dissabte, 7 de gener del 2023

Springtime in New York 1980-1985

The Bootleg Series Vol. 16
Springtime in New York 1980-1985 (Columbia 2021)
Bob Dylan

Qui m’havia de dir que trenta anys després de comprar la primera entrega de les Bootleg Series de Bob Dylan, encara hi seria aquí, gaudint tant o més que el primer dia amb cada nou lliurament. Doncs sí, aquell primer capítol que era The Bootleg Series Vol. 1-3 (1991), aquell box set amb tres cds, fou tota una revelació. Dotzenes de cançons inèdites, versions alternatives, temes en directe i altres rareses enregistrades al llarg dels primers trenta anys de la carrera del Mestre, que eren només un tast d’allò que havia de venir amb el temps. Una fascinant porta oberta a un univers que corria paral·lel a la discografia oficial de Bob Dylan, una invitació a descobrir la part submergida de l’iceberg que constituteix l’obra inabastable del geni, més enllà de la desena de cançons que van a parar a cada àlbum publicat. I una picada d’ull a l’aficionat del tipus “ni imagines tot el que tinc guardat als arxius”.

En realitat alguna idea sí que ens fèiem de què hi havia, gràcies als discos pirates -bootlegs- que han acompanyat des de sempre als fans, aquells que no ens conformàvem amb les molles tot i que sabíem que el pa sencer era un impossible. Sabíem que havia molt més material -i de qualitat, no morralla inservible com sovint és el cas amb altres artistes- que Dylan guardava. Algunes coses es filtraven i arribaven al mercat de forma il·legal i altres romanien en algun calaix. En algun moment, Dylan, o millor dit la gent que l’envolta, perquè pel que se sap ell només dona el plàcet a cada volum, va decidir que era l’hora de començar a publicar tots aquests tresors amagats de manera oficial, detallada, sistemàtica i amb qualitat sonora òptima. Pel que a mi respecta, musicalment parlant, és el més semblant a anar trobant bocins de l’arca perduda.

Gràcies a The Bootleg Series, amb aquests bocins hem pogut, si no completar el puzle, sí trobar algunes peces que ens han ajudat a copsar la dimensió d’una obra monumental, aquella indetectable, que vola per sota el radar i que m’atreveixo a dir que és tan important com la que mostra a la seva discografia oficial. Potser exagero perquè els àlbums i les cançons que Dylan ha publicat al llarg de la seva vida són les que han cimentat la seva llegenda, però, deixant de banda els discos pirates, com si no hauríem pogut escoltar els centenars de cançons que dormien als arxius, moltes d’elles de manera incomprensible? Com si no hauríem tingut accés al procés de gestació de discos, alguns claus en la seva obra, altres revalorats en saber com sonaven originalment? I que me’n dieu de concerts històrics? Sigui tot sol amb una guitarra i una harmònica a les beceroles de la seva carrera com el del Carnegie Hall el 1964, o acompanyat amb una banda itinerant com si fos un espectacle circense amb la Rolling Thunder Revue el 1975. Per no parlar de l’històric concert de Manchester el 1966 on un espontani va cridar-li “Judes” per tocar electrificat. De tot això i més hem pogut gaudir en tots aquests volums de les Bootleg Series.

I vet aquí que arriba el capítol 16, Springtime in New York 1980-1985. Abans de res, he de dir que el que comentaré aquí és l’edició estàndard de 2 cds (agrairia a Sony el detall de fer-me arribar a casa l’edició deluxe de 5 cds, stop). Aquest nou volum està dedicat als primers anys de la dècada dels vuitanta, que Dylan va estrenar rebent de valent per Shot of Love (1981). A mi digueu-me fanàtic sense criteri, però aquest àlbum amb el qual el nostre home donava per finalitzada la “trilogia cristiana”, simplement m’encanta. Ja ho veieu. Tenint en compte que el període cristià ja va ser cobert en el volum número 13 de les Bootlegs Series, Trouble no More (2017), no té gaire coherència la inclusió en aquest nou volum outtakes de les sessions de Shot of Love. Però sabeu què? Ho trobo de puta mare, a qui li pot importar aquest petit detall? El pecat (he, he) seria perdre’s el groove de Price of Love, el blues de Fur Slippers, el ritme caribeny de Don’t Ever Take Yourself Away o aquest riff inquietant sobre el que està construïda Yes Sir, No Sir. Totes aquestes meravelles, inclosa la majestuosa Angelina, que foren descartades de Shot of Love veuen finalment la llum a Springtime in New York 1980-1985.

