge al desaparegut mestre Ibáñez, què passa?- on cada vinyeta és una petita història, tot i que aquí no hi ha humor -o molt poc- sinó realisme social i la crua poesia/prosa urbana que és marca de la casa d’un dels artistes definitius del s. XX. Si l’Acadèmia buscava un músic per atorgar-li el Nobel de literatura, en cas de no haver existit Dylan, Reed seria l’opció més fiable.

Si no sabeu on gastar els diners, teniu la reedició de 2020 amb 3 CDS, 2 LP i 1 DVD.
Així que amb un so robust, instrumentació bàsica guitarra-baix-bateria i les guitarres en primer pla, Mr. Reed va desgranant amb la seva veu greu i inconfusible, petites cròniques de la seva estimada ciutat. Amb el peculiar fraseig i característica habilitat per anar col·locant les paraules precises, com un pintor amb quatre pinzellades, és capaç de narrar-nos a Romeo Had Juliette la història d’amor de dos adolescents enmig de la misèria dels barris fotuts, la violència i el crack. Descriure’ns, com si fos un observador ubicat en un racó de l’habitació de la pensió -”ell mira per una finestra sense vidre, envans fets de cartó”- on Pedro somia la manera d’evadir-se, de fugir de la merda que l’envolta, encara que sigui cercant el paradís artificial de la droga -”Compto tres i puc desaparèixer i volar, volar lluny-” en aquest single magnífic que és Dirty Blvd.

Pot semblar que Reed pren distància quan canta aquests temes en tercera persona, però quan de debò traspua emoció és quan ho fa des de dintre de la història. Halloween Parade és potser la meva favorita del disc. Aquesta desfilada de disfresses molt popular a la ciutat, serveix perquè, des de la descripció perfecta de l’ambient que s’hi respira i els personatges que la integren, el nostre home recordi els que ja no hi són -”no sentirem mai més les seves veus”-, víctimes dels estralls de la SIDA i l’absència d’algú especial -”aquesta celebració em deprimeix, sobretot perquè ja no ets aquí”- en primera persona.

No us preocupeu si quan uns parlo de New York trobeu a faltar el Lou Reed irreverent i cabrejat, vaja, amb aquella mala llet que també el caracteritzava, perquè no l’ha perduda. La primera andanada contra l’autocomplaença i les paraules buides dels polítics ve amb la hard rockera There Is No Time. A Good Evening Mr. Waldheim dispara amb bala contra objectius amb noms i cognoms, com el mateix Waldheim, exsecretari general de l’ONU i amb passat nazi, el reverend demòcrata Jesse Jackson i fins i tot el Papa de Roma. Rudolph Giuliani, l’alcalde de la ciutat d’aquell moment, també rep a la jazzística Sick of You. Ningú no escapa a l’esmolada llengua de la criatura de Manhattan.

L'entrada del concert al Velòdrom d'Horta de la gira europea de New York
(no és la meva, qui sap on para)
Una crítica que es pot fer a New York és que és molt un disc del seu temps. Per les seves cançons circulen noms propis, l’alcalde Giuliani, el militar Oliver North, el reverend Jesse Jackson, Kurt Waldheim, el telepredicador Jimmy Swagarth - un altre hipòcrita que va protagonitzar un bon escàndol i amb qui passa comptes a Strawman- que al seu moment eren vigents, però un oient que ara s’acosti al disc, al marge de gaudir de la música -que aquesta sí que és atemporal- pot perdre’s alguna part de la història. De totes maneres, si exceptuem aquests casos puntuals, l’àlbum no és que aguanti bé el pas del temps, es revalora a cada escolta. Reed fou un visionari, un cronista del seu temps, un observador capaç de retratar el seu entorn i posar el dit a la nafra amb les seves cançons. L’abús infantil a Endless Cicle, l’ecologisme a Last Great American Whale, la violència interracial de les bandes juvenils a Hold On, el drama dels sense sostre a Xmas in February, són, per desgràcia temes que a avui dia continuen plenament vigents. Dime Story Mistery, el tema escollit per tancar l’àlbum, i que compta com invitada Mo Tucker -ex Velvet Underground- és un emotiu comiat a Andy Warhol, un altre personatge clau en els inicis de la carrera de Reed, com a mentor d’aquella banda mítica.