Dylan, Knopfler i Robbie durant les sessions de Infidels (1983)
És una opinió àmpliament compartida que sovint les millors cançons que Dylan enregistra en les sessions de gravació d’un àlbum, per algun motiu que només sap ell, acaben quedant fora del disc. Si escoltant les cançons descartades de Shot of Love hom pot pensar que algunes són superiors a les publicades oficialment, Infidels (1983) és el paradigma, l’exemple definitiu d’això que us dic. Envoltat de músics com Mark Knopfler -acompanyat pel teclista Alan Clark també dels Dire Straits- i l’ex Stone Mick Taylor a les guitarres, a més d’una secció rítmica d’allò més calenta amb el duo reggae Sly and Robbie, Infidels fou rebut amb crítiques molt favorables, no eren pocs els que opinaven que era el millor àlbum des d’aquella obra mestra que es diu Blood on the Tracks (1975). Jo, que de vegades sembla que sóc a la lluna, em pregunto si aquests cronistes es van perdre la publicació de Desire (1976) o Slow Train Comin’ (1979), però en fi… Anem al gra. Infidels, que és en realitat l’eix sobre el qual pivota aquest setzè capítol de la sèrie per la gran quantitat de material que inclou del procés del seu enregistrament, és un bon disc, molt bo. El que no sabíem llavors és que podia haver estat un disc excepcional.

Val a dir que la versió de 2 cd de Springtime in New York, pel que fa a cançons inèdites de Infidels, tampoc és que en vagi plena (l’edició de luxe de 5 cds lògicament és més completa). Amb l’excepció de la magnífica Too Late que, segons les notes del box set, dos dies després s’havia convertit en Foot of Pride (de debò es tracta de la mateixa cançó?) el que majoritàriament ofereix són versions alternatives de l’àlbum original (Don't Fall Apart on Me Tonight o License to Kill entre altres) i preses inèdites de outtakes que ja havien estat publicades al primer volum de les Bootleg Series. Cançons com Tell Me, Lord Protect My Child,  i sobretot Foot Of Pride i Blind Willie McTell confirmen que, si haguessin estat incloses, Infidels podia haver estat no només un disc doble sinó un àlbum espectacular.

Sobre Blind Willie McTell deixeu-me dir una cosa. El pobre Mark Knopfler, que havia treballat braç a braç amb Dylan en la gravació i producció del disc, no se’n sabia avenir. A darrera hora, cosa molt típica de Dylan, d’altra banda, Mr. Zimmerman havia decidit treure-la del llistat de cançons de l’àlbum. La millor cançó del lot i segurament al top 5 de la seva producció dels vuitanta! Ningú pot cantar blues com Blind Willie McTell, i ningú pot entendre perquè Dylan fa aquestes coses. Ni tan sols la va reservar per més endavant, allà va quedar, desada en un calaix fins que les Bootleg Series la van rescatar. Exagero? Escolteu-la, no diré res més.

Cronològicament, el tercer i darrer àlbum que revisa Springtime in New York és Empire Burlesque (1985). Aquí Dylan va tornar a rebre, i de quina manera. He de dir-vos, amics meus, que en aquest cas la defensa és més difícil. Enregistrat en diferents sessions i estudis, amb participació de músics de la talla de Mike Campbell, Benmont Tench, Ronnie Wood, Jim Keltner o Al Kooper entre molts altres, Empire Burlesque fou rebut amb acarnissament, no tant per la qualitat de les cançons -Emotionally Yours salva la cara de qualsevol àlbum- sinó per l’embolcall sonor amb el qual quedaren revestides. Què li va passar pel cap a Bob Dylan per triar un productor com Arthur Baker conegut pels seus treballs en discos de hip-hop i música dance només ho sap ell. Per quina raó, Mr. Dylan va decidir introduir en un àlbum seu, bateries sintetitzades i aquella horrible producció vuitantera (sorry, Dr. Sampler) romandrà per sempre un misteri. Si fins i tot Baker va explicar que, conscient del “sacrilegi” que havia fet -ell fou professional i es dedicà a la cosa per la qual l‘havien contractat, modernitzar el so- li va demanar a Dylan una cançó totalment acústica per tancar l’àlbum i recuperar una mica el so més clàssic. L’endemà Dylan li va portar la preciosa Dark Eyes, de la qual aquí tenim una fantàstica versió alternativa.

Una altra imatge de les sessions de Infidels per a promocionar
Springtime in New York 1980-1985
La gran virtut de Springtime in New York pel que fa al material de Empire Burlesque és que rescata aquelles cançons i les presenta despullades, sense additius ni conservants, sense aquella producció ampulosa que tan poc li escau a les seves cançons. A banda, ens permet conèixer un cop més l’evolució de d’aquestes en mans del geni i veure com per exemple, Someone’s Got a Hold of my Heart sobrant d’Infidels, es converteix en Tight Connection to my Heart per incloure-la a Empire Burlesque. També tenim l’oportunitat d’escoltar una embrionària versió de Brownsville Girl, presentada aquí com New Danville Girl, que va acabar a Knocked Out Loaded (1986) i que aquí sona més i millor gràcies a una instrumentació més càlida i una apassionada interpretació vocal.

I això, resumint molt, seria el que ens ofereix aquesta nova entrega de les Bootleg Series. Es comenta en els cercles dels entesos, que queden com a màxim un parell de lliuraments més (quan llegiu això ja haurà sortit el volum 17, dedicat a Time Out Of Mind, de lluny el seu millor àlbum dels noranta). Davant d’aquesta notícia ja circulen pels fòrums dylanites les particulars apostes dels aficionats sobre quin període ha d’abastar aquests volums finals. S’ha fet una feina exhaustiva i molt completa, però la trajectòria de Dylan és tan dilatada en el temps que encara queden forats per cobrir, peces del trencaclosques per encaixar. Un parell de suggeriments? Som-hi: Les sessions per a l’àlbum Planet Waves (1974), on Dylan es retrobà amb The Band, sis anys després de les Basement Tapes. L’àlbum resultant no va ser el que es podia esperar i sembla que les sessions documentades no van donar per gaire més, però qui sap què amaguen els arxius? Un altre: Un bon concert de la segona part de la Rolling Thunder (la que va tenir lloc a principis del 76) on tot el bon rotllo de la primera s’havia esvaït i Dylan estava en un estat de cabreig i ressentiment permanent, la qual cosa donava a les seves composicions un caire totalment diferent. Bé, no em feu massa cas, coses de fan. En qualsevol cas, i acabo, el que tinc clar és que la qualitat serà altíssima, com ha estat l’estàndard. Springtime in New York 1980-1985 no és una excepció, al contrari, ara mateix és un dels meus preferits. Probablement fins que aparegui el proper volum.