Ja he comentat alguna vegada que vaig tenir la sort de veure a Lou Reed en aquella gira. Fou al Velòdrom d’Horta, aquell mateix any 1989. Però el més important va ser que aquells anys vaig assistir a tot un renaixement artístic del mite. New York no fou flor d’un dia -"un paloma no hace verano", que diria el mestre Cruyff-, poc després vindria Songs For Drella (1990) àlbum sencer dedicat a la memòria d’Andy Warhol i fet a mitges amb John Cale -l’altra ànima de Velvet Underground fins que Reed el va fotre fora de la banda-. Magic and Loss (1992) un altre àlbum superb que està a altura dels millors seria el següent i em donaria l’oportunitat de tornar a veure Reed, aquesta vegada amb americana blanca al Palau de la Música. Encara el vaig veure un parell de vegades més, però això ja serà per un altre dia. Com he començat? Ah sí, que New York és el seu millor àlbum. Bé, potser això va per dies, perquè mentre escric això estic escoltant Transformer i ara… no sé jo… Haureu de decidir vosaltres quin us agrada més, tot i que tampoc té gaire importància. Ben mirat, per quin motiu hauríem de triar?

Bifurca

8 comentaris:

  1. Recordo una crítica que es va fer a aquest àlbum que no n'hi havia per a tant, que el "New York" no tenia res a fer amb qualsevol disc d'en Lou dels 70, la típica crítica de cultureta nostrat (aquí faig un incís, són el pitjor aquesta fauna, són l'arquetip d'escriptor frustrat que van preconitzant que qualsevol temps va ser millor, però a part, són uns incultes, el que si són experts és en palles mentals i crear-se mons paral·lels). Per a mi, és un dels millors discs dels 80, per cert, que aquell any que tancava la dècada va ser ben fructífer per les velles glòries (Tom Petty, The B-52'S, Neil Young, etc). Recordo molt bé un concert especial que va emetre a propòsit del treball d'en Lou, màgia en estat pur. I si em permets, el que va arrodonir aquella triada que anomenes va ser el darrer concert de la Velvet a París. Salutacions i felicitacions per l'article!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Tens molta raó, company.

      De crítics musicals n'hi ha de tot i alguns excel·lents, però sí, n'hi ha uns quants que són insofribles. Uns perquè juguen a ser "enfants terribles" mirant d'anar a la contra sistemàticament, i altres perquè sembla que s'informen per la Wikipedia. Per això parlo de com és d'important la perspectiva. No crec que algú amb un mínim de criteri valori a la baixa New York a hores d'ara.

      És clar que sí, la reunió de Velvet va ser la cirereta a aquell període tan inspirat de Lou Reed. Una llàstima que no passessin per casa nostra. Fins i tot Set the Twilight Reeling (1996) tenia grans moments.

      Jo també recordo aquell Sputnik (estaria bé recuperar un programa així tot i que veient el nivell dels "gestors" de TV3 ho trobo impossible) amb el concert de New York i entrevista amb Lou on parlava de la seva carrera en solitari. És possible que estigui al youtube?

      Gràcies pels comentaris i que tinguis un bon any 2024.

      Elimina
  2. Enhorabuena, Bifurca, por tan impresionante artículo, el cual está plasmado con tu personalidad escritora y añadiré que tanto tú, como tú colaborador Xavi G., siempre tenéis un alto nivel de redacción. Admirable también la descripción que hiciste del estupendo cancionero de este año 1989.--- En mi modesta opinión "New York", es uno de los mejores discos de toda la carrera de Lou Reed (bastante de acuerdo contigo) solo que bastante lógicamente, este álbum del 89, del grandísimo Lou Reed, suena distinto y más moderno (ni mejor ni peor) respecto a sus obras maestras de la primera mitad de los años 70 ( no te dejaste de nombrar ni una de las buenas de Reed de su época setentera, Bifurca: ben fet).---- Además, estoy muy de acuerdo contigo con lo que dijiste del buenísimo LP "Sally Can't dance"; para mí, un discazo, prácticamente a la altura de todos los comentados (aunque incluso el mismísimo Reed se auto-criticara duramente por ese álbum). Muy completa entrada la tuya sobre el enorme e histórico Lou Reed ( paisano, por cierto, de de unos de los mejores grupos de la historia como son Steely Dan y de los cuales te dejo un par de links de artículos que hice sobre dos de sus canciones más rockeras y de los cuales te recomiendo no te pierdas sus fabulosos discos de letras "thrillerescas"; algo influencias además por el propio "newyorker" Reed; entre otros como también Dylan o el escritor W. Burroughs) ;-)
    1) https://www.scienceofnoise.net/canciones-perfectas-dont-take-me-alive-de-steely-dan/
    2) https://www.scienceofnoise.net/canciones-perfectas-bodhisattva-de-steely-dan/
    ------------Un saludo de Txus.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Gràcies pels comentaris i pels enllaços, els hi donaré un cop d'ull i, aprofitant l'avinentesa, faré una repassada a la discografia de Steely Dan.