Bifurca

12 comentaris:

  1. Benvolgut Bifiurca,

    Encantat de comprovar que encetes (qual fuet de primera) l'any amb una entrada d'allò més majestuosa. I és que Bob Dylan és no és assumpte major, sinó imperial. Gràcies pel sentiment i devoció amb què escrius i detalles com si paral·lelament estiguéssim escoltant aquestes gemes i troballes meravelloses al mateix temps. I amb una qualitat sonora auditiva (a banda de la musical, és clar),que mai no trobaríem en aquells cassettes o cd's pirates (en el bon sentit de la paraula, tu ja m'entens). Dels meravellosos enllaços que passes, en efecte, molt bons vídeos, música i bon rotllo entre Dylan i els magnífics col·laboradors amb què es va envoltar, especialment en l'època ·"Infidels" (recordo perfectament com si fos ahir l'estiu del 83 quan vaig sentir la potent "Union Sundown", i els acords guitarres knopflerians, i com em va agradar que retornés a col·laborar des de l'època de finals dels setanta. I pel que fa a "Blind Wilie Mc Tell", els adjectius de magnífica o excel·lent es queden curts. Incomprensible, sí, però és que el geni de Duluth té aquestes coses, prou que ho saps i ho expresses. M'ha estranyat que no esmentessis "Jokerman",un dels temes que més m'agraden del disc esmentat, i l'he escoltada al doble disc (seria fantàstic, sí, parafrasejant Serrat, que Sony et regalés els cinc cd's,però ja saps la crua realitat), i bé, tot i que és gratificant sentir-la més extensa, queda com més diluïda i la veritat és que em quedo amb la versió final, més compacta, que apareix a l'àlbum del 83. He, he, m'ha fet gràcia quan has esmentat el so típic dels 80's, els sintetizadors per tot arreu, les bateries apaivagades perquè no ressonessin tant, una època difícil per al Rock Clàssic, i daurada pel Pop i la música de ball, en canvi. Pel que fa a Danville Girl, és prou bona, però em quedo també amb "Bronwsville Girl", tal com va quedar l'any 1986.
    És curiós, sí, com alguns artistes rarament els seus tresors amagats (via subsegells com Rhino o Legacy) i altres com Dylan o Neil Young, tenen tota aquesta discografia paral·lela. Afortunats, els seguidors (no m'agrada gaire la paraula fans perquè deriva de fanàtic, i penso que no n'hi ha per tant). En el cas dels Bootlegs de Dylan, desconec si ja han estat tractat discos com els que esmentes, "Desire", o "Street Legal" ("Changing of the Guards", versió àlbum, també em sembla molt bona), o el doble que tinc en directe al Budokan de Tokio, "pre-cristià", que em sembla molt bo, especialment "Like a Rolling Stone". En fi, un luxe, i una fortuna. Espero que no et defraudi, no, aquest proper Bootleg de l'època "Time Out of Mind", i bé, continua fent coses Dylan, a veure si en aquesta dècada dels 20, treu alguna altra obra mestra, que ja també li toca, tot i que ja fa moltes dècades que no ha de demostrar res a ningú. Salutacions, i fins una altra ocasió. Xavi Gàllego

    ResponElimina
    Respostes
    1. Jokerman? A veure què et sembla aquesta versió que va tocar a show de David Letterman, l'any 84, on es va fer acompanyar de la banda punk angelina The Plugz. Per què? Només ho sap ell. El número final de l'harmònica també té la seva anècdota, però si de cas ja l'explicaré un altre dia.

      https://www.youtube.com/watch?v=nP85Uc6H79U

      Ni Desire, ni Street Legal han estat tractats a The Bootleg Series, però hi ha rumors que apunten a les sessions de Street Legal i a la gira mundial del 78 en què es va gravar el directe At the Budokan que et refereixes. De moment, gaudirem d'aquest nou volum dedicat a Time Tout of Mind, que com ja he dit em sembla un dels millors àlbums de tota la seva carrera.

      Elimina
  2. Em deixava per dir que sento molt la pèrdua del gran Jeff Beck, de qui devies ser gran expert i coneixedor, per ell mateix, i per on i amb qui havia tocat. Segur que un futur ens podràs deparar alguna entrada amb alguna obra mestra seva, segurament dels 70. Una abraçada. Xavi G.

    ResponElimina
    Respostes
    1. La pèrdua de Jeff Beck és irreparable. A diferència de la majoria de companys de la seva generació, ell es mantenia en forma i inquiet. El seu talent li ha permès al llarg de tota la seva carrera, tocar diferents estils. Un autèntic geni.

      Qui sap si en el futur tindrà una entrada al blog. Si ho haguera de fer, molt probablement em decantaria per aquella meravella que és Beck-Ola, amb Rod Stewart i Ronnie Wood. Salutacions.

      Elimina
  3. Como siempre ultra-completísimos tus artículos, Bifurca, hoy con el gran Dylan. Me gustó también la foto que pusiste de Dylan junto a Mark Knopfler, de 1983. Muy buen disco "Infidels" aunque aún me gusta más mi disco favorito de Dylan "Slow train coming", de 1979, donde también brilla Knopfler. Por cierto, por aquella época del año 79 Mark tocó también con Steely Dan, en el disco "Gaucho". Un saludo para ti y el profe Xavi Gállego. Te dejo link de mi artículo sobre Yardbirds en homenaje al malogrado Jeff Beck, en Muzikalia.
    https://muzikalia.com/singles-supremos-heart-full-of-soul-de-the-yardbirds/

    ResponElimina
    Respostes
    1. Gràcies pel comentari i per l'enllaç que has escrit sobre els Yardbirds, a propòsit de la desaparició del geni monumental que és Jeff Beck.

      Celebro que esmentis Slow Train Comin' perquè es també un dels meus favorits. Com deia en la ressenya, sembla que molts crítics obliden que entre Blood on the Tracks i Infidels- que també m'agrada molt- no hi haguessin discos boníssims. Desire, el mateix Street Legal que cita més amunt Xavi G.,i Slow Train Comin' han d'ocupar llocs d'honor en la discografia de Bob Dylan. Una salutació, Txus.

      Elimina
    2. Totalmente de acuerdo, Bifurca, tú si que sabes. "Desire" y "Street Legal", por ejemplo, también unos discazos "dylanianos". ----Del grandioso Jeff Beck también decirte y recomendar dos discos imprescindibles y espectaculares suyos como son "Rough and Ready" (1971) y el homónimo de 1972 (el de la portada de la naranja) que grabó junto a su super-"group": Bobby Tench, Max Middleton, Clive Chaman y Cozy Powell. Aunque todos se sorprendan, estos dos LPs me parece superiores a los que grabó con Rod Stewart. Saludos y que sigas, Bifurca, en este línea tan buena con Mil Cançons y contando con colaboradores de la calidad de Xavi G. y cia.. ;-)

      Elimina
  4. Gràcies, Bifurca i Txus Iglesias, pels vostres magistrals comentaris sobre Bob Dylan i sobre Jeff Beck, davant dels quals em quedo sense paraules. Tampoc no tinc paraules, perquè encara no he reaccionat, Bifurca, després d'haver escoltat aquest enllaç de Youtube de Dylan al Letterman Show (no el recordava tan jove, en David!), perquè ho dius tu i el títol, i perquè he escoltat la lletra, però la veritat és que musicalment, no trobo cap coincidència amb el que jo considerava com "Jokerman", i la veritat molt és que renego dels canvis de ritmes de les versions que altres fan de grans cançons, però és que en aquest cas, qui canvia el ritme a la seva pròpia cançó,i sí, també els acompanyants és el mateix Dylan (a saber que li passava pel cap). IncreÏble. Com ja és un altre dia, ja ens podràs explicar l'anècdota de l'harmònica, sí, que no li sonava bé, i que va trigar fins que li van donar una altra, demanant al guitarra que allargués el tema, però segur que té més suc, la història, he, he.
    Sobre el gran Jeff Beck, que sempre tinc la impressió que se li ha menystingut una mica davant figures com Clapton, bé, esmentar el disc "Blow by Blow", en què també intervé també breument el meu admirat Stevie Wonder. Una gran pèrdua, indiscutiblement. Gràcies, companys, i una forta abraçada!