      M'alegra veure que no sóc l'únic que aprecia Sally Can't Dance, malgrat que sempre ha estat menystingut per la crítica, començant per ell mateix. Probablement, el disc menys bo de Lou dels setanta sigui Rock'n'roll Heart (1976). Com va dir Ignacio Julià, al seu costat Sally Can't Dance és Blonde on Blonde, ha, ha, ha.

      Salutacions i fins a una altra.

      Elimina
  3. Gràcies Bifurca, per fer-me revisitar aquest fenomenal i imprescindible disc (millor, sí, que els seus anteriors vuitanters) i ben continuat, sí, el reconeixement, amb "Songs for Drella" i "Magic amb Loss". No entro en les comparacions setanteres perquè no domino tant aquest gran poeta i cantautor rock. El disc, sí, robust i conceptual, on no sobra ni falta res, guitarrer i frenètic quan s'escau, i més calmós i poètic en altres moments, i on no falta mordacitat i diatriba (no al nivell de "Take no prisioners", però bé, si que els fa un bon repàs als qui té el dit ficat a l'ull) En qualsevol cas, una oda personalíssima i irrepetible a la seva benvolguda ciutat i uns personatges que tan bé coneixia.
    M'ha agradat molt el comentari sobre la perspectiva que el temps dona (a mi no m'ha calgut revaloritzar-lo, conservo la impressió inmaculada que en el seu moment d"aparició em va causar),la diatriba "loureediana" que has compartit sobre la tribu de crítics musicals endiosats en "les seves veritars", i la complicitat wnvers el traspasar -i infrahomenatjat" Francisco Ibáñez. Salutacions a fidels seguidores con el sempre amable i considerat Txus Iglesias, a la resta de magnífics comentaristes i col.laboradors, i a tu, perobrir-nos aquest portal on delectar-nos i compartir bons moments amb tu.Fins una altra ocasió, i sí, que torni l'Sputnik del Santi Faro, he, he.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Gràcies pels comentaris, Xavi.

      Només dir-te que si t'agrada Lou Reed i ja coneixes Transformer i Berlin, no pots deixar passar Sally Can't Dance, Coney Island Baby i Street Hassle. Per mi són imprescindibles (no importa que Lou s'hagi cagat varies vegades en Sally...).

      Elimina
  4. Faltava un disc molt important a l'hora de repassar l'obra setantera del Lou... Sí, el sorprenent (dit sense ironia) "Metal Machine Music"; segur que ben pocs s'esperaven que fos capaç de fer un disc com aquell. De la seva collita durant la següent dècada, és cert que "The Blue Mask" va ser un retorn amb majúscules, però "Legendary Hearts" també és digne de ser destacat, com també "New York", és clar; una oda a aquesta ciutat que, segons ell (i llegit a un especial publicat al suplement dominical d'un famós diari), duia a l'ADN.

    Recordo haver llegit a una biografia seva ("The Life", de Mick Wall) que quan Fred Maher s'atreví finalment a proposar-li a Reed de ser el productor del nou disc, al principi no estava gaire entusiasmat amb la idea, però va acceptar de fer una prova amb la cançó "Romeo had Juliette"... I li agradà tant que acceptà que Maher fos el nou productor. A més, Reed insistí a no tocar "Romeo had Juliette" i conservar-la tal i com l'havien enregistrada. No li van fer cap retoc, ja estava bé així, i així es va quedar.

    Una gran ressenya per a un gran àlbum. Fins a la pròxima!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Ha, ha, ha, no creguis que m'havia oblidat de Metal Machine Music -ja saps que vaig ressenyar-lo- però no vull que la gent em posi a parir per recomanar-lo. Mai he arribat a escoltar-lo sencer, diria que amb cinc minuts en vaig tenir prou, però valia la pena parlar d'ell perquè hi ha una història al darrere. La història de com Lou Reed envia a prendre pel sac la indústria discogràfica i de passada els seus fans. I és que amb Lou no s'hi juga, ha, ha, ha.

      Legendary Hearts té els seus moments i The Blue Mask és un molt bon disc. Desconeixia aquesta història al voltant de la producció de New York. Ja imagino que calia tenir valor per postular-se a produir un disc de Lou Reed, tot i que ja no era el ionqui salvatge dels setanta, el geni el va conservar fins al darrer dia. No cal dir que va encertar; a banda de ser un disc excepcional, New York sona de meravella.

      Gràcies pel comentari Dr. Sampler, i fins a una altra.

      Elimina

Evidentment, els insults, i comentaris que no tinguin res a veure amb el tema, no es publicaran.