    ResponElimina
  5. Agafo el "telèfon dels al·ludits" per a comunicar que després de llegir aquesta ressenya vaig escoltar per curiositat tot el disc "Empire Burlesque" i... Si bé es pot fer estrany sentir bateries Simmons a un disc del Bob Dylan (penso sobretot en "When the night comes falling from the sky", on són molt evidents), el resultat no és dolent. Ja sé que vist des del punt de vista d'un aficionat purista del Bob Dylan això és poc menys que un sacrilegi, però clar, aquest no és ben bé el meu cas.

    A més, fer aquest mini gir electrònic va ser molt valent per part de l'amic Zimmermann, tenint en compte (com vaig comentar a la ressenya de Black Celebration) era una època en què el món musical recuperava el so rock tradicional i deixava una mica de banda els sintetitzadors; si hagués editat un àlbum així dos anys enrere potser hauria estat supervendes, qui sap. Ell sabia que li plourien les crítiques i així i tot va tirar endavant amb les seves idees musicals, o sigui que bravo per ell.

    Ens veiem a la pròxima ressenya!

    ResponElimina
    Respostes
    1. He, he, telèfon dels al·ludits. Els teus comentaris sempre són benvinguts, Dr. Sampler, precisament perquè aportes una visió des del teu criteri musical -tan vàlida, com la dels que escriuen per aquí- que permet ampliar la perspectiva.

      Has de tenir en compte que el factor temps juga un paper essencial. Alguns discos que en el seu moment van ser rebuts per la crítica amb un pse en el millor dels caos o directament massacrats en el pitjor, avui poden ser considerats intocables. Ara que han passat gairebé quaranta anys en el cas d'Empire Burlesque, jo crec que l'aficionat no estava preparat per a un "experiment" com el que va fer Dylan, que no era més que suposo (perquè ell mai ha dit ni ase ni bèstia del tema) sonar actual en aquell temps. A mi no em sembla un mal disc, no diré que el posi sovint, però quan el vaig estar escoltant per preparar aquesta ressenya el vaig redescobrir. Té bones cançons i això al final del dia és el que compta.

      I sí, com bé dius, bravo per Dylan. Jo també prefereixo un artista que arrisca, encara que de vegades la cagui o surti escaldat, a un que registra discos amb el pilot automàtic.

      Ens llegim ben aviat.

      Elimina
  6. Bé, per no callar, sobretot, i amb risc de ficar la pota, comentar que els sintetitzadors i els anys 80 musicals, almenys en l'àmbit més comercial, van fer un tàndem moltes vegades indissociables, i era com una mena a peatge a pagar per sonar més modern. Qui no s'apujava al carro, o era classicista, o bé alternatiu, ja n'hi havia molt, de rock alternatiu als 80's, abans que el Grunge també revoltés de valent el panorama, als 90. I així com vaques sagrades, em recordo com va abraçar sens cap prejudici Rod Stewart els sintetitzadors als 80's, Whitesnake dolcificava les bateries, o fins i tot un disc de Neil Young, "Trans" que va deixar més d'un desconcertat. Tot és fruit de la seva època, i penso personalíssimament,que queda com un record distinctiu, en uns casos més reeixits que en uns altres. Una abraçada, companys!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Molt encertat el teu comentari, Xavi. El subscric fil per randa. M'acabes de recordar -arrrg-Trans de Neil Young. Aquells que es queixen del so d'Empire Burlesque de Dylan, haurien d'escoltar aquest àlbum del gran Neil Young. Abstenir-se fans del so més salvatge de Neil i els Crazy Horse, he, he.

      Elimina

Evidentment, els insults, i comentaris que no tinguin res a veure amb el tema, no es publicaran.